چشم‌انداز تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و پیش‌بینی تداوم رشد شاخص

سه کارشناس با اشاره به چشم‌انداز تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، پیش بینی کردند تداوم رویه فعلی منجر به رشد شاخص بورس تا اسفند خواهد شد.

به گزارش بیداربورس سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش چند تصمیم در افزایش ارزش معاملات و باز پس گرفتن سطح ۲.۲ میلیون واحدی شاخص و چشم‌انداز عملیاتی شدن تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش بینی کردند تداوم رویه فعلی منجر به رشد پیوسته شاخص تا اسفند خواهد شد.

بورس نیازمند محرک بنیادین

مهدی دلبری: معمولا در هفته‌هایی که تعطیلی وجود دارد بورس پر رونق نیست. اگرچه خبر تجدید ارزیابی باعث بروز رسانی اقلام صورت مالی شده و تا حدی در تجزیه و تحلیل دولت و مجلس موثر است و در بلندمدت هم تهدیدها را تا حدی کمرنگ‌تر می کند اما اتفاق بنیادی نیست. با تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ‌ها و شرکت‌های مختلف بورسی قرار نیست سود مستمر آنها افزایش یابد.

بنابراین جنس اخبار تجدید ارزیابی نمی تواند روند بازار را تغییر دهد اما قطعا نوسانات چند ماهه ایجاد می‌کند و روندی خوش‌بینانه و انتظار رشد را به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر بازار به استقبال گزارش‌های ۹ ماهه می‌رود و رشد فروش ۱۰ تا ۲۰‌ درصدی شرکت ها در فصل پاییز پیش‌بینی می‌شود.

همزمان با ورود به فصل سرما احتمال قطعی گاز و ریسک کاهش فروش بنگاه‌های تولیدی نیز وجود دارد. رفع ابهام مالیاتی در تجدید ارزیابی‌ها هم خبر خوشی برای هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی بود و باعث شد سهام هلدینگ ها بیشتر مدنظر بازار قرار بگیرد و به همین دلیل شاخص‌ کل رشد بیشتری نسبت به شاخص هموزن داشت. از سوی دیگر خبر بازنگری در جریمه بانک های متخلف ناشی از اعطای تسهیلات مسکن کمک کرد گروه بانکی دیروز نسبتا مطلوبی را تجربه کند.

تداوم رشد تا پایان سال

مهدی ساسانی: بازار سرمایه مدتی از ترس ادامه‌دار بودن ریزش‌ها رنج می‌برد. با تمهیداتی که سازمان بورس و صندوق توسعه و تثبیت بازار در پیش گرفتند، مقداری تعادل به سمت عرضه و تقاضا برگشت و نوعی رشد نسبی نیز تجربه شد. خبر برگزاری جلسه‌ میان سازمان بورس، شرکت‌های حقوقی و وزیر اقتصاد باعث رشد ارزش معاملات نسبت به روزهای قبل رشد شد و شاخص‌کل نیز محدوده ۲.۲ میلیون واحدی را پس‌ گرفت.

هرچه جلوتر رفته و شرایط بودجه ‌۱۴۰۳ شفاف‌تر شود، اثرگذاری را بر روی معاملات خواهد داشت. اگر رویه فعلی ادامه یابد، رشدی آرام و پیوسته تا اسفند خواهیم داشت. با نزدیک شدن به پایان سال‌ شرایط باید مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

امیر ندیری: تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها در هفته‌های اخیر جو مثبتی به پا کرد. به دلیل سایه سنگین رکود در بازارهای مالی و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، بورس آنچنان که شاید و باید به این خبر واکنش هیجانی نشان نداد. از این رو به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به گام‌های نهایی عملیاتی شدن این موضوع، اطمینان ازدست‌رفته نیز بازخواهد گشت و واکنش مثبت مناسب‌تری به این موضوع نشان داده شود.

در مقطع کنونی سیاست گذار عزم مناسبی برای عملیاتی شدن این موضوع نشان داده و در صورتی که موانع پیش رو از میان برداشته شود، می‌توان روزهای روشنی برای بنگاه‌های اقتصادی متصور بود. تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها موضوعی است که مخالفان چندانی ندارد. چرا که با عملی شدن شفافیت صورت‌های مالی افزایش یافته و ارزش ذاتی دارایی‌ها واقعی‌تر می‌شود. با وجود اینکه بازار در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد، محرک‌های گوناگون اثر قابل‌ توجهی در رشد بورس خواهد داشت که در شرایط کنونی موضوع تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها نقش را به صورت مناسبی ایفا کرده است.

کد خبر 37438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =