کمبود نقدینگی ناشی از چند دلیل چالش اصلی بورس شد

کارشناس بازار سرمایه، ‌کمبود نقدینگی را چالش اصلی بورس در ۹ ماه سال دانست و اختلال در گاز صنایع را ریسک‌ زمستانی بازار اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، فردین آقابزرگی با بیان اینکه بازار سهام فصل پاییز را برخلاف تابستان بر مدار صعودی به اتمام رساند به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: بورس، بهار را توفانی آغاز و رو به‌ رشد سپری کرد اما برخی سیاست گذاری‌های اقتصادی اجازه نداد این روند ادامه یابد. از این‌ رو شاخص‌ که از ابتدای سال و تا نیمه اردیبهشت به رقم ۲‌.۵ میلیون واحد رسیده بود با از دست‌دادن این سطح و ورود به چهارمین فصل سال ‌در پایین‌ترین سطح کانال یعنی ۲.۲ میلیون واحد سقوط کرد.

پس از اصلاح ۷ ‌ماهه شاخص به‌نظر می‌رسید ‌با ورود به پاییز و تزریق حمایت‌های روانی در جهت انتشار گزارش ۶ ماهه، تمایلات صعودی روز به‌ روز افزایش یاید اما این سناریو نه‌تنها محقق نشد حتی خروج نیز سرعت گرفت. در روزهایی که بازار با رشد همراه بود نیز استراتژی سهامداران به ترس و احتیاط سهامداران خرد گره‌ خورد.

حتی شواهد آماری نیز حکایت از این دارد در سه ماه گذشته و در اکثر روزها، ورود پول به شکل قابل‌توجهی از سوی حقیقی‌ها محقق‌ نشده‌ است. اگرچه در برخی ایام بازار ورود پول را ثبت کرده اما در روزهای بعد به‌ سرعت خروج‌ قوی پول آن‌هم به‌صورت مستمر رخ داده است. بنابراین با گذشت ۹ ماه از سال ‌کمبود نقدینگی یکی از معضلات اصلی و مباحث چالش‌برانگیز است.

عدم‌ ورود پول بزرگ به بورس دلایل مختلفی دارد و آنچه بیش از هر عاملی به ضربان کند ورود پول حقیقی دامن زده، سیاست گذاری‌های اقتصادی دولت است که حتی هدایت دستوری شاخص‌کل نیز نتوانست برگ برنده‌ جدی رو کند. با آغاز فصل زمستان سهامداران برای ورود به چرخه رونق با ابهام دست‌ و پنجه نرم می‌کنند بویژه اینکه برخی صنایع بورسی همواره در زمستان با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

یکی از ریسک‌های اصلی بورس در زمستان، کمبود انرژی بخصوص گاز مورد استفاده صنایع است. همواره افزایش نرخ حامل‌های انرژی علاوه‌بر ریسک‌های سنگینی که به بازار تحمیل می‌کند سبب احتیاط مضاعف سهامداران نیز می‌شود و حاشیه سود صنایع مرتبط را مورد هدف قرار می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، نابسامانی و بحران در بورس به عوامل مختلفی بازمی‌گردد. یکی از مهم‌ترین متغیرها تب سرد انتظارات تورمی است که شرایط متفاوت‌تری را برای همه بازارها رقم‌ زده است. به ‌همین‌دلیل اگر قرار باشد به ریسک‌های کنونی ریسک جدید دیگری نیز اضافه شود سرمایه‌گذاران زیر ‌بار  نخواهند رفت.

کد خبر 37522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =