۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳

تجدید ارزیابی دارایی‌ها؛ آری یا خیر!

محمدرضا زارعی_کارشناس سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان
تجدید ارزیابی دارایی‌ها؛ آری یا خیر!

یک کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه بحث تجدید ارزیابی همواره برای بازار به اندازه‌ای جذاب بوده است که فعالان بازار بدون بررسی ابعاد، کیفیت و در نظر گرفتن واقعیت اقتصادی تجدید ارزیابی اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند، اظهار کرد: هنوز نرخ قطعی بسیاری از پارامترهای اساسی و تاثیرگذار بر اقتصاد (مانند نرخ سوخت و خوراک صنایع، نرخ میعانات گازی و نفتای دریافتی شرکت‌ها و ...) را نمی‌دانیم و شرکت‌ها اعداد این پارامترها را در صورت‌های مالی بصورت علی‌الحساب لحاظ می‌کنند؛ بنابراین در چنین شرایطی پیشنهاد تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه از محل مازاد آن این سوال را برمی‌انگیزد که آیا دولت به این مازاد بعنوان درآمد شرکت‌ها نگاه می‌کند و در ذهن دارد که ازین محل برای اخذ مالیات و جبران بخشی از کسری بودجه استفاده کند یا نه؟

ارزش دلاری بازار به ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد؟

محمدرضا زارعی، کارشناس سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان در گفت‌وگو با بیداربورس، عنوان کرد: بازار سرمایه از هفته اول آذر ماه وارد رالی صعودی کوتاه مدت خود شد و با ۱۰درصد رشد در شاخص کل به محدوده مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید؛ در این بین بسیاری از نمادها رشدهای خوبی را به ثبت رساندند و افزایش حجم و ارزش معاملات قابل قبول بود و نیرو محرکه این رشد به حساب می‌آمد.

او در ادامه گفت: ارزش دلاری بازار هم اکنون در محدوده ۱۸۰میلیارد دلار است که با حفظ ثبات دلار تا ۲۰۰ میلیارد دلار میتواند افزایش یابد.

وی همچنین بیان کرد: میانگین ارزش معاملات خرد از اردیبهشت که استارت اصلاح بازار زده شد تا اول آذر حدودا ۵ همت بود، در حالیکه این عدد در آذر ماه به ۶.۵ همت رسید و بعضی روزها نیز رکورد ۹ همت را  به ثبت رساند با توجه به موارد ذکر شده، به نظر می‌رسد بازار وارد یک مرحله جدیدی شده و می‌توان به رشد آرام و منطقی آن امیدوار بود.

رشد ملایم بورس تا پایان سال

زارعی با بیان اینکه عدد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برای شاخص کل مقاومت سنگینی محسوب می‌شود و بازار نشبت به آن واکنش نشان داده است، عنوان کرد: این مرحله از بازار را می‌توان مشابه بهمن ماه سال گذشته دانست که شاخص از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد تا ۱ میلیون و ۵۳۰ هزار واحد اصلاح داشت و پس از استراحت نسبی به رشد خود تا ۲میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ادامه داد، در نتیجه با رعایت همه جوانب می‌توان به بازار فرصت برای اصلاح زمانی و قیمتی داد تا بتواند به رشد ملایم خود تا پایان سال ادامه دهد.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه بحث تجدید ارزیابی همواره برای بازار به اندازه‌ای جذاب بوده است که فعالان بازار بدون بررسی ابعاد، کیفیت و در نظر گرفتن واقعیت اقتصادی تجدید ارزیابی اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند، اظهار کرد: هنوز نرخ قطعی بسیاری از پارامترهای اساسی و تاثیرگذار بر اقتصاد (مانند نرخ سوخت و خوراک صنایع، نرخ میعانات گازی و نفتای دریافتی شرکت‌ها و ...) را نمی‌دانیم و شرکت‌ها اعداد این پارامترها را در صورت‌های مالی بصورت علی‌الحساب لحاظ می‌کنند؛ بنابراین در چنین شرایطی پیشنهاد تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه از محل مازاد آن این سوال را برمی‌انگیزد که آیا دولت به این مازاد بعنوان درآمد شرکت‌ها نگاه می‌کند و در ذهن دارد که ازین محل برای اخذ مالیات و جبران بخشی از کسری بودجه استفاده کند یا نه؟

به عقیده او مردم بعنوان مالکان شرکت‌ها، در طول زمان بصورت مستمر هزینه تورم بعلاوه مالیات را پرداخته‌اند و اکنون باید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، تمام دارایی‌های شرکت‌ها با تورم انباشته این سال‌ها تطبیق یابد.

وی در ادامه افزود: بابت این تطبیق اعداد در صورت‌های مالی هیچ جریان نقدی ایجاد نمی‌شود اما ارزش دارایی‌ها بصورت واقعی نسبت به ارزش پول ملی لحاظ شده که هزینه آن هم قبلا پرداخت شده است؛ در این صورت تجدید ارزیابی برای صنایع و شرکت‌ها لازم و مفید است اما اگر دولت درصدد اخذ مالیات از این محل باشد، این اقدام باید با احتیاط بیشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

شرط جذابیت تجدید ارزیابی دارایی‌ها چیست؟

به گفته زارعی، تجدید ارزیابی دارایی‌ها در صورتی برای شرکت‌ها و سهامداران جذاب است که هزینه‌های آن در کمترین حد ممکن باشد و اگر تجدید برای تمام طبقات دارایی لحاظ شود بخش استهلاک پذیر دارایی‌ها مانند ماشین آلات و ساختمان باتوجه به افزایش ارزش شدیدی که خواهند داشت، هزینه استهلاک بسیار زیادی را به صورت سود و زیان شرکت تحمیل کرده و در عمل باعث کاهش سود شرکت‌ها و نیز تحت تاثیر قرار گرفتن پارامترهای سودسازی مانند نرخ بازگشت دارایی و سرمایه خواهند شد.

این تحلیلگر بازارسرمایه در تشریح مزیت اصلی تجدید ارزیابی، گفت: مزیت اصلی این مهم واقعی شدن ارزش دارایی شرکت‌ها متناظر با تورم است و اگر به میل خود شرکت‌ها باشد و قبل از ابلاغ دولت و سازمان توسط خود شرکت‌ها آغاز شده باشد، قطعا اتفاق خوبی است و منجر به افزایش پاسخگویی مدیریت در قبال دارایی‌ها شده و سود و عملیات شرکت را بصورت واقعی به سهامدار اعلام می‌کند.

اثر قطعی گاز بر صنایع بورسی

کارشناس سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان، با یادآوری اینکه بحث قطعی گاز همواره مساله زمستانه بازار سرمایه بوده است، تاکید کرد: امسال نیز قطعی گاز صنایع فولادی، سیمانی و پتروشیمی در زمستان کاملا محتمل است، اثرات قطعی برق را نیز در کاهش میزان تولید محصولات صنعتی در تابستان و تعطیلی کسب و کارها شاهد بودیم.

به گفته او، صنعت فولاد جزو صنایعی است که هر ساله با قطعی گاز، کاهش تولید را تجربه میکند؛ از سویی شرکت‌های تولید کننده آهن اسفنجی نیز بیشترین آسیب را از قطعی گاز میخورند.

زارعی ادامه داد: در تابستان نیز به علت قطعی برق شاهد کاهش تولید فولادسازان بودیم؛ این موضوع برای صنعت سیمان نیز صادق است، اگرچه کارخانجات سیمانی به سوزاندن مازوت روی می‌آورند اما ریسک کاهش تولید بر سر این صنعت نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع مختص به صنایع  فولاد و سیمان نیست و صنعت پتروشیمی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، بیان کرد: یک واحد پتروشیمی گاز طبیعی را علاوه بر سوخت به عنوان خوراک نیز مورد استفاده قرار می‌دهد، قطعی گاز خوراک متانول‌سازان و اوره‌سازان، طبیعتا باعث کاهش تولید این شرکت‌ها در ماه‌های سرد پیش رو و به دنبال آن کاهش تولید و افت سودآوری خواهد شد.

این تحلیلگر بازارسرمایه، معتقد است که بحث بودجه بسیار مفصل بوده اما نکات تاثیر گذار آن بر بازار سرمایه مانند نرخ سوخت و خوراک صنایع، عوارض صادراتی، مالیات‌ها و همچنین حجم اوراق دولتی پیش‌بینی شده برای انتشار باید به دقت مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا تغییر با اهمیت هر کدام از این عوامل تاثیرات بزرگی بر صنایع کشور و بازار سرمایه دارد.

به عقیده وی، بازیگر اصلی تمام بازارها در ایران دلار است؛ در نتیجه برای اینکه درک درستی از روند بازار سرمایه داشته باشیم لازم است دلار را با دقت دنبال کنیم.

نگاهی به نقدینگی دلاری کشور

زارعی با یادآوری این موضوع که نقدینگی دلاری کشور از سال ۹۷ تا کنون همواره در یک کانال در حال نوسان بوده که کف آن ۱۵۰ میلیارد دلار و سقف آن حدود ۱۹۰ میلیارد دلار بوده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ این عدد ۱۷۵ میلیارد دلار بوده و از طرفی طبق آخرین آمار منتشرشده بانک مرکزی در شهریور ماه، حجم نقدینگی کشور به ۷۰۹۹ همت رسیده است.

او اضافه کرد: این عدد در فروردین ماه ۶۴۱۸ همت بود که نشان از رشد حدودا ۱۰ درصدی نقدینگی در ۶ ماهه اول سال دارد؛ این عدد برای سال پیش ۱۶ درصد بود که نشانگر کنترل چاپ پول و افزایش نقدینگی در سال ۱۴۰۲ است؛ بنابراین اگر فرض کنیم در ۶ ماه دوم سال نیز نقدینگی ۱۰ درصد افزایش یابد ، به عدد ۷۸۰۰ همت برای حجم نقدینگی می رسیم.

دلار تا پایان سال در کانال ۵۰ هزارتومان باقی می‌ماند؟

این کارشناس بازارسرمایه همچنین خاطرنشان کرد: با فرض  این عدد و همچنین عدد ۱۵۰برای نقدینگی دلاری، به دلار ۵۲ هزار تومانی می رسیم؛ در نتیجه دلار تحرک خاصی تا پایان سال ندارد و همچنان با ثبات رفتار میکند، مگر اینکه اتفاق سیاسی خاصی رخ دهد.

زارعی در پایان گفت‌وگوی خود یادآور شد: با توجه به صحبت‌های گفته شده انتظار اینکه دلار به عنوان محرک رشد بازار سرمایه در فصل زمستان عمل کند، وجود ندارد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 37562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =