محدودیت در عرضه‌های آبشاری حقوقی‌ها

شاخص کل 20آبان ماه کف ساخت و 22آذر ماه نیز یک سقف ایجاد کرد و طی 14 روز معاملاتی اخیر در مسیر نزولی بوده که منجر به 8.5درصد ریزش و افت به زیر سطح 1.4میلیون واحد بوده است اما در شاخص هم‌وزن شرایط متفاوت است.

به گزارش بیدار بورس ، شاخص کل 20آبان ماه کف ساخت و 22آذر ماه نیز یک سقف ایجاد کرد و طی 14 روز معاملاتی اخیر در مسیر نزولی بوده که منجر به 8.5درصد ریزش و افت به زیر سطح 1.4میلیون واحد بوده است اما در شاخص هم‌وزن شرایط متفاوت است. این شاخص از 22آذر حدود 2درصد بازدهی مثبت داده و فضای آن ریزشی نیست لذا اختلاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن نسبت به هفته قبل بیش از 3درصد دیگر افزایش یافت و حالا پرتفوهای بزرگ و صندوق‌ها حدود 10درصد نسبت به شاخص هم‌وزن بازدهی کمتری دریافت کرده‌اند.

پرتفوی حقیقی‌ها مشابه شاخص هم‌وزن
ازاین‌جهت که پرتفوی حقیقی‌ها عمدتا بازدهی مشابه شاخص هم‌وزن دارد، طبعا سرمایه‌گذاران خرد وضعیت بهتری نسبت به حقوقی‌های بزرگ از منظر بازدهی طی 20روز اخیر داشته‌اند. ارزش معاملات خرد روزانه به طور متوسط در هفته اخیر 17.3همت که حدود 2همت کمتر از هفته‌های صعودی بازار در آذرماه است.

از دست رفتن کف‌های قیمتی 4ماه اخیر در نمادهای بزرگ
هر پنج روز هفته اخیر خروج پول صورت گرفت و جمع آن به 2.62همت رسید اما فقط در روز چهارشنبه خروج پول حقیقی بیش از هزار میلیارد تومان بوده که فشار فروش سنگینی است و علت آن فعال شدن حد ضررهای تکنیکی و از دست رفتن کف‌های قیمتی 4ماه اخیر در نمادهای بزرگ است. بسیاری از نمادهای بزرگ بازار که روی شاخص اثر دارند به کمترین قیمت 4ماهه اخیر خود رسیده‌اند.

عرضه‌های آبشاری صفوف خرید توسط حقوقی‌ها
یکی از عمده‌ترین دلایل تضعیف شاخص کل و حرکت حقیقی‌ها به سمت نمادهای کم‌بنیه، عرضه‌های آبشاری صفوف خرید توسط حقوقی‌ها بوده که با تغییر در قوانین به زودی بساط این موضوع جمع می‌شود. ازاین‌پس طبق قانونی که هم‌اکنون در حال نگارش است، حقوقی‌ها تنها می‌توانند حجم مشخصی از سهام در یک نماد را طی یک روز بفروشند و دیگر قادر نیستند که صفوف خرید را عرضه کنند چون برای فروش سهام می‌بایستی به تابلوی دوم یا بلوکی مراجعه کنند که زیرساخت آن مهیا است. در واقع عرضه حقوقی یک محدودیت مقداری و زمانی دارد که نسبتی از کل حجم معاملات یک نماد در دوره‌ای خاص است البته بازارگردان‌ها مشمول این محدودیت نیستند، ازاین زاویه حقوقی‌هایی که حقوق بازنشسته‌ها را ازین محل تامین می‌کردند، کم کم باید به فکر راه دیگری باشند.

حقوقی ها برای مخارج غیربازاری خود از بازار مایه گذاشتند
این رفتار اخیر حقوقی‌هایی که برای مخارج غیربازاری خود از بازار مایه گذاشتند باعث شده تا نمادهای بنیادی و نقدشونده، با فشار فروش مضاعف همراه شوند و به عبارتی نمادهایی که نقدشوندگی کمی داشته‌اند از گزند و آسیب این قشر حقوقی‌ها در امان بوده‌اند.

شرایط سخت دولت برای تامین گاز
در صنایع مصرف‌کننده گاز، میزان تولید کاهش یافته و شرایط را برای دولت سخت کرده است. علت سختی مساله برای دولت اینجاست که روی صادرات گاز به عراق برای تهاتر با کالا حساب کرده و از طرف دیگر اوره سازها با صادرات اوره، خوراک دام وارد می‌کنند و فولادسازها با صادرات کالا، قطعات خودرو وارد می‌کنند! کاهش در گاز دریافتی صنایع پتروشیمی و فولادی، از طرفی درآمد دولت و از طرف دیگر ورود کالا به کشور را برای دو ماه آینده با مشکل مواجه می‌کند لذا دولت در قدم اول گاز صنایع سیمان را قطع کرده که امکان استفاده از مازوت را دارند با این حال که ایران روزانه 610میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند اما بسیار زودتر از سال قبل به نقطه پیک مصرف رسیده که احتمالا به دلیل کرونا و تغییر الگوی رفتار مردم باشد. مصرف مازوت متاسفانه آلودگی‌های محیطزیستی مخربی را بهمراه دارد.

رفتار حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ مانع از رشد بازار
بازار سهام ایران یکی از طلایی‌ترین دوران بنیادی خود را سپری می‌کند که بهترین مقادیر فروش و نرخ فروش در آن تجربه می‌شود اما نگرانی‌ها از تنش‌های منطقه‌ای، انتظارات برای تعدیل نرخ ارز و رفتار حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ مانع از ایجاد بازدهی مثبت در بازار شده است و شاهد رشد بی‌سابقه قیمت‌های صادراتی و داخلی محصولات شرکت‌های کامودیتی محور و در عین حال ریزش قیمت سهام‌ آنها در بورس اوراق هستیم.

کد خبر 391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =