دومین عرضه کنسانتره سنگ‌آهن در بورس کالا

دومین عرضه کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی فردا توسط بخش خصوصی در بورس کالا انجام می‌شود، با این تفاوت که در صورت عدم استقبال تولیدکنندگان فولاد از این محصول، به طور حتم راه برای صادرات کنسانتره سنگ‌آهن باز خواهد شد.

به گزارش بیدار بورس به نقل از جهان صنعت،  شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ایجاد رقابت عادلانه در زنجیره فولاد این اجازه را صادر کرده است که محصولاتی از جمله کنسانتره سنگ‌آهن که در بورس کالا عرضه می‌شود و خریدار مناسبی ندارد، این امکان را پیدا کنند که از بن‌بست صادراتی خارج شده و به بازارهای جهانی عرضه شوند.

اولین عرضه یکی از باکیفیت‌ترین محصولات کنسانتره در کشور در حالی یکشنبه هفته گذشته از سوی شرکت فکور صنعت تهران به بورس کالا انجام شد که هیچ‌یک از فولادسازان حاضر نشدند برای خرید کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی که به مراتب دارای کیفیت بالاتری نسبت به کنسانتره مگنتیتی است، اقدام کنند و یا اینکه قیمت مناسبی را پیشنهاد دهند.

عدم استقبال خریداران از این محصول عرضه شده در بورس کالا در شرایطی رقم خورد که طبق برآوردها تا ۶ ماه آینده، با کمبود ۱۰ میلیون تنی کنسانتره در کشور روبه‌رو خواهیم شد؛ موضوعی که فولادسازان را ناچار خواهد کرد تا به جای خرید هر تن کنسانتره با کیفیت داخلی با قیمت یک میلیون و ۷۸۳ هزار تومان، برای تامین نیاز خود به واردات هر تن کنسانتره با قیمت ۱۶۰ دلار که تقریبا معادل چهار میلیون تومان تمام می‌شود، اقدام کنند.

البته در فرآیند استخراج سنگ‌آهن تا تولید محصول نهایی هیچ گاه تعادل مناسبی در کشور وجود نداشته است به طوری که از یک سو با صادرات مواد خام، ارزش‌افزوده و اشتغالزایی کاهش می‌یابد و از سوی دیگر برخی فرآورده‌های سنگ‌آهن از قبیل کنسانتره و گندله با قیمت چند برابری برای تامین نیاز کارخانه‌های فولادسازی وارد می‌شود در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد باکیفیت‌ترین کنسانتره سنگ‌آهن با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر از قیمت‌های جهانی در ایران تولید و عرضه می‌شود.

اما با این حال فولادسازان قصد دارند تا جایی که امکان دارد خوراک خود را با نازل‌ترین قیمت تهیه کرده و محصول تولیدی خود را حتی با قیمتی بالاتر از قیمت‌های جهانی عرضه کنند.

نکته دیگر اینکه فولادسازان ایران به جای استفاده از سنگ‌آهن هماتیتی در خط تولید فولاد از سنگ‌آهن مگنتیتی استفاده می‌کنند در حالی که به باور صاحبنظران معدنی، سنگ‌آهن هماتیتی از کیفیت بالاتری نسبت به سنگ‌آهن مگنتیتی برخوردار است و قیمت تمام‌شده فولاد را پایین می‌آورد تا جایی که حتی در کشورهایی همچون استرالیا و هندوستان به‌طور کلی برای تولید فولاد از سنگ‌آهن هماتیت استفاده می‌شود.

اما در ایران این باور به اشتباه جا افتاده است که سنگ‌آهن مگنتیتی جای کار بیشتری در تولید فولاد خواهد داشت. این موضوع نیز یکی از مواردی است که باعث شد اولین عرضه سنگ‌آهن هماتیتی در بورس کالا با استقبال خریداران روبه‌رو نشود. در حالی که به نظر می‌رسد در صورت عدم استقبال مجدد از سوی خریداران، این محصول باکیفیت داخلی با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از قیمت پیشنهادی در بورس کالا به دست فولادسازان خارجی برسد.

در واقع پرهیز شرکت‌های فولادی از خرید کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی در بورس کالا این امکان را برای تولیدکنندگان کنسانتره به وجود خواهد آورد که از بن‌بست صادراتی خارج شده و محصولات خود را با قیمت‌هایی مناسب به بازار جهانی عرضه کنند. با این حال این شرایط برای خریداران و تولیدکنندگان فولاد فراهم شده است که تا ساعت ۱۱ صبح یکشنبه ۱۴ دی‌ماه، قیمت پیشنهادی خود را در سایت بورس کالا برای خرید این محصول باکیفیت ثبت کنند.

معاون اقتصادی و مالی شرکت فکور صنعت تهران به عنوان مجری پروژه‌های معدنی و صنعتی به روش طرح و ساخت، گفت: شرکت فکور صنعت به عنوان اولین شرکت پیشگام در زمینه عرضه کنسانتره سنگ‌آهن در بورس کالا قصد دارد فردا ۱۴ دی ماه بار دیگر به عرضه ۲۵ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی با قیمت پایه قبلی یعنی ۱۶ درصد شمش فولاد خوزستان اقدام کند چرا که معتقد است عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس نه تنها به شفاف‌سازی و آزادسای قیمت‌ها کمک می‌کند بلکه می‌تواند به کشمکش فعالان بخش معدن و تولیدکنندگان فولاد پایان دهد.

سیدمجتبی قائم مقامی بیان کرد: این در حالی است که به نظر می‌رسد فولادسازان به شفاف‌سازی قیمت‌ها و توزیع سود عادلانه میان فعالان زنجیره فولاد چندان تمایلی ندارند. آن هم در زمانی که برآوردها نشان می‌دهد تا چند ماه آینده با کمبود کنسانتره در داخل کشور روبه‌رو خواهیم شد.

کد خبر 400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =