محاکمه ایلان ماسک به اتهام دستکاری و معامله ۲.۶ میلیارد دلاری سهام

مدیرعامل تسلا بابت احتمال دستکاری و معامله ۲.۶ میلیارد دلاری سهام بزرگترین شرکت ارائه دهنده انرژی خورشیدی در آمریکا، محاکمه کیفری می شود.

به گزارش بیداربورس به نقل از یورو نیوز، دادگاه کیفری ویلمینگتون در ایالت دلاور آمریکا دوشنبه برگزار و مشخص می کند آیا ایلان ماسک سال ۲۰۱۶ در زمان معامله شرکت سولار سیتی (بزرگترین شرکت ارائه دهنده انرژی خورشیدی در آمریکا) بنابر ادعای سهامداران تسلا از قدرت برای نجات این شرکت از ورشکستگی استفاده کرد و با وجود مالکیت ۲۲ درصد تسلا با عدم در اختیار داشتن اکثریت سهام، شرکت را کنترل می‌کرده یا نه؟

براساس این گزارش، صندوق‌های بازنشستگی و مدیریت سرمایه‌گذاری که این پرونده را دنبال می‌کنند، می‌خواهند ماسک هزینه معامله ۲.۶ میلیارد دلاری را به تسلا بازگرداند و سود سهام سولار سیتی را واگذار کند.

برخی کارشناسان حقوقی با سخت دانستن کار دادگاه، معتقدند این پرونده ممکن است با توجه به شهرت ماسک، روابط شخصی با اعضای هیأت مدیره تسلا و روابط مالی اعضای هیأت مدیره با شرکت سولار سیتی، وضعیتی غیر عادی پیدا کند. مدیران انگشت شماری مانند ایلان ماسک وجود دارند که از شرکت، مشهورتر هستند. فردی که به طعنه زدن، مقابله با منتقدان و تعامل شخصی با ۵۸ میلیون دنبال کننده توئیتر معروف است.

در گزارش سالانه تسلا در سال ۲۰۲۰ اعلام شده، وابستگی زیادی به خدمات ایلان ماسک، مغز متفکر تسلا و مدیر ارشد اجرایی دارند با وجود این، شاکیان ادعا می‌کنند ماسک مذاکرات را با تحت فشار گذاشتن هیأت مدیره تسلا به گونه‌ای پیش برده که قیمت سولار سیتی به جای کاهش، افزایش یابد.

قیمت بالاتر که برای شرکت سولار سیتی پرداخت شد به سود ماسک، بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت با حدود ۲۲ درصد سهام و چهار عضو هیأت مدیره تسلا بود که بطور مستقیم یا غیر مستقیم، سهام سولار سیتی را در اختیار داشتند. اعضای هیأت مدیره سال گذشته با ۶۰ میلیون دلار پرونده علیه خود را حل و فصل کردند و هیچ خطایی را نپذیرفتند.

شاکیان همچنین ادعا کرده‌اند این معامله به نفع دو پسر عموی ماسک بوده که سولار سیتی را تأسیس کرده‌اند. آن‌ها معتقدند این معامله، شرکتی را که به سرعت نقدینگی را از دست می‌داد، نجات داد.

با این حال ماسک گفته این اتفاق بر اساس رأی سهامداران بوده و آنچه مدعیان به عنوان سند ارائه می‌دهند، چیزی بیش از یک مدیریت قوی نیست. معامله سولار سیتی برای سهامداران تسلا موفقیت بزرگی داشته و این معامله نه تنها منصفانه بلکه یک مزیت خوب نیز بود.

وکلای ماسک به دادگاه گفته‌اند: بطور طبیعی، تقریباً همه مدیرعامل های برجسته که دارای مالکیت سهام اقلیت هستند، کنترل کننده تلقی می‌شوند.

به گفته کارشناسان حقوقی، اگر دادستان تشخیص دهد ماسک یک سهامدار کنترل کننده بوده، اثبات اینکه معامله سولار سیتی طبق استاندارد منصفانه که روند معامله و قیمت را بررسی می‌کند، بوده یا نه بر عهده ماسک است. در هر حال اگر قاضی به این نتیجه برسد که معامله نادرست بوده آن را لغو خواهد کرد.

کد خبر 5035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =