تقویت رفاه مردم با کنترل نرخ تورم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یارانه ۴۵هزار تومانی اثر رفاهی خاصی ایجاد نمی کند، گفت: به دنبال رفع تبعیض در پرداخت یارانه هستیم.

به گزارش بیدار بورس، حجت الله عبدالملکی درباره اینکه آیا با افزایش یارانه ها موافق هستید، گفت: قطعا این یارانه ها که الان پرداخت می شود خیلی اثر رفاهی ویژه ای ندارد و پارسال هم تصویب شد یارانه های معیشتی و یارانه های دیگری پرداخت شود؛ اما تبعیض در پرداخت یارانه ها دیده می شود. وی تصریح کرد: می توانیم درصورت شناسایی، یارانه افراد متمول را قطع و به مبلغ یارانه خانواده های کم درآمد اضافه کنیم.

وزیر تعاون افزود: یارانه آنهایی که متمول تر هستند باز تاکید می کنم به شرطی که بتوانیم شناسایی کنیم، کاهش پیدا می کند یا قطع می شود و آنهایی که متوسط هستند یارانه های بیشتری می گیرند.

عبدالملکی گفت: ساماندهی پرداخت یارانه ها یک مساله در سطح ملی و در سطح حاکمیت است، بنده در وزارت رفاه قطعا نمی توانم تصمیم جدید منهای دولت و کلیات دولت بگیرم؛ اما در دولت برای اینکه بتوانیم به اقشار متوسط و کم درآمد کمک بیشتری بکنیم، اتفاق نظر وجود دارد.

  تقویت رفاه مردم با کنترل نرخ تورم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از میزان دستمزد کارگران و بازنشسته ها با خبر است، تاکید کرد: با کنترل نرخ تورم، سفره های آنها رنگین تر می شود. عبدالملکی گفت: از میزان دستمزد کارگران با خبرم، درآمد کمی دارند و البته از میزان حقوق بازنشستگان هم اطلاع دارم که نسبت به قبل افزایش داشته است و ما به عنوان وزارت مردمی درخواست کاهش و کنترل تورم را داریم تا دخل و خرج این اقشار با هم بخواند.

وزیر تعاون گفت: به عنوان وزیر درخواست دارم سیاست های کلان کشور طوری اصلاح شود که ما تورم نداشته باشیم و تا زمانی که این چرخه معیوب اصلاح نشود، نرخ تورم بالا می رود و اقشار مختلف تقاضای افزایش درآمد و حقوق دارند. وی در ادامه گفت: این چرخه معیوب باعث می شود مدام شاهد کسری بودجه در دولت و صندوق ها و دنبال خلق پول باشیم و با این چرخه ما باید به دنبال تورم بدویم؛ در دولت هم اتفاق نظر داشتیم که این چرخه معیوب باید اصلاح شود تا اوضاع رفاهی مردم بهتر شود.

ثبت ۱۳میلیون چک از ۶۹میلیون برگه توزیع شده در سامانه صیاد

 معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: از ابتدای امسال ۶۹میلیون چک توزیع شده که ۱۳میلیون آنها در سامانه صیاد ثبت شده است. آمنه نادعلی زاده افزود: ۱۷درصد چک های توزیع شده از ابتدای امسال در سامانه صیاد ثبت شده اند و از این تعداد ۸۲درصد آنها در سامانه توسط گیرندگان تایید شدند.

او با بیان اینکه روزانه بیش از دو هزار فقره چک در سامانه صیاد ثبت می شود، گفت: آمارها نشان می دهد که تعداد چک های برگشتی در چک های جدید نسبت به چک های قدیمی نصف شده؛ به گونه ای که میزان برگشتی چک های قدیمی تا پایان تیرماه ۷/ ۸درصد و در چک های جدید ۴درصد بود.

معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی درباره استعلام سوابق اعتباری صادرکننده چک تصریح کرد: در گذشته سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱ برای این منظور وجود داشت و در حال حاضر نیز دارندگان چک های جدید می توانند از درگاه بانکی اینترنت بانک یا موبایل بانک و پیامک موبایل های بانک مرکزی برای استفاده از سرویس استعلام استفاده کنند. به گزارش «ایرنا» قانون جدید چک در سال ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی با هدف کاهش آمار چک های برگشتی و بازگرداندن اعتماد به چک در بازار تصویب شد و پس از تعطیلات فروردین ماه ۱۴۰۰ چک های بنفش رنگ به متقاضیان تحویل داده شد. در چک های جدید شناسه یکتای ۱۶رقمی در سمت چپ بالای هر برگ چک دیده می شود و عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» نیز درج شده است. در قانون جدید، علاوه بر آنکه تمام چک ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند، امکان صدور چک در وجه ذی نفع مشخص و وجه حامل نیز وجود ندارد. از سوی دیگر دارندگان چک برگشتی که سوءاثر نشده باشد، امکان صدور چک ندارند.

واریز وام ضروری بازنشستگان کشوری

صندوق بازنشستگان کشوری : مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت نوبت سوم وام ضروری بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول در روز یکشنبه (دیروز) خبر داد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی خدامی با اعلام این خبر گفت: با هماهنگی بانک عامل، سومین نوبت وام ضروری ۱۰میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق دیروز (یکشنبه ۷شهریور ۱۴۰۰) به حساب ۲۳هزا رو ۶۵۰نفر از مشمولان واریز شد. ثبت نام اینترنتی این مرحله از وام ضروری به مبلغ ۱۰میلیون تومان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به صورت اینترنتی انجام و ۱۲۹هزار و ۷۵۰نفر واجد شرایط دریافت این نوع تسهیلات شدند.

برنامه بانک مرکزی برای کیف پول الکترونیکی

مهران محرمیان در دیدار با مدیران شرکت های راهبر در زمینه کیف الکترونیک پول با اشاره به گذشت یک سال از تصویب مقررات کیف الکترونیک پول در شورای پول و اعتبار اظهار کرد که تغییرات این حوزه در یک سال اخیر مطابق با سطح انتظارات بانک مرکزی نبوده است و امیدواریم که این هم اندیشی آغاز فصل جدیدی از تحولات در این خدمت باشد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، وی افزود: در این راستا، از هفته آینده برای شرکت هایی که open loop هستند سوئیچ تعامل پذیری فعال می شود و شرکت های close loop نیز باید به تدریج وارد فرآیند شوند و بتوانند سایر خدمات را نیز به مشتریان ارائه دهند. معاون فناوری های نوین این بانک با تاکید بر لزوم همکاری شرکت های psp در پیشبرد فرآیند تعامل پذیری گفت: همکاری بانک ها و شرکت های راهبر در عملیاتی شدن این موضوع سازنده خواهد بود و اگر بانک ها همکاری لازم را در این مورد نداشته باشند، بانک مرکزی ملزم به تغییر مقررات خواهد شد.  وی تصریح کرد: درصورت عدم همکاری شرکت های psp، قطعا بازیگران جدیدی وارد عرصه می شوند که کل بازار را از آن خود خواهند کرد.  محمد بیگی در این خصوص گفت: براساس ماده ۲۰ بند ۴ قانون پولی و بانکی در صورتی که بانک مرکزی نسبت به تعیین کارمزد برای کیف الکترونیک پول اقدام کند، ملزم به تعیین همزمان کف و سقف آن خواهد بود.  مدیر اداره نظام های پرداخت با تاکید بر اینکه سقف تراکنش های کیف الکترونیک پول از دیگر مشکلات مطرح شده توسط شرکت های psp است، عنوان کرد: در حال حاضر سقف تراکنش ها ۵۰۰ هزار تومان است و هر شخص صرفا در سه راهبر می تواند کیف پول الکترونیکی داشته باشد که در فازهای بعدی برای توسعه و افزایش آن باید تدابیری اندیشیده شود.

محمدبیگی درباره دوره تسویه در کیف پول های الکترونیکی و لزوم تسویه زیر ۷۲ ساعت، تصریح کرد: فرآیند تسویه در کیف پول ها با شاپرک متفاوت خواهد بود و امکان تسویه دو بار در روز برای آنها تعبیه شده است.

منبع: دنیای اقتصاد
کد خبر 6541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =