۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
دلیل رشد اخیر بورس چیست؟

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلایلی برای رشد اخیر بورس و نقش سهامداران عمده، تفاوت سهامداران حقوقی و حقیقی‌ و تغییر رفتار گروه اول از سال ۹۸ را بررسی کرد.

به گزارش بیداربورس، وحیده موسوی مدیر سبدگردانی یکی از شرکت های مشاور سرمایه گذاری با انتشار مطلبی تحت عنوان " الگوی رفتاری حقیقی‌ها " در دنیای اقتصاد اعلام کرد: حقوقی‌ها یا به گفته برخی از کارشناسان، پدرخوانده‌های بورس و بازیگرانی هستند که اغلب از نگاه سرمایه‌گذاران حقیقی، نقش تعیین‌کننده‌ای در روند حرکتی بازار دارند.

به‌طوری‌که جهت و سمت‌ و سوی رشد یا نزول بازار را اغلب حقوقی‌ها یا سهامداران عمده تعیین می‌کنند. به عبارت دقیق‌تر، سکان هدایت بازار در دست این گروه از سهامداران قرار دارد و حقوقی‌ها با برخورداری از توان مالی بالا می‌توانند نقش مهمی در تعیین مسیر آینده بازار سهام برعهده داشته باشند.

تفاوت سهامداران حقوقی و حقیقی‌ و تغییر رفتار گروه اول از سال ۹۸

به‌طور قطع، رفتار سهامدار حقوقی و عمده در جهت خرید یا فروش سهم، می‌تواند مبنا و الگویی برای سهامدار حقیقی و خرد در تصمیم‌گیری و معاملات باشد. سهامداران خرد با بررسی نحوه معاملات حقوقی‌ها، اقدام به تصمیم‌گیری در جهت خرید، فروش یا نگهداری سهم می‌کنند.

بررسی‌های تاریخی معاملات نشان می‌دهد سهامداران حقوقی و بازیگران عمده، نگاه سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تری نسبت به حقیقی‌ها دارند و کمتر درگیر نوسانات بازار سهام می‌شوند. به‌طوری‌که تحلیل سرمایه‌گذاران طی سال‌های گذشته حکایت از آن دارد که حقوقی‌ها اقدام به خرید سهام و نگهداری بلندمدت کرده و درگیر نوسان‌گیری نمی‌ شوند.

این در حالی است که متاسفانه در گذر زمان و از روزهای انتهایی سال ۹۸، سهامداران حقوقی و عمده نیز به نوسان‌گیری و کسب سود مقطعی روی آوردند و درگیر افت‌ و خیزهای بازار شدند. این امر باعث می‌شود تا سهامدار حقیقی به‌ شدت احساس نگرانی کند و از ثبات در خرید حقوقی احساس نا اطمینانی داشته باشد.

حقیقی‌ها از جابه‌جایی مهره بعدی حقوقی‌ها نگرانی داشته و اطلاعی از بازی بعدی سهامدار حقوقی در این سهم نداشته باشند. زمانی که سرمایه‌ گذاران بورسی در مسیری قرار گیرند که از جا به‌ جایی مهره بعدی توسط حقوقی‌ها در صفحه بازی نگران باشند، بازار پرهیجان خواهد شد. در چنین روندی سهامداران خرد در افت‌ و خیزهای بازار سرمایه، بیش‌ واکنشی داشته و جو کلی بازار را دست خوش تلاطم بیشتر خواهند کرد.  

دلایلی برای رشد اخیر بورس و نقش سهامداران عمده

باید اذعان کرد رشد اخیر شاخص کل بورس، جدا از حمایت سهامداران عمده، نتیجه شفافیت در چندین عامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه است. در این میان، می‌توان به شفاف شدن فضای سیاسی، رشد قیمت در بازارهای جهانی، افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ تورم، جذابیت قیمت سهام و P/ E پایین بازار و سهام دارای ظرفیت و در نتیجه، کاهش ریسک بازار اشاره کرد.

طی چند ماه گذشته و قبل از در پیش گرفتن روند صعودی، حباب منفی در بازار سهام تشکیل شده بود. وقتی چنین شرایطی به‌ویژه در سهام دارای ظرفیت و بنیادی بازار رخ می‌دهد، قاعدتا این نتیجه حاصل می‌شود که رشد قابل توجهی در انتظار بازار است.

در این میان، ورود پول حقوقی‌ها در کنار حمایت سهامداران، سبب شد ریسک بازار کاهش یابد و ترس سرمایه گذاران حقیقی از بین برود و با توجه به حجم بالای حقوقی ها به‌ خصوص در سهام و شرکت های بنیادی، حقیقی ها نیز پول را به گردونه معاملات وارد کنند.

مسلما نقش سهامداران عمده در رشد اخیر بازار تاثیر بسزایی دارد. از آنجا که توجه سرمایه‌گذاران به رفتار و حرکت سهامداران عمده و حقوقی است، قطعا خرید این گروه، سهامداران دیگر را هم به خرید ترغیب و تشویق می‌کند. گرچه در برهه‌ای از بازار مانند شرایط کنونی که تکنیکالیست‌ها نیز از مقاومت‌های پیش‌ رو صحبت کرده بودند، حقوقی ها دست به فروش می زنند و حتی به نوسان‌گیری اقدام می‌کنند.

همیشه حقوقی‌ها تعیین‌کننده جهت بازار بوده و هستند. همان‌طور که در مرداد سال قبل هر روز با فروش سهام از سوی حقوقی‌ها همراه بود و در مقابل، سهامداران حقیقی به جمع‌آوری سهم پرداختند.

عرضه هر روزه حقوقی‌ها و به کنار نشستن و نظاره‌گر بودن سهامداران عمده، سبب ریزش‌های بی‌سابقه‌ای در سال گذشته شد. باید به این گروه از بازیگران اصلی بورس یادآوری کرد که اگر تعیین‌کننده جهت بازار هستند در برهه‌ای از زمان این کار را انجام دهند که بازار دچار شوک منفی نشود.

همواره حقوقی‌ها، حامی یک سهم شناخته می‌شوند و اگر از سهامداران حتی در قیمت‌های پایین، حاضر به خرید و جمع‌آوری نباشند، نتایج نامطلوبی برای بازار به دنبال خواهد داشت. در این صورت، هرچقدر هم یک سهم ارزنده باشد بازهم سهامدار خرد به بازار ورود نکرده و کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

در مقابل نیز چنین روندی حاکم است و در زمان‌هایی که حقوقی اقدام به خرید و حمایت از سهم می‌کند، سیگنالی از ارزندگی و تداوم روند صعودی به بازار منعکس می‌کند. در نتیجه باید اذعان کرد نقش حقوقی‌ها و سهامداران عمده در تعیین مسیر بازار سهام بسیار مهم، ارزنده و حیاتی است.

کد خبر 6789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =