در شرکت با P/E پایین سرمایه گذاری کنید

یکی از این ریسک تامین مالی کسری بودجه دولت از طریق اوراق است. درصورتیکه دولت برای تامین مالی اقدام به افزایش نرخ سود اوراق کند با توجه به افزایش بازده  بدون ریسک،  این شرایط به عنوان تهدید برای سهام های که p/e بالاتری دارند محسوب می گردد.

سیاوش فیاضی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه وضعیت معاملات روز گذشته بازار سرمایه خوب بوده به بیداربورس گفت: گروه پالایشی و بعد از آن شرکت های پتروشیمی و هلدینگ های وابسته به شرکت های پتروشیمی از گروه های پرتوجه در بازار روز گذشته بودند.
وی افزود: با توجه به ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری ها که شتران شفاف سازی کرده بود بر روی روند گروه پالایشی تاثیر مثبت گذاشته بود. از سوی دیگر در گروه پتروشیمی هم رشد قابل توجه در قیمت پی وی سی، متانول و اوره را شاهد بوده ایم که همین موضوع موجب شد که نمادهای این گروه ها  با اقبال خوبی مواجه شدند.
فیاضی در ادامه گفت: از لحاظ حجم معاملات  روز گذشته دو نماد گروه پالایشی شبندر و شپنا در بین ۵ سهم با بیشترین ارزش معاملات بودند.
وی به دورنمای بازار اشاره کرد و گفت: با توجه به نرخ فعلی دلار و چشم اندازهایی که برای رشد دلار دیده می شود ارزان ترین بازار، بازار سرمایه ست چرا که اگر سرمایه گذار بخواهد در دلار یا سکه سرمایه گذاری کند احتمال بازدهی۱۰ تا ۱۵ درصدی تا پایان سال داشته باشد (با فرض اینکه  برجام به نتیجه نرسد) اما در  سهام  با توجه به اینکه دلار نیمایی ۲۳ هزارتومان و دلار بازار ازاد ۲۸ هزارتومان و همچنین سود تحلیلی شرکت ها  که با دلار ۲۳ هزارتومان قیمت گذاری شده و عملا ریسک کاهش قیمت دلار  نیز دیده شد و میتوان گفت سهام شرکت های خوب و p/e پایین مناسب تر از دیگر  بازارها برای سرمایه گذاری هستند.
فیاضی به ریسک های محتمل بازار سرمایه  اشاره کرد و گفت:  یکی از این ریسک تامین مالی کسری بودجه دولت از طریق اوراق است. درصورتیکه دولت برای تامین مالی اقدام به افزایش نرخ سود اوراق کند با توجه به افزایش بازده  بدون ریسک،  این شرایط به عنوان تهدید برای سهام های که p/e بالاتری دارند محسوب می گردد.
وی یکی دیگر از ریسک های بازار را گاز صنایع عنوان کرد و گفت: در فرمول قیمت گذاری گاز صنایع  وابسته به نرخ خوراک پتروشیمی ها است از سوی دیگر قیمت گاز در هاب های اروپایی رشد بالایی داشته است اگر قرار باشد نرخ های فعلی گاز به عنوان مبنای نرخ گذاری گاز صنایع باشد گاز نسبت به سال ۹۹ حدود ۵ برابر خواهد بود و تا رشد سه برابری ان در صورت مالی سه ماه اول  دیده شده است از سوی دیگر یکسری از صنایع با  افزایش نرخ گاز، افزایش  هزینه ها را  پوشش میدهند و   صنایع دیگر ممکن است از محل افزایش نرخ انرژی ضربه ببیند.
فیاضی گفت: با توجه به فراوانی منابع گاز در ایران، همسو کردن گاز صنایع  با هاب های اروپایی که خود  تولید کننده عمده گاز نیستند اقدام منطقی به شمار نمی رود کما اینکه نرخ گاز در هاب کانادا  و هنری هاب  به اندازه دو هاب اروپایی رشد نداشته است و همین موضوع موجب افزایش هزینه صنایع مربوطه می شود. درصورتیکه که  زمستان سردی داشته باشیم با توجه به مصرف بیش از حد در مصارف خانگی شاهد قعطی گاز در شرکت های پتروشیمی و یا حتی عدم تامین کافی سوخت نیروگاه ها و قعطی برق نیز خواهیم بود.

کد خبر 7946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =