۵ چالش بازارهای کالایی نفت، طلا، محصولات فلزی و کشاورزی

بانک جهانی با اعلام ۵ چالش بازارهای کالایی نفت، طلا، محصولات فلزی و کشاورزی، وضعیت این بازارها در سال آینده میلادی را پیش بینی کرد.

به گزارش بیدار بورس، بانک جهانی با انتشار گزارشی از چشم‌انداز بازارهای کالایی نفت، طلا، محصولات فلزی و کشاورزی، اعلام کرد: بازار های جهانی، درگیر پنچ چالش اختلال عرضه و تقاضا، شرایط نامساعد آب و هوایی، بحران کانتینرها، تولید پرنوسان انرژی و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بودند و باید مسائلی مانند محدودیت‌های بیشتر در عرضه کالا و احتمال شیوع انواع جدید ویروس را نیز در معادلات لحاظ کرد.

براساس این گزارش، طی سه‌ماهه سوم سال جاری، قیمت حامل‌های انرژی همچنان در حال افزایش است و قیمت کالاهای دیگر نیز به دلیل رشد ابتدای سال‌جاری، روند افزایشی را حفظ کردند. در صورت ادامه روند صعودی قیمت ها، روند رشد کشورهای واردکننده انرژی، کُندتر و ناامنی غذایی کشورهای کم‌درآمد تشدید می شود.

از سوی دیگر، سیل بر عرضه برخی از فلزات و زغال‌سنگ اثر داشته و افزایش شدید قیمت گاز طبیعی و زغال‌سنگ بر کالاهایی چون کود و فلزات اثرات غیرمستقیم گذاشته است. با این اوصاف، قیمت گاز طبیعی و زغال‌سنگ پس از رسیدن به بالاترین حد قیمتی طی سال ۲۰۲۲ وارد روند کاهشی خواهد شد.

بهای حامل‌های انرژی در حالی طی سه ماه دوم سال جاری میلادی حدود ۱۶درصد افزایش یافت که قیمت هر بشکه نفت در سال آینده میلادی به ۷۴ دلار خواهد رسید. در این میان تقاضا برای نفت افزایش و در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از کرونا خواهد رسید و تولید نفت شیل به بازار اضافه می‌شود و اوپک و شرکا هم کاهش تولید را لغو خواهند کرد اما بازار نفت با بحران کاهش سرمایه‌گذاری مواجه خواهد شد.

در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌های ایران، تولید نفت این کشور به بیش از یک‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

قیمت گاز طبیعی و زغال‌سنگ هم به دلیل رشد افزایش و صادرات به‌ویژه توسط آمریما در سال آینده کاهش می یابد و در سال ۲۰۲۳ هم بیشتر خواهد شد.

برای بازار فلزات نیز پیش بینی می شود با توجه به رشد افزایش ۴۸ درصدی قیمت در سال‌جاری، طی سال آینده حدود ۵ درصد کاهش یابد. در این میان، سنگ آهن با کاهش ۱۷درصدی، صدرنشین کاهش قیمت است که تا حد زیادی وامدار کاهش تولید فولاد چین است اما با احیای اقتصاد جهان، تقاضای خرید  فلزات در حال افزایش بوده ولی تولید همچنان دچار اختلال است.

قیمت فلزات گرانبها نیز در شرایطی طی سه‌ماه سوم سال میلادی جاری به طور متوسط ۳ درصد کم شدکه بهای پلاتین، نقره و طلا به ترتیب شاهد افت  ۱۳، ۹ و یک‌ درصدی بودند و قیمت پلاتین به دلیل اختلال در تولید خودرو، تحت فشار قرار گرفته است.

بنابراین تنگناهای زنجیره تامین به دلیل زمان بر بودن کمبود انرژی و اختلالات حمل‌ و نقل تا پایان سال ۲۰۲۲ به طور کامل برطرف نخواهد شد و ابهامات در بازار املاک چین و اختلال در عرضه انرژی از خطرات اساسی بازار فلزات گرانبها است.

قیمت محصولات کشاورزی نیز در حالی با رشد ۲۲ درصدی سال جاری مواجه شده که پیش بینی می شود در سال آینده با ثابت قیمت ها همراه باشد. در میان شاخص‌های اصلی غیرانرژی، قیمت محصولات کشاورزی، کودها و فلزات گرانبها حدود یک‌سوم بالاتر از سطح پیش از کرونا است در حالی که فلزات و مواد معدنی بیش از ۵۰ درصد رشد داشته‌اند.

کد خبر 8738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =