سبزشدن دستوری بازار، راهگشا نیست!

مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان، در تشریح علل ریزش‌های اخیر بازار سرمایه بیان کرد: انتشار اوراق بدهی مستمر در ماه های گذشته وعرضه اولیه نامیمون هفته گذشته را می‌توان از دلایل ریزش بازار دانست.

علی جمالی در گفت‌وگو با بیداربورس با بیان این که سبز شدن شاخص بورس آن هم تنها با یک جلسه وزیر اقتصاد با حقوقی‌های بزرگ را نمی‌توان مسکنی مدت دار  دانست، اظهار کرد: اگر همراه با این جلسات برنامه‌ای جامع برای بهتر شدن وضعیت بازارسرمایه بیان می‌شد رشد بازار را می‌توانستیم منطقی و مبتنی بر پیش بینی پذیری آینده بدانیم.  

زهر چشم دولت برای بزرگان بازار

وی درادامه افزود: باتوجه به اینکه جلسه مذکور طرح جامعی را ارائه نکرده است، می‌توان سبزی بازار را برگرفته از اخطار دولت یا به عبارتی زهر چشم به بزرگان بازار سرمایه تفسیر کرد.  
 به عقیده این مدرس و پژوهشگر، بازار سرمایه ظرفیت تامین مالی مشخصی دارد و اضافه برداشت از آن از طریق انتشار اوراق باعث ضرر سهامداران می شود لذا در کوتاه مدت در صورت توقف انتشار اوراق و عرضه اولیه‌ها می‌تواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد و در بلندمدت با یک برنامه جامع به آرامش می رسد.  
او اخبار مربوط به سهام عدالت از جمله اعطای سهام عدالت به جاماندگان و فرصت فروش برای دارندگان را از جمله اخباری دانست که در وضعیت بازار بی تاثیر نبوده‌ است.

چوب حراج سرمایه‌گذارن کوتاه مدت به سهام خود

 جمالی در پاسخ به این سوال که چرا باوجود ارزان بودن، بازار خریدار ندارد، گفت: بازار سرمایه اکنون در وضعیت رکودی قرار دارد که در این شرایط ارزش ذاتی سهم‌ها بالاتر از قیمت‌ها است اما سهامداران در شرایط فعلی اقتصاد جهت پوشش تورم کالاها و کاهش قدرت خرید ماهانه به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و کسب سودهای آنی و یا حفظ اصل سرمایه خود هستند و سهم‌های خود را با کمترین ریزش، ضرر یا سودی حراج می‌کنند و لذا مبنای تصمیم گیری سرمایه گذاری شان ارزش بنیادی سهم نیست.

رمزارزها رقیبی برای بورس؟

وی در رابطه با مسیر نقدینگی در کشور بیان کرد: در حال حاضر بازار رمز ارزها برای سرمایه‌دارن جذابیت پیدا کرده و از طرفی این بازارها به علت نوظهور بودن مانند بازار پایه از آن‌ها انتظار رشد می‌رود.  
او ادامه داد: رمزارزها به علت ماهیت آن توانایی  جایگزینی با پول و فرصت های رشدی می‌توانند نقدینگی را به سمت خود جذب کنند.

سرمایه گذاری کوتاه مدت، ممنوع!

جمالی با ذکر این موضوع که اکنون زمان مناسبی برای سرمایه ‌گذاری کوتاه مدت در بازار سرمایه نیست، گفت: در حال حاضر سهم‌های فوق‌العاده خوبی در بازار سرمایه موجود است که پایین‌تر از ارزش ذاتی خود قرار دارند.
او پتروپالایشی‌ها، فلزات اساسی و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری (وغدیر و وامید) را از صنایع پرپتانسیل در بلند مدت دانست.

کد خبر 9170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =