دست‌اندازهای کوتاه در مسیر بازیابی پساکرونا

نشانه‌هایی که از وضعیت جهان به گوش می‌رسد حاکی از این است که اقتصاد جهانی بازیابی شده و به سال های قبل از کرونا برگشته اما هنوز در مسیر احیای شرایط دست‌اندازهایی وجود دارد.

به گزارش بیداربورس یک کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت اقتصاد جهانی پس از پاندمی کرونا گفت: در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا، سخت‌ترین رکود اقتصادی را همه کشورهای دنیا تجربه کردند اما این روزها اقتصادهای جهانی با رشد قابل توجه و مثبتی مواجه هستند.

علی حیدری عنوان کرد: سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، سال‌های بازیابی است و در اقتصادهای برتر دنیا چون ایالات متحده، چین و آلمان بازیابی ها در حال انجام است و امروز رشدهایی که باید در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ انجام می‌شد، در حال انجام است.

وی ادامه داد: تاثیر کرونا بر اقتصاد جهانی، به طور قطع عمیق، طولانی مدت و چه بسا برای برخی کشورهای دنیا آسیب‌پذیر غیر قابل جبران به نظر می‌رسید اما پیش بینی می‌شود در سال‌های آتی، اقتصاد چین بالاترین سرعت و رشد اقتصاد جهانی را داشته باشد و همچنان موتور محرکه رشد اقتصاد جهانی را از آن خود کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر اقتصاد جهانی بازیابی شده و به سال های قبل از کرونا برگشته است اما آن موضوعی که باعث نگرانی اقتصاددانان شده، عقب افتادگی پیش آمده برای بسیاری از کشورها در حوزه اقتصادی است.

وی افزود: عقب ماندگی در حوزه اقتصادی توازن عرضه و تقاضا و بسیاری از حوزه‌ها را بر هم زده و اقتصادهای جهانی را با مسائل بسیاری از لحاظ اینکه می‌توانستند جایگاه بهتری داشته باشند مواجه کرده است.

حیدری در پاسخ به این سوال که سال ۲۰۲۴ اقتصادهای جهانی کجا قرار خواهند داشت و اگر کرونا نبود کجا می‌توانستند باشند، بیان کرد: پیش بینی می‌شود اقتصادهای توسعه یافته حدود ۷ تا ۸ درصد از نظر تولید ناخالص ملی عقب تر از جایی که می‌توانستند باشند، قرار خواهند گرفت.

وی گفت: کشور چین کرونا را خوب مهار کرد اما اقتصاد چین در سال ۲۰۲۴ چندین درصد عقب‌تر از آن جایگاهی که می‌توانست باشد، قرار می‌گیرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ تنها اقتصادی که در ظاهر می‌توان گفت برنده کرونا بود، اقتصاد ایالات متحده آمریکا است و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ جایگاه ایالات متحده بهتر باشد زیرا توانسته فاصله خود را با سایر اقتصادهای جهانی بیشتر و با قدرت بهتری پس از ریکاوری اقتصادی و رسیدن به نقطه مطلوب، حرکت کند.

حیدری خاطر نشان کرد: با توجه به چشم انداز مثبتی که در ایالات متحده آمریکا وجود دارد، به احتمال زیاد، این پیشرفت‌ها باعث تقویت شاخص دلار در میان مدت شده و نرخ بهره افزایش می‌یابد. به طوری که این موضوع در اقتصاد جهانی و رشد قیمت کامودیتی‌ها تاثیر می‌گذارد و کشور ایران هم از این موضوع بی تاثیر نخواهد ماند.

وی با اشاره به این موضوع که در زمان کرونا اقتصادهای کاملاً متمرکز و دستوری با اقتصادهای منعطف و پویا متفاوت هستند، اظهار کرد: در کوتاه مدت اقتصادهایی که نظام متمرکز و به شدت دستوری و قوی دارند می‌توانند موفق عمل کنند و هر چیزی را تحت کنترل در بیاورند اما در میان مدت و بلند مدت آن انعطاف و پویایی اقتصاد است که حرف اول و آخر را می‌زند و باعث تقویت اقتصاد می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر رشد اقتصادی دنیا در حال پیش روی است اما نگرانی در حوزه لجستیک و زنجیره تامین توازن بین عرضه و تقاضا و به موقع نرسیدن کالاها به دست مشتری، کارها را مختل کرده است.

حیدری در پایان افزود: در این بخش همه کشورهای دنیا دچار مشکل شده اند و این امر باعث شده قیمت مواد اولیه و محصولات در اقتصاد جهانی بالا رفته و در بسیاری از مواقع، کالاها در زمان مناسب تامین نشده و به دست مصرف کننده ها نرسد.

به گفته این کارشناس؛ این موارد باعث شده با رکود تورمی در اقتصاد جهانی روبرو شویم اما همه این موارد به دست اندازهای کوتاه در مسیر بازیابی بعد از کرونا بر می‌گردد و جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا ظرف ماه‌های آینده شاهد رفع بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

کد خبر 9286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =