۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
رمز ارز ملی در ایران

رمز ارز نوعی ارز دیجیتال است. خیلی از افراد این دو مفهوم را به جای هم استفاده می‌کنند. این در حالی است که رمزارزها فقط یک دسته از ارزهای دیجیتال را شکل می‌دهند. ارز دیجیتال شکلی از پول است که فقط در فضای دیجیتال و الکترونیک وجود دارد. برای استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات باید از کامپیوتر یا کیف پول متصل به اینترنت استفاده کنید. ارزهای دیجیتال کاربردی مشابه با پول فیات(پول غیرواقعی) دارند. از آن‌ها می‌توانید برای خرید کالا یا پرداخت هزینه خدمات استفاده کنید. این ارزها امکان انجام تراکنش‌های فوری در سطح بین‌الملل را فراهم می‌کنند. با استفاده از ارزهای دیجیتال یک نفر در شرق آسیا می‌تواند در کمترین زمان به شخصی در آمریکا ارز انتقال دهد.

بلاک چین چیست؟

به گزارش بیداربورس، به بلاک چین (blockchain) می‌توان به عنوان یک دفتر حسابداری نگاه کرد که تمام فعالیت‌ها، نقل و انتقالات، مالکیت‌ها و ارزش‌گذاری‌های واحدهای پولی دیجیتال را درون خود ثبت و ضبط می‌کند.

 بلاک چین کاربردهای فراتر از رمز ارز دارد. اما معمولاً فناوری بلاک چین به واسطه بیت‌کوین شناخته می‌شود و از همان ابتدا بیت‌کوین توانست افراد زیادی را به خود جلب کند. بلاک چین برای بیتکوین مانند اینترنت برای ایمیل است. درواقع بلاک چین بستری است که باقابلیت‌های خاصی که ارائه می‌کند، پتانسیل لازم برای ارائه پاره‌ای خدمات و فناوری‌ها را برای متخصصان فراهم می‌کند.

تفاوت ارز دیجیتالی و رمز ارز چیست؟

رمز ارز نوعی ارز دیجیتال است. خیلی از افراد این دو مفهوم را به جای هم استفاده می‌کنند. این در حالی است که رمزارزها فقط یک دسته از ارزهای دیجیتال را شکل می‌دهند. ارز دیجیتال شکلی از پول است که فقط در فضای دیجیتال و الکترونیک وجود دارد. برای استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات باید از کامپیوتر یا کیف پول متصل به اینترنت استفاده کنید. ارزهای دیجیتال کاربردی مشابه با پول فیات(پول غیرواقعی) دارند. از آن‌ها می‌توانید برای خرید کالا یا پرداخت هزینه خدمات استفاده کنید. این ارزها امکان انجام تراکنش‌های فوری در سطح بین‌الملل را فراهم می‌کنند. با استفاده از ارزهای دیجیتال یک نفر در شرق آسیا می‌تواند در کمترین زمان به شخصی در آمریکا ارز انتقال دهد.

بانک مرکزی تفاوت رمز ارزها را به صورت زیر بیان می‌کند:

رمزارز جهان روا : رمزارزی است که بهره‌برداری از آن و تبادلش محدود به هیچ جغرافیای خاصی نبوده و توسط عموم مردم دنیا بر بستر اینترنت قابل دسترس است.

انواع :

۱. بدون پشتوانه دارایی : گونه بدون پشتوانه قابلیت استخراج توسط عموم مردم را داراست و از انواع معروف آن میتوان به بیتکوین و اتریوم اشاره کرد.

۲. با پشتوانه دارایی : گونه دوم توسط یک شخص حقیقی یا حقوقی و به پشتوانه‌ یک دارایی تولید می‌شود و قابلیت استخراج توسط عموم مردم را ندارد و از این مدل رمز ارز می‌توان به تتر اشاره کرد.

 رمزارز بانک مرکزی (ملی): شکل الکترونیک همان پولی است که توسط بانک مرکزی خلق و صادر می‌شود و قابلیت آن را دارد که منطبق بر اصول رمزنگاری، در یک بستر توزیع شده و بصورت فرد به فرد بدون دخالت هیچ نهاد واسط پرداخت تبادل شود. این نوع رمزارز به پشتوانه پول ملی کشور (ریال) صادر می‌شود.

رمز ارز ملی در ایران

دنیای ارزهای دیجیتال دیگر مثل گذشته نیست و اکنون با توجه به سرمایه عظیمی که در آن وجود دارد، مورد توجه تمامی کشورهای دنیا قرار گرفته است و کشورهایی هم شروع به تولید رمزارز ملی خود کرده‌اند.

اواسط تیرماه ۱۴۰۰ بود که ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک طراح و توسعه‌دهنده ارز دیجیتال ملی گفت: این ارز دیجیتال به هر میزان که بانک مرکزی تصمیم داشته باشد با پشتوانه ریال قابل صدور است و در یک شبکه بلاک‌چین خصوصی توسعه پیدا خواهد کرد و قابلیت استخراج یا ماینینگ توسط ماینرها را نخواهد داشت.

شهریور امسال، کمیسیون اقتصادی مجلس گزارشی درباره وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور را قرائت و این کمیسیون از طرح پیشنهادی خود برای ساماندهی صنعت رمزارز نیز رونمایی کرد. در همین راستا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اخیرا اعلام کرده که ظرف دو ماه آینده طرح کمیسیون برای ساماندهی رمزارزها پس از اظهار نظر مدیران جدید بانک مرکزی نهایی میشود. این گفته‌ها درحالی است که محمدرضا پورابراهیمی در اواخر شهریورماه اعلام کرده بود  با تصویب طرح ساماندهی بازار ارزهای دیجیتال، به‌زودی تکلیف دستگاه‌های مختلف در مواجهه با این دارایی‌ها و مسائل مرتبط با استخراج مشخص خواهد شد. در پی این اظهار نظرها علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی نیز در اواسط مهرماه از راه‌اندازی آزمایشی رمزارز ملی خبر داد.

کدام کشورها رمزارز ملی دارند؟

ونزوئلا

در سال ۲۰۱۸ دولت ونزوئلا اعلام کرد که یک رمزارز ملی با نام پترو راه‌اندازی می‌کند. هدف از راه‌اندازی این ارز رمزنگاری شده، دور زدن تحریم‌های ایالات متحده بود. پترو با اهدافی چون ثبات اقتصادی و استقلال مالی ونزوئلا و ایجاد یک سیستم مالی بین‌المللی آزادتر، متعادل‌تر و عادلانه‌تر شروع به کار کرد. اما این رمز ارز ملی کشور ونزوئلا که پشتوانه نفت دارد، نتوانست به موفقیت‌ چشمگیری دست پیدا کند و خیلی‌ها آن را یک پروژه کاملا شکست خورده می‌دانند.

کره‌شمالی

پروژه تولید رمز ارز ملی کره‌شمالی تقریبا یک سالی است که شروع شده اما هنوز خبر مشخصی از آن وجود ندارد و حتی اینکه نام این پروژه چیست نیز معلوم نیست. اما این رمز ارز ملی قرار است که با پشتوانه دلار و به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد شود. اما فعلا مشخص نیست که این پروژه تا چه حد می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

روسیه

روسیه یکی از بزرگترین کشورها در زمینه استخراج بیت‌کوین است و طی چند سال گذشته تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه رمز ارزها و فناوری بلاک چین داشته است. روسیه پیش از این اعلام کرده بود که به دنبال راه‌اندازی روبل دیجیتال است و تا چند سال آینده آن را راه‌اندازی خواهد کرد.

چین

چین بزرگترین کشور در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال است. با اینکه این کشور محدودیت‌های زیادی را برای استفاده از رمزارزها در نظر گرفته است اما به نظر می‌رسد استفاده از رمز ارزها دراین کشور بسیار بیشتر از سایر کشورها است. در زمینه تولید رمزارز ملی نیز چین از تمامی کشورها جلوتر است و نزدیک به ۲ سال است که مشغول به آزمایش بر روی یوان دیجیتال است. متخصصان می‌گویند کشور چین با عرضه یوان دیجیتال به دنبال رقابت با دلار آمریکا است. چین همچنین در شهرستان سوژو(suzhou) برای انجام تست بر روی ارز دیجیتال بانک مرکزی چین خود، قصد دارد از طریق یک برنامه لاتاری، یوان دیجیتالی ایردراپ کند. در طی این لاتاری، به ارزش ۳ میلیون دلار یوان دیجیتال در بین برندگان خوش شانس توزیع می‌شود.

چین را می‌توان آغاز کننده راه تولید رمز ارزهای ملی در جهان دانست.

نکات مثبت و منفی رمزارز ملی

نکات مثبت:

· ‌کارایی بیشتر و هزینه کمتر

· برابری و عدالت در استفاده از خدمات مالی برای همه مردم

· دسترسی عموم مردم به سیستم بدون نیاز به افتتاح حساب

· مبارزه با پولشویی

نکات منفی:

· محدود کردن پذیرش و استقبال از ارزهای دیجیتالی بخش خصوصی به دلیل صادر شدن رمز ارز ملی با پشتوانه حکومتی

· دوری مشتریان از بانک‌ها

· احتمال ریسک و هزینه برای بانک مرکزی به علت پرهزینه بودن فرآیند ارائه ارز دیجیتال ملی

ارز دیجیتال ملی می تواند در دور زدن تحریم ها موثر واقع شود؟

 به گفته کارشناسان ارز دیجیتال بانک مرکزی و یا پول دیجیتال بانک مرکزی اصلا تعریف این چنینی ندارد و برای دور زدن تحریم ها ساخته نشده است و دقیقا همان ریالی است که استفاده میکنیم منتها در تولید آن از زیر ساخت های بلاکچینی استفاده شده و برای مجموعه‌ای از مزایایی که سمت مردم نیست و قابلیت‌های حاکمیتی دارد ساخته شده است.

تولید و عرضه ارز دیجیتال ملی در تشدید بحران برق نقشی خواهد داشت؟

به گفته یک کارشناس ارز دیجیتال در اینجا باید به یک اشتباه تاریخی بپردازیم؛ ما پدیده‌ای داریم به نام بیت‌کوین که تولید آن در اختیار شخص خاصی نیست بلکه در اختیار پروتکل شبکه است و برای تولید آن باید هزینه سنگینی در نظر گرفته شود چراکه برق بالایی را مصرف می کند

اما ارز دیجیتال بانک مرکزی پدیده ای عمومی نیست و در نتیجه روش‌های رسیدن به الگوریتم‌های ارز دیجیتال ملی بسیار کم هزینه است و مسائلی که در محور بیت‌کوین به وجود می‌آید را نخواهد داشت.

کد خبر 9785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =