۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
دریافت ارز دیجیتال رایگان

در گذشته زمانی که جنگ یا بلایای طبیعی پیش می‌آمد، کمک‌های اولیه، غذا، دارو و یا تسلیحات از هواپیما یا هلیکوپتر جعبه‌های کمک خود را با چتر به سمت مردم می‌انداختند. اما در دنیای رمزارزها مفهوم ایردراپ متفاوت است، ایردراپ در کریپتو به معنی توزیع یا اهدای رایگان توکن بین دارندگان یک ارز دیجیتال (برای مثال اتر) به عنوان پاداش است.

هدف ایردراپ چیست؟

به گزارش بیداربورس «ایردراپ» (Airdrop) یک استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی است که با آن اسم رمزارز جدید به سر زبان‌ها می‌افتد و افراد جدید با پروژه آشنا می‌شوند. علاوه بر این چون بسیاری از کسانی که در جریان ایردراپ رمزارزهای خود را دریافت کرده‌اند، آن‌ها را در صرافی‌ها می‌فروشند، قیمت و ارزش واقعی آن رمزارز هم مشخص می‌شود. در حقیقت ایردراپ یکی از راه های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. ایردراپ راهی ساده برای پروژه‌های کریپتوکارنسی جهت ترویج خود و افزایش آگاهی از برند از طریق توزیع توکن‌هایشان است.

مواظب حمله داستینگ باشید

نکته : یک ایردراپ معتبر کریپتو هرگز به دنبال سرمایه‌گذاری در ارز خود نیست؛ بلکه تنها به دنبال تبلیغات رمزارز خود است. از طرف دیگر، برخی کلاهبرداران کریپتویی، با هدف ایردارپ قصد هک کاربران را دارند. بدین صورت که مقادیر بسیار کمی بیتکوین یا دیگر ارزهای رمزنگاری شده را برای کاربران ارسال می‌کنند و به محض اینکه کاربر آن مقادیر را به فرد دیگری ارسال کرد هویت او را شناسایی می‌کنند. این روش با نام حمله داستینگ (Dusting) شناخته می‌شود. کاربران همیشه باید در برابر واریزهای ناخواسته در کیف پول‌های خود هوشیار باشند و گول کلاهبرداران بیشمار را نخورند.

یک نکته جذاب: اولین کمپین ایردراپ رمز ارزها در مارس ۲۰۱۴ (فروردین ۹۳) در ایسلند اجرا شد. AuroraCoin اولین ارز رمزنگاری شده مختص به یک کشور خاص بود؛ ۵۰ درصد از این توکن در بین ۳۳۰.۰۰۰ نفری که دارای شناسنامه ایسلند بودند، توزیع شد. در ۲۵ مارس ۲۰۱۴، هر کدام از ساکنان این کشور ۳۱.۸ AUR دریافت کردند، که با احتساب قیمت ۱۲.۱۱ دلاری هر کدام از این توکن‌ها، هر فرد به ارزش ۳۸۵ دلار توکن AUR دریافت کرد.

انواع Airdropها

انواع مختلفی از ایردراپ ها وجود دارند که هر کدام از آنها نیازمند انجام مواردی هستند.

· استاندارد: این نوع ایردراپ‌ها نیازمند ثبتنام در یک خبرنامه یا آپدیت‌های مختلف است. شما تنها باید با ایمیل خود در آنها ثبت کنید تا Airdrop به شما تعلق بگیرد.

· انعامشما باید کاری انجام دهید تا توکن رایگان دریافت کنید. وظایفی معمولا بر عهده شماست و شما در ازای فعالیت خود پاداش دریافت می‌کنید. مثلا توییت زدن درباره پروژه

· هولدراین نوع ایردراپ زمانی اتفاق می‌افتد که شما مقدار مشخصی از توکن را در کیف پول خود نگهداری کنید.

· هاردفورکزمانی که یک کوین از شبکه اصلی خود هاردفورک می‌شود، نگهدارندگان کوین اصلی واجد شرایط دریافت ایردراپ کوین جدید می‌شوند.

· انحصاریاگر شما یکی از اعضای وفادار یا VIP یک پروژه، سایت، کلاب و غیره هستید، در ایردراپ‌هایی شرکت می‌کنید که دیگران واجد شرایط نیستند.

چند دلیل و هدف برای ایردراپ وجود دارد:

· اطلاع رسانی

پروژه ها با اهدای رایگان توکن خود قصد شناساندن آن را به کاربران زیادی دارند.

· شناخت پروژه (توکن یا کوین) به کاربران

 برای شرکت در ایردراپ‌ها، شما معمولا با فرمی مواجه می‌شوید، هدف از پر کردن چنین فرمی این است که کمپانی اطلاعات بیشتری از شما دریافت می‌کند؛ اطلاعاتی که می‌تواند به آنها کمک کند تا راه حل متمرکزتر و دقیق‌تری در رابطه با مارکتینگ پروژه‌شان پیدا کنند.

· جذب سرمایه

فرض کنید ۱۰۰ میلیون توکن با نرخ ۰.۱۰ دلار دارید. در نتیجه، حجم معاملات کل این توکن ۱۰ میلیون می‌شود. به محض راه اندازی، شما تصمیم می‌گیرید که ۲۰ میلیون از توکن‌های ASD را به صورت ایردراپ توزیع کنید. با یک محاسبه ساده طبق فرمول بالا، شما ۲ میلیون توکن را به صورت رایگان اهدا می‌کنید. پس سرمایه کل شما، ۸ میلیون دلار می‌شود، اما با ادامه یافتن کمپین Airdrop شما، صفحات اجتماعی با اخبار مربوط به توکن شما پُر می‌شود و پروژه شما مورد توجه قرار می‌گیرد. در نتیجه افراد بیشتری درباره پروژه شما می‌نویسند و چیزی که ارائه می‌دهید را تبلیغ می‌کنند. این قضیه باعث افزایش قیمت توکن شما خواهد شد؛ اگر هر توکن ASD به ۰.۴ دلار برسد، ارزش کل توکن‌های شما به ۳۲ میلیون دلار خواهد رسید. پس با گذشتن از ۲۰ درصد توکن‌های خود، شما ۲۴ میلیون دلار اضافی به دست می‌آورید، بدون این که حتی یک توکن را بفروشید!

·  هدیه به کاربران وفادار

وفاداری در کاربران کریپتو، چیز کمیابی است. کاربران می‌خواهند تا جای ممکن پول بیشتری در بیاورند؛ برای همین، به سراغ توکن‌های جدید می‌روند. برخی از ایردراپ‌ها این شرط را دارند که حداقل یک مقدار از توکن یا کوین را باید داشته باشید تا ایردراپ به شما تعلق گیرد. یعنی هر چه توکن بیشتری داشته باشید، ارز دیجیتال بیشتری از طریق ایردراپ دریافت خواهید کرد. در نتیجه، اگر یک کاربر به توکن شما وفادار باشد و مقدار بیشتری در کیف پول خود نگهداری کند، از طرف شرکت پاداش بیشتری دریافت خواهد کرد.

· توزیع وسیع‌تر رمز ارز

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند در ICO بیافتد، سواستفاده نهنگ‌هاست. نهنگ‌ها سرمایه‌گذاران ثروتمندی هستند که توکن‌های زیادی را در ICO خریداری می‌کنند. با یک مثال توضیح می‌دهیم: ICO پروژه بت (BAT) هایپ‌های زیادی داشت؛ زیرا در زمان برگزاری عرضه اولیه‌اش، یک نهنگ ۲۰.۷ درصد کل توکن‌های BAT موجود را خریداری کرد. تنها ۵ اکانت، بیش از ۵۰ درصد توکن‌های بت موجود را در اختیار دارند! حالا می‌توانید حدس بزنید که این چرا یک “مشکل” است. ایده ارزهای رمزنگاری شده این بود که غیرمتمرکز بمانند. اما چه اتفاقی می‌افتد که بیشتر توکن‌ها تنها توسط تعداد انگشت‌شماری کنترل شوند؟ دیگر غیرمتمرکز نیست و به راحتی بازار و قیمت آن کنترل و دستکاری می‌شود، پس کمپانی تولید کننده توکن هر کاری می‌کند که توکن‌ها به صورت غیرمتمرکز بین تعداد زیادی از افراد توزیع شود. ایردراپ ها می‌توانند به حل این مسئله کمک کنند.

چگونه از ایردراپ‌ ها مطلع شویم؟

تعداد زیادی از وبسایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین برای این منظور ایجاد شده‌اند.

⇐ airdrops.io این وبسایت جدیدترین ایردراپ ها را در سه دسته، آخرین ایردراپ ها، داغ ترین Airdrop و ایردراپ هایی که باید آنها را هولد کنید برای شما نمایش می‌دهد.

⇐ airdropalert.com این وبسایت نیز یکی از مراجع معتبر معرفی Airdrop است. می توانید به وسیله آن از جدیدترین ایردراپ ها مطلع شوید.

⇐ airdropbob.com یکی از ویژگی‌های این سایت، قابلیت فیلترکردن است. برای مثال کاربران ایرانی برای احراز هویت در اکثر پروژه‌های رمز ارزی در دنیا، مشکل دارند. در این سایت می‌توان با تنظیم بعضی فیلترها، از وبسایت بخواهیم فقط آنهایی که نیاز به احراز هویت ندارند را برای ما نمایش دهد.

⇐ icomarks.com پس از ورود به این سایت، روی سربرگ Airdrop کلیک کنید تا ایردراپ ها برای شما نمایش داده شوند. یکی از ویژگی‌های خوب این سایت، نمایش میزان رمزارزی که از هر Airdrop پرداخت می‌شود بر حسب دلار است. با وجود این ویژگی، کاربران می‌توانند پروژه‌هایی که هدیه بیشتری پرداخت می‌کنند را انتخاب کنند. البته باید توجه داشته باشید که تمام آنها معتبر نیستند. ممکن است کلاهبرداری یا فقط تخفیفاتی برای کارمزد معاملات باشند.

مراقب کلاهبرداری‌ها باشید

متاسفانه کلاهبرداری‌های فراوانی در فرایند استفاده از ایردراپ رخ می‌دهند. بنابراین در صورت شرکت در چنین رویدادهایی، به کلاهبرداری‌ها دقت کنید:

ایردراپ‌های پامپ و دامپ

این نوع کلاهبرداری‌ها به این صورت است که ابتدا قیمت توکن را دستکاری می کنند و پس از ایردراپ توکن و عرضه آن در صرافی‌ها و افزایش تقبلی قیمت آن، مدیران این پروژه ناپدید می شوند.

کلاهبرداری کلید خصوصی : هیچکدام از طرح‌های قانونی ایردراپ از شما کلید خصوصی را درخواست نمی‌کنند. این ایردراپ‌ها صرفا کلید عمومی را از شما می‌خواهند. ارائه کلید خصوصی همانند آن است که خود را داوطلبانه در معرض هک شدن قرار می‌دهید.

سرقت اطلاعات : از آنجایی که بیشتر ایردراپ‌ها به برخی اطلاعات خصوصی شما مثل ایمیل، آی دی تلگرام، توییتر و غیره دسترسی دارند، می‌توانند تمام این اطلاعات را جمع کنند و به دیگران به منظور اسپم کردن محتوای تبلیغاتی، بفروشند.  .

طعمه و سوییچ: کلاهبردار در این شیوه شما را فریب می‌دهد تا به ایردراپ مورد نظر اعتماد کنید اما واقعیت این است که پس از پرکردن فرم موجود در سایت، اطلاعات شما در ثبت یک حساب نامشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد و بدین ترتیب، کلاهبردار با کشاندن شما به طرح کلاهبرداری خود، سود ریفرال(لینک ارجاع)  دریافت می‌کند.

به هیچ آدرسی پول نفرستید : یک ایردراپ هرگز از شما نمی‌خواهد که مقداری پول به آدرس خاصی ارسال کنید. اگر ایردراپی که در آن شرکت کرده‌اید چنین شرطی برای دادن توکن‌ها گذاشته است، جعلی است و باید از آن بگذرید.

چگونه می‌توانیم یک ایردراپ کلاهبردار را تشخیص دهیم؟

ساده نیست اما قابل اجرا است. ابتدا، شما باید سایت پروژه را نگاه کنید و به دنبال اعضای تیم آن بگردید. بررسی کنید که آنها قبلا چکار کرده‌اند و پروژه‌های قبلی خود را چگونه مدیریت کردند. پس از آن، شما باید وایت پیپر(امیدنامه)  آنها را بخوانید. ببینید پروژه چکار می‌کند و آیا ارزش واقعی تولید می‌کند یا خیر. در آخر نیز ببینید آیا بیزینس به این توکن نیاز دارد یا خیر. یک توکن بدون کاربرد، هیچ ارزشی ندارد.

کد خبر 11459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =