تداوم روند قانون‌ گذاری معاملات رمزارزها و پیگیری راه اندازی بورس بین الملل

مشاور رییس سازمان بورس از ادامه روند قانون گذاری رمز ارزها در وزارت اقتصاد و پیگیری راه اندازی بورس بین الملل در کیش جهت اجرای عملی معاملات رمز دارایی‌ها خبر داد.

به گزارش بیداربورس، بهادر بیژنی با بیان اینکه قانون گذاری رمز ارزها در وزارت اقتصاد در حال انجام است به ایرنا اعلام کرد: کمیته‌ای متصدی پیگیری معاملات رمز دارایی‌ها در بازار سرمایه بوده و مسئولان سازمان بورس هم در آن حضور دارند.

گروه ابزارها و بازارهای مالی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس بصورت جدی در حال بررسی معاملات رمز دارایی‌ها در بازار سرمایه هستند.

*تلاش سازمان بورس برای راه‌اندازی بورس کیش

از چند سال پیش راه‌اندازی بورس بین المللی در کیش در دستور کار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بوده و به دنبال اخذ مجوز از سازمان و شورای عالی بورس است.

یکی از مسایل مطرح شده این بود که در ارائه ساز و کار و ساختارها، نوآوری وجود داشته باشد تا باعث افزایش رقابت میان بورس‌های ایران و شرکت سپرده‌ گذاری شود. از جمله استفاده از ظرفیت رمز دارایی ها و بلاکچین در بورس کیش هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

با استفاده از این ظرفیت‌ها می توان در شرایط تحریمی، شدت فشار تحریم‌ها را در چارچوب قوانین بین المللی و داخلی کاهش داد. ایران از نظر قوانین داخلی و بین المللی کاملا متعهد است تا همه مسائل مطرح شده در آیسکو بطور کامل رعایت شوند تا از این طریق حقوق سهامداران و کاهش ریسک‌ تامین شود.

ورود نهاد ناظر به تنظیم رمز دارایی‌ها و تحولات اخیر جهان در این حوزه مالی باعث شده، حاشیه‌های سرمایه‌گذاری در رمز دارایی‌ها کاهش پیدا کند و اطمینان بیشتری برای ورود نقدینگی در این حوزه‌ها ایجاد شود.

استفاده از بورس کیش از جمله فرصت‌هایی است که از طریق آن می‌توان زمینه اجرای عملی معاملات رمز دارایی‌ها در بازار سرمایه را فراهم کرد.   جلسات برگزار شده در این زمینه بصورت جدی و در راستای تعامل با سازمان بورس، مرکز پژوهش سازمان بورس و دبیرخانه مناطق آزاد در حال برگزاری است تا بتوان نهایت استفاده را فرصت‌های ایجاد شده کرد.

این اتفاق می‌تواند پل ارتباطی بین بازار کریپتوها (نوعی رمزارز) و بازار سرمایه باشد که در جهت توسعه بازار در سطح بین الملل هم می‌تواند اثرگذار باشد.

*بین المللی شدن بازار سرمایه مهمترین مسئله سازمان بورس

مهمترین موارد در دستور کار نهاد ناظر بازار سرمایه، بین المللی شدن این بازار است. بنابراین باید با پدیده‌هایی که در سطح بین المللی رخ می دهد، برخورد مناسب انجام شود.

خروج نقدینگی از بازار سهام و ورود آن به رمز ارزها از جمله مسائلی است که بورس را تهدید می کند. این دو بازار به عنوان بازار رقیب با یکدیگر در حال فعالیت هستند اما به نظر می‌رسد با توجه به تصمیمات اتخاذ شده تعامل بین آنها بیشتر خواهد شد.

بورس با نظارت دقیق و از طریق نهاد ناظر در حال کنترل است و به نظر نمی‌رسد بازار کریپتو بتواند جایگزین آن شود و نقشی ایفا کند اما ادامه همکاری آنها می‌تواند رونق دهنده دو بازار باشد.

کد خبر 13536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =