آخرین مواضع ایران و روسیه درباره مذاکرات وین، شمول توافق و ...

وزیر خارجه، رئیس جمهور، سخنگوی وزارت خارجه و رئیس هیات روسی در مذاکرات درباره مذاکرات وین، شمول توافق و حل و فصل موضوعات، توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش بیداربورس، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به اینکه ایران با خوش‌بینی و جدیت برای رسیدن به توافقی مطلوب تلاش‌ می کند به سی ان ان گفت: در این مرحله حساس اگر آمریکا و طرف غربی واقع‌گرایانه برخورد نکنند، حتما مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.

وی افزود: هیات ایرانی در وین با بازی‌های دوگانه طرف غربی بر سر متن و زمان توافق مواجه هستند. در حالی که تهران آمادگی رسیدن به توافقی سازنده در کوتاهترین زمان ممکن را دارد. به شرطی که طرف مقابل آماده اتخاذ تصمیمات سیاسی مورد نیاز باشد.

توافق باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن ادعاهای سیاسی باشد

ابراهیم رئیسی هم در گفت وگوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه هیات ایرانی با جدیت در حال پیشبرد مذاکرات وین است، گفت: تهران در طول مذاکرات پیشنهادهای سازنده‌ای ارائه کرده و راهکارهای مطرح شده از سوی طرف‌های برجامی را براساس میزان انطباق آنها با منافع ملت ایران، مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: هیات ایرانی بارها اعلام کرده از ابتکاراتی که متضمن تامین و حفظ حقوق ملت ایران باشند، استقبال می‌کند اما فشارها یا ادعاهای سیاسی با هدف حفظ اهرم فشار بر ایران مطرح شده‌ که چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند.

رئیسی ادامه داد: هر توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی شود. سابقه تعامل ایران با آژانس اتمی و گزارش‌های متعدد مبنی بر تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران گواه بر دروغ بودن ادعاهای برخی کشورها است. ایران برای اثبات حسن نیت همواره بر همکاری‌ حرفه‌ای با آژانس تأکید داشته ولی باید مراقب فتنه‌انگیزی دشمنان هم بود.

حل و فصل موضوعات باقی‌مانده‌ به منظور نهایی کردن توافق

میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسی در مذاکرات وین و نماینده اتحادیه اروپا هم در توییتر اعلام کرد: در ادامه رایزنی‌های فشرده بر سر رفع تحریم‌ها با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات، درباره مسائل و موضوعات باقی‌مانده برای دستیابی به توافق نهایی دیدار و گفت‌ و گو شد تا پیشرفت‌ های حاصل شده بررسی شود. وقت مناسبی برای استراحت نیست. چرا که موضوعات باقی‌مانده‌ به منظور نهایی کردن توافق باید حل و فصل شوند.

حصول توافق به طرف اروپایی و آمریکایی بستگی دارد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در توییتر اعلام کرد : حصول توافق به طرف اروپایی و آمریکایی بستگی دارد. تهران متعهد به پایان‌ موفق مذاکرات بوده و همه تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و جدیت را بطور کامل نشان داده‌ است.

کد خبر 13895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =