۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
کیف پول سخت افزاری چیست؟

کیف پول (به انگلیسی Wallet) در دنیای رمزارزها شبیه به یک حساب بانکی است؛ اما به جای پول می‌توانید کریپتوکارنسی (ارز مجازی) بفرستید، دریافت و یا نگه داری کنید. کیف پول رمزارزها به دو دسته نرم‌افزاری و سخت افزاری تقسیم می‌شود که در این متن میخواهیم در مورد نوع سخت‌افزاری آن صحبت کنیم.

*Hardware Wallet چیست؟

کیف پول سخت‌افزاری (Hardware wallet)، دستگاهی فیزیکی است که به‌طور ویژه برای ذخیره‌سازی امنِ دارایی‌های دیجیتال طراحی شده است. این دستگاه کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال را به شکل آفلاین (بدون نیاز به اینترنت) در خود ذخیره می‌کند و به همین دلیل امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های دسکتاپ و موبایلی دارد.

*کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی، گذرنامه‌ای برای ورود به اکوسیستم ارزهای دیجیتال است. در حوزه ارزهای دیجیتال فقط با کلیدهای خصوصی است که می‌توانید اثبات کنید مالک یک دارایی هستید یا نه. می‌توانید کلید خصوصی را مانند کلمه عبور حساب‌های اینترنتی خود در نظر بگیرید. با این کلیدها می‌توانید به ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشته باشید، آن‌ها خرج کنید و یا انتقال دهید.

اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، تملک دارایی‌هایتان از اختیار شما خارج می‌شود، چراکه در دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، امکان بازیابی رمز عبور وجود ندارد و هیچ بانکی وجود ندارد که با تماس با آن بتوانید تراکنش‌ها را برگشت بزنید.

*کیف پول سخت افزاری چگونه کار می‌کند؟

از آنجا که کیف پول‌های سخت‌افزاری همواره آفلاین هستند، برای استفاده از آن‌ها به نرم‌افزار و دستگاه متصل به اینترنت نیاز است. به دلیل وجود ساختارهای امنیتی روی کیف پول‌های سخت‌افزاری، می‌توانید اپلیکیشن‌های مربوط به آن را به کامپیوترهای شخصی یا تلفن همراه وصل کنید، بدون اینکه نگران درز کردن اطلاعات مربوط به کلید خصوصی باشید.

*کاربرد دوگانه کیف پول فیزیکی

محافظت از کلیدهای خصوصی: کیف پول های فیزیکی اغلب به خاطر ایزوله کردن کلیدهای خصوصی کاربر از اینترنت، حافظه‌ای سرد به شمار می‌روند.

امضا و تایید تراکنش‌ها در بلاک چین: زمانی که در بلاکچین تراکنشی ایجاد می‌کنید، در حال «امضای» پیامی خاص هستید. «امضای» شما، مالکیت داشتن بر کلیدهای خصوصی مورد نظر را تایید خواهد کرد. بدون استفاده از کلید، جعل امضا ممکن نیست، به همین دلیل کاربری دیگر قادر به انجام تراکنشی غیر مجاز به جای شما نخواهد بود.

بعد از گم شدن یا به سرقت رفتن والت فیزیکی، از طریق یک عبارت بازیابی، مجددا به دارایی خود دسترسی پیدا خواهید کرد. همانطور که گفتیم یک Seed Phrase، عبارتی متشکل از کلماتی تصادفی با قابلیت ایجاد مجدد کلید خصوصی شما است. از طریق آن قادر به دستیابی مجدد کلیدها و سپس انتقال آن‌ها به یک کیف پول جدید خواهید بود.

*کیف پول سخت افزاری چه مزایایی دارد؟

· کلیدهای خصوصی در فضایی محافظت‌شده نگهداری می‌شوند، و به‌هیچ‌وجه به شکل متنی و قابل فهم (غیر رمزنگاری‌شده) از دستگاه خارج نمی‌شوند.

· در مقابل ویروس‌های کامپیوتری که از کیف پول‌های نرم‌ افزاری سرقت می‌کنند ایمن هستند.

· از کلید خصوصی به شکل امن و تعاملی استفاده می‌کنند، به این ترتیب کلید خصوصی هیچ تعاملی با نرم‌افزارهای بالقوه خطرناک نخواهد داشت.

*کیف پول سخت افزاری چه معایبی دارد؟

سرعت کند: معامله‌گری که در طول روز با نوسانات بازار چند بار معامله انجام می‌دهد ممکن است با استفاده از کیف پول سخت افزاری فرصت معامله را از دست بدهد. دلیل این موضوع مکانیسم بررسی مجدد و دریافت رمزهای مختلف در این دستگاه‌ها است.

قیمت بسیار بالا: درحالی‌که بیشتر کیف پول‌های نرم‌ افزاری به رایگان عرضه می‌شوند، کیف پول‌های سخت‌ افزاری با قیمت‌های گاه چند صد دلاری ارائه می‌شوند.

*لجر نانو ایکس ledger nano x

از آنجایی هم که تمام تراکنش ها و معاملات شما توسط نانو ایکس در کیف پول لجر نانو ایکس امضا میشوند، استفاده از آن نسبت به استفاده از تنها یک اپلیکشن روی گوشی موبایلتان امنیت بیشتری فراهم میکند.

*لجر نانو اس (Ledger Nano S)

لجر نانو اس ارزانترین کیف پول مجهز به صفحه نمایش است و چیزی حدود 59 دلار قیمت دارد.

*ترزور وان Trezor One

امکان ذخیره مطمئن بیت کوین و به علاوه امکان خرج کردن آن را در یک کیف پول گرم، فراهم می کند. ترزور یک دستگاه کوچک به اندازه انگشت شست شماست.

خبرنگار: گلاره کحالی

کد خبر 14671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =