پرونده کامودیتی‌ها در جنگ روسیه و اوکراین

مساله جنگ منجر به بالا ماندن نرخ تورم در یک سال آینده در سطح جهان خواهد بود که کشورهای جهان سوم را پس از کرونا، به شدت تحت فشار قرار می‌دهد و آنها نه تنها قادر به تسویه وام‌های دوره کرونا نیستند که مجبور به افزایش آن خواهند بود. اقتصادهای بزرگ نیز برای مهار تورم باید نرخ بهره را افزایش دهند اما ریسک تبدیل شدن موقعیت فعلی به رکود تورمی را تشدید می‌کند لذا با احتیاط عمل خواهند کرد.

*جهش نرخ نفت در پی تحریم انگلیس

به گزارش بیداربورس تشدید تحریم‌ها توسط انگلستان صورت گرفت و بازار نفت علامت این کشور را دریافت کرد و شاهد یک رشد با اهمیت در قیمت نفت بود که تاکنون جهشی به این اندازه دیده نشده بود. علت واکنش بازار به اقدام انگلیس این بود که نشان داد، تحریم‌ها، جدا از موضوع جنگ در اوکراین خواهند بود. به عبارتی انگلیس جزئی‌ترین چیزهایی را تحریم و اموالی از روسیه، مقامات و ثروتمندان این کشور را توقیف کرد که نشان از یک عداوت با روس‌ها داشت و آن را باید جدای از جانبداری برای مردم اوکراین دانست لذا فرض اولیه این است که حتی اگر جنگ به پایان رسد و روسیه، خواسته‌های دولت اوکراین را بپذیرد، تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه این کشور، به آسانی برطرف نمی‌شوند.

*آتش‌بس، کسری عرضه را جبران نمی‌کند

نفت، کود شیمیایی، آلومینیوم و اقلام غذایی، عمده محصولات صادراتی روسیه است که برای فعالان بازار سرمایه در ایران، اهمیت دارد. تحلیلگران Goldman Sachs  می‌گویند با رسیدن قیمت نفت به ۱۵۰دلار، تقاضا یک میلیون بشکه کاهش می‌یابد. همین مساله نشان می‌دهد که حذف روسیه از بازار نفت امکان‌پذیر نیست اما این کشور برای دورزدن تحریم‌ها نیاز به چندماه زمان داشته تا بتواند بارگیری را از سربگیرد و محتمل است که این مساله برای یک پروسه کوتاه‌مدت تولید را کاهش دهد. درواقع قیمت نفت در ماه‌های آتی محرک‌هایی برای رشد ناشی از کسری عرضه دارد اما درطرف مقابل حتی آتش‌بس در اوکراین هم یک عامل روانی است و کسری عرضه را جبران نمی‌کند.

*افزایش ۳۰درصدی نرخ آلمینیوم

درتحریم قبلی غرب علیه روسیه، بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم این کشور تحریم شد و قیمت آلومینیوم ۳۰درصد افزایش یافت. این مساله نشان می‌دهد به احتمال قوی بالا آمدن و بالا ماندن قیمت آلومینیوم یک مساله بلند مدت است چون سهم روسیه در عرضه جهانی آلومینیوم بااهمیت بوده و تقاضا برای این فلز بالاست و حتی بدون این اتفاقات نیز شاهد کسری عرضه بوده‌ایم.

*اوره بالای ۸۰۰ دلار

بهای تمام شده تولید اوره برای اروپا به بالای ۸۰۰دلار در هر تن رسیده که باعث بالا ماندن قیمت اوره می‌شود و درخصوص اقلام غذایی، اولا صادرات کود شیمیایی هدف قرار گرفته، ثانیا فصل کاشت در اوکراین هم‌زمان با جنگ شده لذا انواع روغن‌های خوراکی و دانه‌ها به همراه خوراک دام، برای حداقل یک سال آینده، بالا خواهد ماند.

*عواقب جنگ بر اقتصاد کشورها

حالا این مساله منجر به بالا ماندن نرخ تورم در یک سال آینده در سطح جهان خواهد بود که کشورهای جهان سوم را پس از کرونا، به شدت تحت فشار قرار می‌دهد و آنها نه تنها قادر به تسویه وام‌های دوره کرونا نیستند که مجبور به افزایش آن خواهند بود. اقتصادهای بزرگ نیز برای مهار تورم باید نرخ بهره را افزایش دهند اما ریسک تبدیل شدن موقعیت فعلی به رکود تورمی را تشدید می‌کند لذا با احتیاط عمل خواهند کرد.

*تورم در بالاترین سطح ممکن

به گفته بانک جهانی، کشورهای درحال‌توسعه، سطح پیش‌بینی رشد اقتصادی تا انتهای ۲۰۲۳ کماکان ۴% کمتر از پیش‌بینی‌ها قبل از شروع پاندمی کروناست، جنگ اوکراین و روسیه در بدترین موقع ممکن برای این کشورها رقم خورد. میزان بدهی این کشورها در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و تورم به بالاترین سطح خود در ۱۱ سال اخیر رسیده است. ۴۰ درصد از بانک‌های مرکزی کشورهای مذکور اقدام به افزایش نرخ بهره کرده‌اند.

*مواجه مس با کسری عرضه

در خصوص فلزاتی نظیر  مس، روی و فولاد هم نکات مهمی وجود دارد. اولا که اروپا تصمیم گرفته به سرعت سهم سبد انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش و بهره‌وری انرژی را نیز بالا ببرد. برای رسیدن به همین هدف نیازمند  مس،  آلومینیوم، نیکل و نظایر آن خواهند بود. لذا توجه کنیم که همین حالا هم، مس با کسری عرضه مواجه است.

*افزایش بهای تمام شده فولاد برای اروپایی ها

درخصوص فولاد، توجه کنیم که نیمی از مصرف روی جهت گالوانیزه کردن است. افزایش قیمت روی باعث رشد قیمت ورق گالوانیزه هم می‌شود ضمن اینکه عرضه شمش و اسلب از سم CIS، متوقف شده زیرا که اولا مسیرهای زمینی ناامن شده و ثانیا بیمه‌ها حاضر به قبولی ریسک برای کشتی‌های باری نیستند. حالا اروپا باکسری عرضه مواجه است و طبعا قیمت شمش، اسلب و ورق در این ناحیه به شدت رشد می‌کند که احتمالا محصولات ایران در فضای تحریم با قیمت بهتری به شرق آسیا رفته و ازانجا به اروپا صادر می‌شود! حالا اگر با این قیمت‌های جهانی، هزینه حمل و ری-پکینگ را در نظر بگیریم، خواهیم دید که بهای تمام شده فولاد تا چه حد برای اروپا رشد کرده است.

*اسلب CIS فوب ترکیه با نرخ ۹۰۰ دلاری

 فولادسازان ترکیه در همین مدت یعنی از ۲۴ فوریه تا امروز ۲.۴ میلیون فولاد فروخته‌اند که در مدت مشابه نرمال ۱.۵ میلیون تن فروش داشته‌اند. طی این مدت کشورهایی که درگذشته از روسیه و اوکراین سفارش داشته‌اند به ترکیه روی آورده‌ و ثبت سفارش کرده‌اند، قیمت اسلب CIS فوب ترکیه در هر تن نزدیک به ۹۰۰ دلار فروخته شده است.

کد خبر 14749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =