میرتاج الدینی: پرداخت یارانه نقدی و معیشتی همچنان ادامه دارد

نائب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس تصمیمات مبسوطی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به یارانه‌ها گرفته است، گفت: پرداخت یارانه نقدی و معیشتی به‌مبلغ ۷۴هزار میلیارد تومان همچنان ادامه دارد.

به گزارش بیدار بورس، سیدرضا میرتاج‌الدینی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تصمیمات مبسوطی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به یارانه‌ها گرفته است گفت: یارانه نقدی و معیشتی به‌مبلغ ۷۴هزار میلیارد تومان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: یارانه‌ای که برای سوبسید کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و دامی و گندم اختصاص می‌یافت در قالب ارز ترجیحی بود اما در سال ۱۴۰۱ قرار شده است که دولت معادل ریالی آن را حساب کند.

نائب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو تأکید کرد: ۱۶۱هزار میلیارد تومان برای دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و کالاهای اساسی و همچنین ۷۱هزار میلیارد تومان هم برای واردات و خرید تضمینی گندم و یارانه نان است. برای شمول بیمه سلامت افرادی که تحت پوشش بیمه نبودند ۶هزار میلیارد تومان اضافه شده است تا افراد جامانده تحت پوشش قرار بگیرند. ۲۵هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته شده است تا داروها بدون فرانشیز به آن‌ها داده شود و یک‌هزار میلیارد تومان هم برای بیمه تکمیلی جانبازان در نظر گرفته شد.

یارانه ۴۵هزارتومانی تأثیری بر زندگی عمده مردم ندارد

همت قلی‌زاده، کارشناس اقتصادی بودجه و یارانه‌ها با اشاره به اینکه کل مبلغ یارانه‌ها ۶۰۰هزار میلیارد تومان است گفت: قیمت انرژی در اروپا و آمریکا ۳۶ درصد گران شده است و تورم هم به دو سه برابر افزایش یافته است اما این یک درس بزرگی برای ماست که انرژی را در این سالها تا ۱۵۰۰ درصد گران کردیم اما متأسفانه خیلی‌ها همچنان معتقدند تورم ربطی به انرژی ندارد.

وی بر این باور است که گران شدن انرژی خارج از مدار کارشناسی، اقتصاد کشور را به رکود عمیقی خواهد کشاند. مبنا قرار دادن قیمت انرژی بر اساس قیمت‌های جهانی در بودجه‌های سنواتی یک اشتباه راهبردی و یک خطای سنگین در حوزه اقتصاد است چراکه اقتصاد و صنعت کشور را تخریب می‌کند.

تورم وارداتی با تصمیم حذف نرخ محاسباتی ارز در گمرک

قلی‌زاده با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌شود و میانگین تعرفه‌های کالاهای وارداتی هم ۱۰ درصد است، گفت: تبدیل ارزش دلاری تعرفه‌ها به ریال توسط دولت بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومان است اما مجلس اصرار دارد که این تعرفه نزدیک بازار آزاد شود درصورتی که با این کار، ۱۰هزار میلیارد تومان هزینه واردات زیاد می‌شود و منجر به تورم وارداتی خواهد شد.

وی با ابراز اینکه سیاست دونرخی شدن باعث تشکیل بازار سیاه و مفسده می‌شود اضافه کرد: البته این سیاست دونرخی و بازار سیاه فقط مختص ایران نیست و در هر جای دنیا که چنین سیاستی اعمال شود بازار سیاه هم شکل خواهد گرفت.

این کارشناس بودجه با تأکید به اینکه یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی از تأثیرگذاری بر زندگی مردم حذف شده است، گفت: بر اساس محاسباتی که بنده انجام دادم یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی که در سال ۱۳۸۶ پرداخت می‌شد الآن معادل یک‌هزار تومان [در آن زمان] است و هیچ تأثیری بر بخش عمده زندگی مردم ندارد.

کد خبر 14886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =