۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
از صنعت فولاد چه می‌دانید؟

فولاد پس از نفت خام دومین ماده پرمصرف در کشورهای مختلف جهان بوده و کاربردهای بی‌شمار آن در صنایع مختلف غیرقابل انکار است. صنایعی نظیر ساختمان‌ و انبوه‌سازی، خودروسازی، تولید قطعات، لوازم خانگی و … از فولاد به عنوان مواد اولیه خود استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر رشد مصرف فولاد در کشورهای مختلف به شدت در رشد اقتصادی آن‌ها موثر بوده، تا جایی که گفته می‌شود هر ۱% رشد مصرف فولاد در یک کشور، معادل رشد اقتصادی ۰.۸۵% آن کشور است.

*جایگاه صنعت فولاد در جهان

به گزارش بیداربورس چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد جهان است و اگر بر مبنای قطب‌بندی باشد، اتحادیه اروپا را در پس خود می‌بیند که با اختلافی فاحش در حرکت است. شواهد موجود نشان می‌دهد در سال۲۰۲۱ رشد تقاضا در این بازار حدود ۸/ ۵‌درصد بوده و چین با تولید یک میلیارد و ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن(افت۳درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی) کماکان بازیگر اصلی است. کل مصرف جهان طبق برآوردهای اولیه، در سال۲۰۲۱ حدود ۱۸۷۴‌میلیون تن بوده و در سال۲۰۲۲ تا سطح ۱۹۲۴میلیون تن خواهد رسید. اژدهای سرخ هم حاکم مطلق این بازار است. ایران با تولید ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی در جایگاه دهم قرار دارد.

*پیشبینی نرخ فولاد در سال ۲۰۲۲

فولاد به‌عنوان پرتقاضاترین خروجی تولید آهن، فعلا و در ابتدای دومین‌ماه از سال۲۰۲۲ بهایی ۴۷۷۸یوان دارد. عددی که نسبت به قیمت ۳۲۸۵ یوان پس از وقوع پاندمی در میانه سال۲۰۲۰، رشدی ۴۵درصدی را نشان می‌دهد. این عدد که زمانی به قله ۱۰‌ساله خود رسید، در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱ رکود ۵۹۵۰ یوان را به ثبت رساند که عددی بی‌سابقه بود و رشد ۸۱درصدی این کالای اساسی را نسبت به زمان شروع پاندمی نشان می‌داد. این جهش که تحت‌تاثیر سه نیروی شدت‌گرفتن واکسیناسیون، افزایش مصرف جهانی و رشد تولیدات صنعتی در فصولی از سال۲۰۲۱ رخ داد، با افزایش تولید سنگ‌آهن در معادن و رشد تولید فولاد تعدیل شد.

تصور تریدینگ‌اکانمیک این است که بهای فولاد تا انتهای ۲۰۲۲ و ابتدای ۲۰۲۳ به محدوده ۳۵۰۰ تا ۴۲۵۰ یوان بازخواهدگشت. تحلیل‌های دیگر نیز نشان می‌دهد در سال پیش‌رو بهای فولاد بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ یوان متغیر خواهد بود ولی احتمالا در پایان سال این عدد روی ۴هزار یوان(۶۲۸/۹ دلار) متوقف شود.

*مواد اولیه

* روش تولید

برای تولید فولاد، سنگ آهن  در کوره گرم و ذوب میشود که در آن ناخالصی‌ها حذف شده و کربن اضافه شده است. امروزه اکثر فولاد با استفاده از یکی از دو فرآیند ساخته می شود:

کوره ذوب آهن

کوره قوس الکتریکی (EAF)

 کوره های ذوب آهن عمدتا مواد خام (سنگ آهن، آهک و کک) را با استفاده از برخی فولادهای قراضه برای تولید فولاد استفاده می کنند، در حالی که کوره های قوس الکتریکی عمدتا از ضایعات فولاد استفاده می کنند.

*معرفی انواع محصولات و کاربرد آن در تحلیل بنیادی گروه فولادسازی

اولین محصول خروجی از کارخانه‌های فولاد، شمش فولاد است. شمش فولاد ماده اولیه تولید محصولات متنوعی نظیر ورق، تیرآهن، میلگرد، لوله، فولادهای آلیاژی، فولاد ضد زنگ (استیل) و … است. بسته به ابعاد، شکل و مقطع محصول تولید شده، نام‌هایی همچون بلوم، بیلت و اسلب برای محصولات تولید شده مشابه شمش در نظر گرفته می‌شود. پس تمامی موارد گفته شده در واقع همان شمش فولاد هستند که ابعاد و اشکال مختلفی دارند.

*نحوه قیمت‌گذاری محصولات

مرجع قیمت گذاری محصولات بسته به بازار فروش می‌تواند متفاوت باشد. در بازارهای صادراتی نرخ محصولات براساس قیمت‌های جهانی شمش، بیلت و اسلب که در نشریه معروف Plats هم منتشر میشود، محاسبه می‌شود. اما در بازارهای داخلی نرخ فروش محصولات فولادی در بورس کالا و بر اساس قیمت دلار نیمایی محاسبه شده و در میان خریداران رقابت می‌شود. لذا بسته به بازارهای هدف هر شرکت، سرمایه‌گذاران باید به نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نکته: اثر افزایش قیمت‌های جهانی می‌تواند با یک تأخیر زمانی در قیمت‌های داخلی نیز منعکس شود. چراکه با افزایش قیمت جهانی محصولات فولادی، تمایل شرکت‌ها برای صادرات افزایش یافته و عرضه داخلی این محصولات کاهش می‌یابد. لذا نهادهای بالادستی مجبور به اصلاح قیمت‌ها و یا روش‌های قیمت‌گذاری شده و نرخ‌های بورس کالا نیز رشد می‌کنند. بنابراین فعالان بازار سرمایه بدون توجه به قیمت‌های جهانی و چشم‌انداز آن نمی‌توانند دید مناسبی نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته باشند.

*سهم صنایع فولادی در بورس چقدر است؟

در حال حاضر ۱۵ درصد از ارزش کل بازار بورس در اختیار گروه فلزات است که پس از گروه صنایع شیمیایی رتبه دوم بازار بورس را در اختیار دارند. فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» دومین شرکت بزرگ حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است که به‌تنهایی ۵.۱ درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. شرکت‌ «فولاد خوزستان» با ۱.۴ درصد و شرکت «فولاد خراسان» با ۱.۳ درصد سهم از کل ارزش بازار سرمایه پس از فولاد مبارکه قرار دارند.

فولاد

کیمیا

میدکو

فنوال

ذوب

فولاژ

فساپا

هرمز

فخوز

فالوم

فایرا

ارفع

کاوه

وتوکا

فباهنر

فروی

فولای

فنفت

فرآور

فخاس

وسدید

فافزا

کویر

فسرب

فجر

فاهواز

فرزین

زنگان

فپنتا

فگستر

فسازان

فنورد

فتوسا

فلوله

کد خبر 14923

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =