بازار تشنه تغییر در ریزساختارها همچو افشای عمق مظنه‌ها

انجام اقداماتی مانند افزایش عمق مظنه به منظور پیگیری مطالبات سهامداران؛ منجر به افزایش عدالت و شفافیت، حذف رانت و در نهایت افزایش اعتماد عمومی در بازار سرمایه خواهد شد که بازار در ادامه این اقدام پسندیده سازمان در انتظار اقدامات دیگر در تغییر در سایر ریزساختارهای بازار است.

به گزارش بیداربورس امین صالحی، مدیر تحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری ایساتیس پویا به مزایای افزایش عمق مظنه‌ها در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: بررسی این اقدام از ابعاد مختلف نشان از آن دارد که ایجاد چنین تغییری با تاثیرات مثبت بر بازار همراه خواهد بود و از آن می‌توان به عنوان اقدام مثبت سازمان بورس یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با اطلاع از عمق مظنه سفارشات و نیز آگاهی سهامداران از میزان عرضه و تقاضا، تا حدی جلوی دستکاری قیمت ها گرفته خواهد شد و همچنین تحلیل سفارش چینی در مظنه‌های مختلف می‌تواند راهگشا برای سهامداران حرفه‌ای باشد.

صالحی اظهار داشت: تا پیش از این فقط کارگزاری‌ها و بازارگردان‌ها قادر به مشاهده عمق مظنه بودند اما با تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت رفع تبعیض و منصفانه شدن شرایط بازار این امکان برای همه سهامداران فراهم شده است.

مدیر تحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری ایساتیس پویا افزود: انجام چنین اقدامات و تصمیم‌گیری‌هایی از سوی سازمان بورس منجر به شفافیت و عادلانه‌تر شدن رقابت بین سهامداران می‌شود که از چند وقت آینده شاهد اثرات مثبت آن در بازار خواهیم بود.

وی روند بازار را تابعی از مولفه‌های کلیدی اقتصاد مانند تورم، قیمت ارز، کسری بودجه، فروش اوراق، نرخ سود و مسائل سیاسی دانست و گفت: این موضوع را سهامداران باید در نظر داشته باشند که دارایی، مظنه مهمی برای ارزش‌گذاری نیست و سهامداران نباید صرفا به واسطه آن تصمیم به خرید و فروش بگیرند؛ بلکه باید با تحلیل و ارزیابی شرکت‌ها در بازار اقدام فعالیت و اتخاذ تصمیمات برای انجام معاملات در این بازار کنند.

صالحی به اثرات مثبت اقداماتی مانند افزایش عمق مظنه اشاره کرد و افزود: انجام چنین اقداماتی در راستای پیگیری مطالبات سهامداران منجر به افزایش عدالت وشفافیت؛ حذف رانت و در نهایت افزایش اعتماد عمومی در بازار سرمایه خواهد شد.

مدیر تحلیل و سرمایه گذاری کارگزاری ایساتیس پویا ادامه داد: امیدواریم سازمان بورس با پیگیری برخی دیگر از مطالبات سهامداران از قبیل حذف قیمت گذاری دستوری؛ اصلاح حجم مبنا و دامنه نوسان شاهد توجه و اقبال بیش از پیش سهامداران به بازار سرمایه باشیم.

منبع: سنا
کد خبر 15381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =