درخواست ورود خوراک پالایشگاه‌ها به بورس انرژی

در حاضر حاضر نرخ خوراک پالایشگاه‌ها به شکل کاملا غیرشفاف توسط شرکت پالایش و پخش تعیین می‌شود. این مساله باعث شده انتشار صورت‌های مالی این شرکت ها همیشه با تاخیر انجام شده و ابهام این مساله بازار سرمایه را دچار نوسان کنند.

به گزارش بیداربورس به نقل از خبرگزاری فارس، عمده محصولات شرکت‌های پالایشی در بورس انرژی و بورس کالا معامله می‌شود و برای از بین بردن رانت و افزایش شفافیت در اقتصاد باید خوراک پالایشگاه‌ها در بستر بورس انرژی معامله شود.

پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد یکی از شعارهای اصلی دولت آقای رئیسی است و این مهم باید هرچه سریعتر با تصویب ورود خوراک پالایشگاه‌ها به بورس انرژی محقق شود.

طبق ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور:

کلیه پالایشگاه‌های کشور مشروط به پرداخت و تسویه وجوه نفت خام و میعانات گازی خریداری شده تحویلی به قیمت هر بشکه نود و پنج درصد (۹۵ ٪) تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس و به‌ صورت نقدی یا اعتبار اسنادی یک ‌ماهه به شرکت دولتی ذی ‌ربط تابعه وزارت نفت، مجازند فرآورده‌های نفتی مازاد بر نیاز داخلی را راساً صادر کنند و دولت مکلف است سالانه سهم صندوق توسعه ملی را پرداخت نماید.

تبصره ۱ - استفاده از ساز و کارهای بورس انرژی در خرید و فروش نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و انرژی برق در اولویت قرار دارد.

تبصره ۲ - شرکت دولتی ذی ‌ربط تابعه وزارت نفت مجاز است قیمت پایه نفت خام و میعانات گازی عرضه شده در بورس را:

۱ - تا دو درصد (۲ ٪) کمتر از نود و پنج درصد (۹۵ ٪) تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس تعیین کند.

۲ - تا سه درصد (۳ ٪) کمتر از بند (۱) برای توسعه پالایشگاه‌های موجود یا احداث پالایشگاه‌های جدید تا ده سال پس از بهره ‌برداری، تعیین کند.

بنابراین از دولت محترم و شورای هماهنگی سران قوا انتظار می‌رود هرچه سریعتر ورود خوراک پالایشگاه‌ها به بورس انرژی را در دستور کار خود قرار دهد.

کد خبر 16984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =