سیگنال مهم بازار ارز به بورس تهران

بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند با وجود رشد چشمگیر نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ اما بازار سهام از این جهش قیمتی هنوز بهره ای نبرده و منتفع نشده است. این در حالیست که حتی بسیاری از سهامداران بر باورند که با افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، قاعدتا باید اوضاع سهم های کامودیتی محور و سهام دلاری به مراتب بهتر از قبل باشد اما با نگاهی به وضعیت بازار درمی یابیم که اوضاع به گونه دیگری رقم خورده است.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصاد آنلاین به طور کلی این باور در بازار سرمایه وجود دارد که نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد تاثیرات مستقیمی بر روند بورس گذاشته و بین این دو بازار رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. حالا و همزمان با جهش چشمگیر نرخ دلار و ورود قیمت این ارز پرقدرت به کانال ۳۱هزار تومانی، انتظاراتی برای رشد ارزش سهم‌های دلاری وجود دارد.

اما نشانه‌هایی که از بازار قابل رویت است برخلاف این نکته را منعکس کرده و به نظر می‌رسد بازار سهام تاثیر مثبتی از افزایش نرخ ارز در بازار آزاد نگرفته و احتمالا این تاثیرپذیری از همین الگوی فعلی تبعیت خواهد کرد و تغییری در کار نخواهد بود.

دلیل چیست؟

متخصصان اعتقاد دارند دلیلی که رشد قیمتی دلار نتوانسته منجر به حرکت صعودی ارزش سهم های کامودیتی محور در بورس شود، شکافی است که بین ارز نیمایی و بازار آزاد وجود دارد و این شکاف با توجه به آهنگ افزایش قیمتی این دو نرخ مدام در حال عمیق تر شدن است.

به عنوان مثال با نگاهی به بازار ارز می‌توان گفت با وجود جهش بیش از ۱۸ درصدی نرخ دلار در بازار آزاد، اما نرخ ارز نیمایی ۲.۹ درصد رشد داشته که همین امر گواهی بر تعمیق این شکاف است. از سوی دیگر با مقایسه قیمت این دو بازار (نیمایی و آزاد) شکافی ۲۸ درصدی بین دو نرخ مورد بحث مشاهده می شود که در حال حاضر با توجه به هماهنگ نبودن آهنگ رشد، دائما در حال عمیق تر شدن است.

از همین رو است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بورس نه تنها تابحال نفع قابل توجهی از جهش نرخ ارز عایدش نشده بلکه می توان گفت برخلاف انتظارات به نظر می رسد رابطه این دو بازار به میزان زیادی محدود شده و بجز تاثیرات روانی در کوتاه مدت تاثیر چندانی روی بازار شاهد نخواهیم بود. مگر اینکه دولت تصمیمی در جهت مخالف روند و مسیر کنونی خود گرفته و برای تغییر رویه در بازار نیمایی اقدام کند.

کد خبر 17582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =