آیین‌نامه واردات خودرو با اولویت سقف ۲۰ هزار یورو، بورس کالا و... ابلاغ شد

متن آیین‌نامه واردات خودرو مصوب هیات وزیران نهایی و با اولویت هایی چون واردات با سقف ۲۰ هزار یورو، عرضه در بورس کالا و... ابلاغ شد.

به گزارش بیداربورس، متن مصوبه آیین‌نامه واردات خودرو که بعد از مدت ها کش و قوس ۲۶ مرداد در هیات وزیران نهایی و اخیرا" توسط محمدمخبر معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده ، منتشر شد و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با اعلام تصویب آیین نامه واردات خودرو به ورود محصولات با اولویت خودروهای ارزان در نیمه دوم سال خبر داد.

براساس این گزارش، ، واردات خودرو با سقف ۲۰ هزار یورو و حداکثر یک میلیارد یورو و با ثبت سفارش و تخصیص ارز، اولویت با محصولات کمتر از ۱۰ هزار یورو و عرضه در بورس کالا از جمله مهمترین این مصوبه هستند.

۱- واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجازاست. اولویت واردات با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

تبصره ۱ - تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

تبصره ۲ - ارزش گمرکی براساس ماده ۱۴ قانون امورگمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.

۲ - خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود. کار گروهی با مسئولیت وزارت صنعت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی برحسب ارزش (فوب) را به گونه‌ای تأمین کند که مابه‌تفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا، معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.

۳ - وزارت صنعت موظف است با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر۱۰ هزاریورو) ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند باید به تأیید وزارت صنعت برسد.

۴ - واردات خودروهای سواری بصورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی)‌ برای استفاده درشبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ می‌شود.

۵ - واردات خودرو برای شماره‌گذاری در مناطق آزاد تجاری - صنعتی منحصر به خودروهای دو نیرویی(هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ برعهده واردکنندگان است.

۶- سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای موضوع این تصویب‌نامه به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.

۷ - منابع ارزی مورد نیاز این تصویب‌نامه از محل ارز حاصل ازصادرات، رمزدارایی،‌ سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.

۸ -وزارت صنعت باهمکاری بانک مرکزی (درخصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌نامه از جمله چگونگی تأمین و تخصیص ارز،‌ مشخصات فنی،‌ خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.

۹ - وزارت صنعت موظف است گزارش اجرای این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

کد خبر 20784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =