۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
بورس در انتظار رفع ابهامات

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه تا زمانی که عواملی از جمله بودجه، تحولات سیاسی، قیمت‌های کامودیتی‌ها، کرک‌های محصولات مختلف پالایشگاه‌ها و ... مشخص نشوند نمی‌توان روند بازار را پیشبینی کرد.

*کنترل بازار در اختیار دولت

شاهین احمدی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص علت ریزش بازارسرمایه به بیداربورس گفت: ریزش بازارسرمایه عمدتا به سیاست‌های اقتصادی شدیدا انقباضی بانک‌مرکزی و دولت بر می‌گردد و به دلیل نبود جریان نقدینگی، عملا کنترل بازار در اختیار دولت و سیاست‌های دولتی قرار دارد.

وی یادآوری پیش‌و بودن بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: با توجه به بودجه پیش رو و تجربه دستکاری دولت در نرخ‌های سوخت و خوراک و کرک اسپرد پالایشگاه‌ها، برخی از تحلیلگران به جریان پول نسبت به اقدامات دولت در بازار سرمایه بدبین هستد.

به گفته او تا زمانی که این بدبینی برطرف نشود و سیاست‌های سخت‌گیرانه انقباضی تسهیل نشود، بازارسرمایه برای رشد خود با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.

*بورس از دلار تاثیر می‌پذیرد؟

این کارشناس بازارسرمایه در تشریح تاثیر قیمت دلار بر روند بازارسرمایه بیان کرد: دلار در بازار ازاد تعیین کننده روند بازارسرمایه نیست و در همین راستا دولت باید اجازه دهد دلار نیمایی به تناسب عرضه و تقاضا تغییر یابد.

احمدی اضافه کرد: به دلیل اینکه امکان صادرات و واردات و عملیات خارجی شرکت‌ها با دلار نیمایی است دولت تا بحال مانع از رشد این نرخ متناسب با شرایط شده است.

او در خصوص روند آتی بورس اظهار کرد: برای پیشبینی روند روزهای آینده بازارسرمایه باید منتظر عواملی از جمله بودجه، تحولات سیاسی، قیمت‌های کامودیتی‌ها، کرک‌های محصولات مختلف پالایشگاه‌ها و ... بود و تا مشخص شدن این عوامل نمی‌توان نظر قطعی داد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =