منتظر گزارش مطلوب کدام صنایع باشیم؟

مدیرپرتفو سبدگردان داریوش با یادآوری پیش رو بودن گزارشات ۶ ماهه خاطر نشان کرد: از گروه پالایشی، اوره‌سازها، سیمانی‌ها و برخی شرکت‌های زراعی که تاثیر مثبت بر نمادهای این گروه دارند می‌توان انتظار گزارشات خوب داشت اما با وجود شرایط سیاسی فعلی خیلی نمی‌توان امیدی داشت.

سپهر سعادت، مدیر پرتفو سبدگردان داریوش در خصوص ریزش‌های اخیر بازارسرمایه به بیداربورس گفت: ریزش‌های مدت اخیر صرفا ناشی از ریسک‌های سیاسی و اتفاقات حال حاضر کشور بوده و فعلا تا پایان وضعیت موجود بازار سهام زیر سایه ریسک‌های سیستماتیک باقی خواهد ماند.

تاثیر فاصله قیمتی دلار نیما و آزاد بر بورس

او با اشاره به اینکه به دلیل تنش‌های سیاسی و خبر توقف روند مذاکرات شاهد رسیدن دلار به ۳۳ هزار تومان بودیم، بیان کرد: به دلیل کنترل نرخ نیما شاهد رشد فاصله قیمتی دلار آزاد و نیما هستیم که این موضوع از دو طریق بر بازار سرمایه اثر منفی دارد.

وی در تشریح دلایل اظهار کرد: اول اینکه فروش اکثر شرکت‌ها با دلار نیما انجام می‌شود اما سهم قابل توجهی از هزینه‌ها با دلار آزاد صورت می‌گیرد و از طرف دیگر بازارهای موازی با دلار آزاد حرکت کرده و موجب عقب ماندگی بازار سهام نسبت به بازارهای دیگر شده که البته موضوع اول این حالت را تشدید نیز می‌کند و در نهایت موجب عدم اقبال بیشتر عموم به بازار سهام شده و خروج بیشتر پول را در پی خواهد داشت.

سعادت اضافه کرد: برای کلیت اقتصاد نیز وجود فضای تورمی موجب عدم توان بنگاه‌ها برای برنامه‌ریزی عملیات آینده خود خواهد شد و به دلیل نیاز بیشتر به سرمایه در گردش و نرخ بالای تامین مالی شاهد کاهش سرمایه‌گذاری در اقتصاد خواهیم بود.

به عقیده مدیر پرتفو سبدگردان داریوش تورم بالا به دلیل عدم تخصیص بهینه منابع مالی به کاهش بهره وری کل اقتصاد منجر خواهد شد چراکه برای دریافت اعتبارات بانکی صف‌های طولانی شکل خواهد گرفت و اخذ تسهیلات بطور دائم دشوارتر شده و شاهد بروز فساد در این فرآیند خواهیم بود و همچنین به دلیل وجود تورم تسهیلات گیرنده ریسک نکرده و منابع را به خرید دارایی‌های غیر مولد مانند زمین، سکه و دلار اختصاص خواهد داد و بانک‌ها نیز برای کاهش ریسک بیشتر تمایل به اخذ دارایی های فیزیکی به عنوان وثیقه خواهند داشت که این امر دریافت وام برای بنگاه‌های تولیدی را دشوارتر می‌کند.

به گفته او عامل دوم موجب تشدید عدم سرمایه‌گذاری در اقتصاد و کاهش بهره‌وری خواهد شد.

اوراق تبعی مسیر بورس را تغییر می‌دهد؟

وی در خصوص تاثیر انتشار اوراق تبعی بر بازارسرمایه بیان کرد: اوراق تبعی چون فقط برای صندوق‌ها است تاثیری بر بازار نخواهد داشت البته شرایط فعلی نیز به عدم تاثیر حتی کم این ابزار کمک کرده‌ است.

سعادت با یادآوری پیش رو بودن گزارشات ۶ ماهه خاطر نشان کرد: از گروه پالایشی، اوره‌سازها، سیمانی‌ها و برخی شرکت‌های زراعی می‌توان انتظار گزارشات خوب داشت که تاثیر مثبت بر نمادهای این گروه دارند اما با وجود شرایط سیاسی فعلی خیلی نمی‌توان امیدی داشت.

مدیر پرتفو سبدگردان داریوش در پایان اظهار کرد: در مجموع تا برطرف نشدن ریسک‌های سیستماتیک فعلی شرایط بازار به نحو کنونی باقی خواهد ماند و صرفا شاهد نوسانات مثبت اندک بعد از چند روز منفی خواهیم بود اما بازار از منظر ارزندگی در نقطه مناسبی قرار دارد که در صورت رفع شرایط فعلی می‌توان انتظار قابل توجه را داشت.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =