بسته حمایتی مانع از سقوط بزرگ بورس شد اما گرهی را باز نخواهد کرد

تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کرد: بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس، گره بزرگی از بازار آشفته را باز نخواهد کرد ولی موجب توقف سقوط بزرگ شد.

به گزارش بیداربورس، حافظ عزیزی با اشاره به انتظار برگشت بازار در پی اعمال بسته ۱۰ ماده ای و مهار حقوقی های بازار در فضای مجازی اعلام کرد: در حالی که در روزهای حساس و سرنوشت ساز فعلی بیم آن می رفت به زودی شاخص کل کانال مهم و حیاتی ۱.۲ میلیون واحدی را از دست بدهد، اقدامی ارزنده ، عملی و اثرگذار از سوی مسئولان و مدیران سازمان صورت گرفت.

هر چند این بسته ۱۰ ماده ای نیز گره بزرگی از بازار آشفته بورس تهران باز نخواهد کرد ولی مرهمی مناسب و موثر برای توقف روند نزولی و سقوط بزرگ بازار بود. اما مهمترین و اثرگذارترین بند این بسته، ممانعت از فروش حقوقی های فرصت طلب بازار بود. چرا که بر خلاف انتظار، اکثرا مدیران شرکت های حقوقی فعال در بازار فاقد قوای تحلیلی و شناخت بازار هستند. بطوری که در صف های فروش، فروشنده و در صف های خرید، خریدار هستند.

در جلسات تیر و مرداد سال ۹۹ در جمع حقوقی های مطرح بازار، قیمت ها در اوج و نسبت P/E بازار بیش از ۳۳ مرتبه بود و بیش از نیمی از بازار با دلار ۲۰۰ هزار تومانی معامله می شد، حقوقی ها فروشنده نبودند و عطش خرید عجیبی قبل از ۱۹ مرداد ۹۹ در تمامی نمادها مشاده می شد.

وقتی از این مدیران سوال می شد آیا قیمت ها واقعی است و نمادها فراتر از ارزش ذاتی قرار ندارند و اینکه چه زمانی در طرف فروش خواهید بود؟ پاسخ می دادند بازار هنوز در حال خرید و قیمت ها رو به بالا است. چرا در این بازار داغ و کانال صعودی باید سهام را فروخت؟ با اقدام به فروش چه چیزی می توان جایگزین آن خریداری کرد؟ سهم هایی هم که به فروش گذاشته شد از روی اجبار به قیمت بالاتر خریداری و جایگزین شد! و از این خزعبلات.

بیش از ۹۰ درصد حقوقی های مطرح و مدافع بازار در شاخص ۲.۱ میلیون واحدی بعدها همان پرتفوی در اختیار مدیریت را به نصف تا ۰.۱ قیمت فروختند و رفتند! این گونه سابقه ها و رفتارهای نادرست حقوقی ها نشان داد بازار سرمایه به شدت از وجود مدیران کارآمد و مجرب در برخی شرکت های حقوقی رنج می برد.

اما مرداد سال ۹۹ که قیمت ها به رغم وجود ریسک های متعدد به کف قیمتی رسید و نسبت P/E فوروارد در بیش از ۲۰۰ نماد به کمتر از ۴ مرتبه نقصان پیدا کرد و فرصت مناسبی برای خرید و سرمایه گذاری و انباشت سهام بوجود آمد، حقوقی ها همچنان گوی سبقت را در گذاشتن سفارش های فروش سنگین و تخریب هر چه بیشتر بازار از یکدیگر ربودند و بر آنان حَرَجی نیست.

جا دارد از معاون نظارت بر بازار شرکت بورس تهران و سایر ناظران بابت ابطال فروش های دیروز حقوقی ها سپاسگزاری کرد که یقینا در مثبت شدن بازار و شاخص کل طی معاملات دیروز و امروز اثر دارد.

معاون نظارت بر بازار شرکت بورس تهران با مد نظر قرار دادن شیوه‌های اجرای بندهای پنجم و هشتم بسته حمایتی ده‌ بندی بازار، اقدامات نظارتی متعددی از جمله تذکرات کتبی و شفاهی ،عدم تایید معاملات و محدودسازی دسترسی مستقیم برخی سهامداران حقوقی فروشنده به بازار را انجام داده است.

کد خبر 22942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =