تضمین حداقل سود، اعتماد سهامداران را به ارمغان می‌آورد

سید امیر حمزه مالمیر گفت: با اقدام حمایتی سازمان بورس، سهامداران حداقل به اندازه سود بانکی از منتفع خواهند شد و قیاس با یکی از رقبای اصلی بازار، همپوشانی می‌شود. همچنین باید این نکته را مدنظر قرار داد که اگر بازار به ثبات نسبی برسد، نمادهای معاملاتی به‌خودی خود رشد خواهند کرد و بی‌شک رشد آن به مقداری خواهد بود که نیازی به اجرای تعهد دولت در پرداخت سود ۲۰ درصدی نباشد؛ به بیان دیگر در چنین شرایطی انتظار و امکان سودآوری به مراتب بیشتر از میزان تعهد یادشده، است.

به گزارش بیدار بورس، سید امیر حمزه مالمیر کارشناس ارشد بازار سرمایه و رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه تمامی فعالان بازار سرمایه به ارزندگی سهام باور دارند اما با این حال هجمه‌های فروش تاکنون تداوم داشته است؛ در حقیقت به‌نظر می‌رسد که بازار سهام اصطلاحا درگیر "خودزنی" شده است و اقدامات حمایتی که منجر به باز پس گیری اعتماد و ایجاد اطمینان می‌شود، بسیار کارساز خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اطمینان بخشی در بازار منجر به ثبات می‌شود، ادامه داد: با این اقدام سازمان بورس سهامداران حداقل به اندازه بهره‌ بانکی از سود سهام منتفع خواهند شد و به‌نوعی قیاس با یکی از رقبای اصلی بازار، همپوشانی می‌شود. همچنین باید این نکته را مدنظر قرار داد که اگر بازار به ثبات نسبی برسد، نمادهای معاملاتی به‌خودی خود رشد خواهند کرد و بی‌شک رشد آن به مقداری خواهد بود که نیازی به اجرای تعهد دولت در پرداخت سود ۲۰ درصدی نباشد؛ به بیان دیگر در چنین شرایطی انتظار و امکان سودآوری به مراتب بیشتر از میزان تعهد یادشده، است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه منجر به کنترل فشار فروش می‌شود، بیان کرد: سازمان بورس در حیطه اختیارات خود اقدام سازنده‌ای را انجام داده است و امید می‌رود به واسطه تضمین سود، بازار سهام در مسیر و ریل تنش‌ها و تحرکات روانی منفی قرار نمیگیرد.

وی مطرح کرد: صندوق‌های فیکس‌اینکام (درآمد ثابت) نیز مشمول بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سهام می‌شود و با توجه به مصوبات دولت، بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان برای پشتیابی از آنها در نظر گرفته شده است. این صندوق‌ها بنا به مشکلات و اتفاق‌هایی که در گذشته برای آنها رخ‌ داده، بخشی از عرضه‌کنندگان همشگی بازار سهام به‌حساب می‌آیند و سهم قابل توجهی را در این موضوع دارند و اکنون با این حمایت‌ و کنترل‌ها انتطار می‌رود فشار فروش و عرضه‌ از جانب آنها کاهش بیابد.

مالمیر با بیان اینکه کنترل عرضه تنها هدف این طرح نیست و بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه، افزایش تقاضا در بازار را نیز مورد هدف قرار داده است، گفت: بی‌شک قیمت‌ سهام در محدوده فعلی ارزنده است و بسیاری از افراد که مایل به سرمایه‌گذاری هستند به علت وجود تداوم فروش‌ها و سنگینی کفه‌ی عرضه، از این تصمیم خود صرف‌نظر می‌کردند. همچنین برخی از سرمایه‌گذاران با مشاهده تِرند نزولی، خرید و معاملات خود را به آینده موکول می‌کنند و در انتظار شکل گرفتن کف قیمتی می‌ماندند و اکنون با این طرح حمایتی سازمان بورس و دولت، کف قیمتی با در نظرگیری سود تضمیمی ۲۰ درصدی ایجاد شده است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود تقاضاهای بالقوه‌ای که اصطلاحا کنار ایستاده بودند، به بازار ورود کنند و بازار سهام از آرامش برخوردار بشود.

منبع: سنا
کد خبر 23006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =