تلاش‌های سازمان را نقشه بر آب کرد

به گفته عضو هیات مدیره گروه مالی ملل در تمام دنیا شاخص‌های بازارسرمایه به عنوان نماگرهای اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و در نتیجه از بازارساز و ناظرها انتظار می‌رود که سریع و به موقع نسبت به اتفاقات بازارسرمایه عکس‌العمل نشان دهند و در بازار ما نیز سازمان بورس قصد انجام کارهایی را داشت و اقداماتی از جمله جلسه با حقوقی‌ها و صندوق‌ها نیز برگزار کرد با این حال فشار فروش بسیار بالا در بازارسرمایه موجب شد که این اقدامات به نتیجه نرسند.

مرتضی احمدی، عضو هیات مدیره گروه مالی ملل در خصوص علت سبزپوشی بازارسرمایه در هفته‌ای که گذشت به بیداربورس گفت: بسته حمایتی ۱۰ بندی سازمان بورس را در روند مثبت هفته گذشته نمی‌توان بی‌تاثیر دانست و خوشبختانه این فرمان‌ها موجب شد که پس از مدت زمان زیادی که بازارسرمایه وضعیت انفعالی را تجربه کرده بود و هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌داد و سهم‌ها در پایین‌ترین قیمت ممکن خود بودند، شروع خوبی را تجربه کند.

حمایت ۵ هزار میلیاردی در مقابل خروج چند صد میلیاردی

او در خصوص بندهای این فرمان اظهار کرد: رقم تصویب شده برای حمایت از بازارسرمایه در حد ۵ هزار میلیارد تومان بود که با توجه به اینکه بعضی روزها خروج چند صد میلیارد تومانی از بورس‌ داشتیم این عدد چشمگیر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: بعضی دیگر از بندها مانند بیمه‌سهام شاید بتوانند سهامداران خرد را به بازارسرمایه بازگردانند و مشوقی برای سرمایه‌گذاری در بازار باشد.

سهم‌هایی با P/E، ۳ واحدی

احمدی در تشریح دلیل دیگر رشد بازارسرمایه گفت: افزایش قیمت این روزهای دلار را می‌توان از دلایل دیگر رشد بازار دانست و در کنار آن بازارسرمایه در شرایطی قرار دارد که برخی سهام به حد قیمتی خیلی پایینی رسیده و حتی برخی از آن‌ها با p/e ۳ نیز در بازار وجود دارند.

 عضو هیات مدیره گروه مالی ملل همچنین ادامه داد: گزارش خوب برخی از شرکت‌های پالایشی نیز به رشد بازار کمک کرد و جمیع این موارد توانست رنگ بورس را در هفته گذشته سبز کند.

علت انفعال سازمان بورس چه‌بود؟

او در خصوص عملکرد سازمان بورس نسبت به وضعیت نامناسب بازارسرمایه و ریزش‌های آن گفت: به نظرمیرسد مدیریت بازارسرمایه مدیریتی جدید است و تا با وضعیت بازارآشنا شود مقداری زمان لازم است.

وی افزود: در تمام دنیا شاخص‌های بازارسرمایه به عنوان نماگرهای اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و در نتیجه از بازارساز و ناظرها انتظار می‌رود که سریع و به موقع نسبت به اتفاقات بازارسرمایه عکس‌العمل نشان دهند و در بازار ما نیز سازمان بورس قصد انجام کارهایی را داشت و اعملی از جمله جلسه با حقوقی‌ها و صندوق‌ها نیز برگزار کرد با این حال فشار فروش بسیار بالا در بازارسرمایه موجب شد که این اقدامات به نتیجه نرسند.

احمدی در این مورد که آیا ممکن است نقدینگی از بازارسرمایه به سمت بازارهایی از جمله اوراق بدهی با نرخ ۳۳ درصد و بهره بین بانکی با نرخ ۲۱ درصد حرکت کند، اضافه کرد: تا کنون کسانی که میخواستند سرمایه خود را از بورس خارج کنند این عمل را انجام داده‌اند و به نظر میرسد در حال حاضر بعید است که سهامدران فعلی بورس به دنبال نرخ بهره ثابت باشند.

بورس منتظر ورود پول جدید نباشد

او در خصوص ورود و خروج پول در روزهای آتی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه شاخص بورس چند روزی مثبت بوده ممکن است برخی افراد با ذخیره سود خود قصد خروج از بازار را داشته باشند اما این رقم بیشتر از هفته‌های گذشته نخواهد بود اما در خصوص ورود پول باید گفت که انتظار ورود پول جدید به بازار فعلا وجود ندارد.

دلار الگوی بورس می‌شود

عضو هیات مدیره گروه مالی ملل، درخصوص افزایش این روزهای قیمت دلار و تاثیر آن بر بازارسرمایه اظهار کرد: بازارسرمایه عمدتا با یک فاصله زمانی با رشد دلار روند صعودی را در پیش می‌گیرد بنابراین دور از انتظار نیست که در روزهای آتی روند مثبتی را داشته باشد به خصوص که عمده شرکت‌های فعال در بازار صادرات محور هستند بنابراین اگر مشکلات گریبان‌گیر این شرکت‌ها نشود رشد دلار یک سیگنال مثبت برای آن‌ها محسوب می‌شود.

خبرنگار: نازنین درویشی

کد خبر 23123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =