افزایش حقوق و یارانه منجر به کاهش بودجه کمتر دولت خواهد شد

وزیر اقتصاد با بیان اینکه به علت افزایش حقوق و یارانه بودجه کمتری برای دولت می‌ماند، گفت: قرار نیست در سال جاری با دست باز به سمت تنخواه بانک مرکزی و استقراض رفت.

به گزارش بیدار بورس، احسان خاندوزی درن نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، گفت: باوجود افزایش فروش نفت و درآمدهای مالیاتی، هزینه های جاری در بخش حقوق، یارانه و بازنشستگان افزایش یافته و بودجه کمتری برای دولت می ماند. به همین علت سال جاری پرداخت‌های کمتری به حوزه عمران صورت گرفت. زیرا در سال جاری قرار نیست با دست باز به سمت تنخواه بانک مرکزی و استقراض رفت.

وی افزود: انتظار می رود اعضای اقتصادی کابینه که عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی هستند، مشارکت فعال تری در این شورا داشته باشند و نسبت به سوالات و ابهامات فعالان اقتصادی حساس و پاسخگو باشند. باید عالی ترین مقام دستگاه دولتی در جلسه دیگری به صورت رسمی حضور و به طور مستقیم با بخش خصوصی مواجه شده و حرف فعالان را بشنوند. البته، ممکن است پاسخ مسئول دستگاه یعنی وزیر مربوطه یا رییس سازمان برنامه و بودجه برای مخاطبان این بخش ۱۰۰ درصد قانع کننده نباشد. زیرا کسی برای اقناع اینجا نیست.

 این مقام مسئول ادامه داد: درباره پرداخت بودجه عمرانی نیز قطعا سازمان برنامه و بودجه پرداخت عمرانی را تورم زا نمی دانند. این بخش مفیدترین بخش از پرداخت های دولت بوده که مستقیما سبب تحریک رشد اشتغال است اما قطعا در استفاده از منابع درآمدی از جمله فروش نفت، مالیات، گمرک و استقراض، دولت در نظر دارد به جهت هدف ضد تورمی استقراض کمتری انجام دهد.

خاندوزی ادامه داد: مطالبه ای که می‌توان داشت، سرعت بخشیدن به ساز و کارهای مشارکت‌های عمومی و خصوصی است. مثلا به جای اینکه متوسط ۱۵ تا ۱۷ سال تطبیق پروژه ها باشد، تمام کار به بخش خصوصی واگذار شود. یعنی نه دولت کار را رها کند و نه خیلی سخت بگیرد که بخش خصوصی ضرر کند. باید فعالیت و  سرمایه گذاری و ساخت و ساز برای بخش خصوصی جذاب باشد تا فعال بخش خصوصی به دلیل به صرفه بودن وارد شود.

کد خبر 23614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =