تزریق ۱۰ میلیارد دلار ارز از طرف شرکت‌های پتروشیمی‌ به سامانه نیما

وزیر نفت گفت: در شرایط دشوار، پتروشیمی‌ها تنه به تنه درآمدهای حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی می‌زدند و در ۱۰ ماه سال ۱۰ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق شده است.

به گزارش بیداربورس، جواد اوجی اعلام کرد: آنچه در این نمایشگاه از دستاوردهای باشکوه فعالان صنعت پتروشیمی به معرض نمایش گذاشته شده غرورآفرین است. صنعت پتروشیمی به تمام معنا یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است، سقف ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ابتدای انقلاب ۱.۵ میلیون تا ۳ میلیون تن در سال بوده که آن هم بیشتر، اوره و آمونیاک برای مقاصد کشاورزی بود.

در سال ۱۴۰۰ صنعت پتروشیمی با ظرفیت ۹۰ میلیون فعال است و طیف متنوعی از پلیمرها، مواد شیمیایی، کودهای شیمیایی، مواد آروماتیک و مواد هیدروکربنی را شامل می‌شود.  دستاوردهای انقلاب در رشد و توسعه صنعت نفت را در بخش‌های مختلف نفت، پتروشیمی و گاز خیره‌کننده است. ایران با دارا بودن ۱۵۳ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال و ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز قابل استحصال، رتبه نخست مجموع ذخایر هیدروکربوری دنیا را اختصاص داده است.

اوایل انقلاب یک پالایشگاه گاز بیدبلند وجود داشت و ظرفیت تولید گاز هم ۲۵ میلیون مترمکعب در روز بود که امروز به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسیده است که به همت کارشناسان این صنعت، محقق شده در حوزه پالایش و پخش نیز حجم دستاوردها چشمگیر است. گازرسانی گسترده نیز از دستاوردهای مهم انقلاب است. شاید پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به یک یا دو روستا و چند شهر گازرسانی انجام شده بود اما امروز ۸۵ درصد ضریب روستایی از نعمت گاز بهره‌مند هستند که در هیچ جای دنیا چنین پوشش گسترده‌ای را وجود ندارد. در بخش پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۶ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۴۰ میلیون تن در سال می‌رسد. روند رشد صنعت پتروشیمی در دنیا به مراتب بیشتر از نیاز دنیا در حوزه هیدروکربوری است و این تقاضا همه ساله در حال افزایش است.

اوجی با بیان اینکه عمده خوراک مصرفی صنایع پتروشیمی گاز است، ادامه داد: با توجه به ذخیره ۳۳ هزار میلیارد مترمکعبی گاز قابل استحصال عزم دولت در حمایت از تولیدات صنایع پتروشیمی است. هیچ حوزه‌ای سودآورتر از صنعت پتروشیمی نیست، به‌ویژه اگر در بخش صنایع تکمیلی و زنجیره ارزش حرکت کند. زیرا این بخش با سرمایه بری اندک، سودآوری زیادی در پی دارد.

یک ماه پیش در بازدید از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، از توانمندی‌ها و دستاوردهای آنها لذت برده شد. زیرا بخش زیادی از کاتالیست‌ها در داخل، بومی شده و این روند هم ادامه دارد و بسیاری از لیسانس‌ها و دانش فنی مورد نیاز این صنعت هم در داخل کشور در حال بومی شدن است.

صنعت پتروشیمی پس از تحریم‌ها، کمترین تکانه‌ها و آسیب‌ها را داشته است و درآمدهای این صنعت به تنهایی به درآمدهای نفتی، تنه می‌زند، فعالان بخش پتروشیمی، سال جاری حدود ۱۰ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کردند و خوشبختانه این درآمد در بخش‌های مختلف استفاده شد. سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت اگرچه نامتوازن اما در سطح مطلوبی انجام شده است و امید می‌رود با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این سرمایه‌گذاری ها، متوازن شود.

یکی از مشکلات کنونی کشور و دغدغه مردم، بحث اشتغال زایی است که این صنعت در بحث اشتغالزایی به‌ویژه در بخش زنجیره تکمیل از اهمیت بالایی برخوردار است. برنامه وزارت نفت برای توسعه صنعت پتروشیمی صنعت پتروشیمی بامسئله‌هایی روبه‌رو است و بحث تأمین خوراک در فصل سرد سال از جمله آنها است که وزارت نفت دولت سیزدهم از نخستین روزهای شروع به فعالیت این دغدغه را درک و برای تأمین آن تلاش کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه یکی از برنامه‌ها در شرکت ملی نفت، توسعه میدان‌های گازی و به‌ویژه میدان‌های مشترک است، تصریح کرد: از ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا و بیش از ۱۰ تفاهم‌نامه شکل گرفته است.

قراردادهایی با شرکت‌های توانمند داخلی که بعضی از آن‌ها کنسرسیوم تشکیل دادند، امضا شده قرادادهای نفت و گاز که با شرکت‌های خارجی امضا شد هم به اطلاع مردم خواهد رسید. از جمله محورهای امضای این قراردادها افزایش توان تولید نفت وگاز و بخش تأمین خوراک است امید است طی سه تا 4 ماه آینده تفاهم‌نامه‌های امضا شده نیز به مرحله عقد قرارداد برسد.

کد خبر 25250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =