۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
نرخ سود بانکی به ۲۵% رسید؟!

"نرخ سود بانکی به ۲۵ درصد رسید" این خبر مهم‌ترین خبری است که در روزهای گذشته به گوش رسیده است. گفته شده همزمان با مجوز انتشار اوراق گواهی با سود ۲۳ درصدی، فضای رقابتی بین بانک‌ها وارد فاز جدیدی شده تا جایی که برخی بانک‌های دولتی نرخ سود سپرده را به ۲۵ درصد هم افزایش دادند. اگرچه خبر از سوی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی تکذیب شد اما شواهد گویای ماجرای دیگری است.

"نرخ سود بانکی به ۲۵ درصد رسید"

به گزارش بیداربورس این خبر مهم‌ترین خبری است که در روزهای گذشته به گوش رسیده است. گفته شده همزمان با مجوز انتشار اوراق گواهی با سود ۲۳ درصدی، فضای رقابتی بین بانک‌ها وارد فاز جدیدی شده تا جایی که برخی بانک‌های دولتی نرخ سود سپرده را به ۲۵ درصد هم افزایش دادند. اگرچه خبر از سوی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی تکذیب شد اما شواهد گویای ماجرای دیگری است.

*سود تسهیلات هم افزایش میابد؟

گفته شده نرخ سود تسهیلات بانکی نیز در شعب بانک‌های دولتی و خصوصی افزایش یافته و به حدود ۲۴-۲۵ درصد رسیده است! برخی از بانک‌های خصوصی هنگام پرداخت تسهیلات، نرخ سود را به مشتریان ۲۴ درصد اعلام می‌کنند. این نرخ پیش از این ۱۸ درصد بود.

*رشد ۵ تا ۷ درصدی

براساس آخرین تصمیم شورای پول حداکثر نرخ سود سپرده‌های ۲ساله ۱۸ و یک‌ساله‌ها ۱۶درصداست. بنابراین با درنظر گرفتن سقف نرخ سود پیشین شاهد افزایش ۵ الی ۷ درصدی نرخ سود سپرده هستیم.

*قانونی است؟

شورای پول و اعتبار هنوز به صورت رسمی مصوبه‌ای درباره تغییر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی نداشته و مشخص نیست بانک‌های دولتی و خصوصی با چه مجوزی نسبت به افزایش این نرخ‌ها اقدام کرده‌اند؟!

 *موافقان چه میگویند؟

مهم‌ترین استدلال حامیان افزایش نرخ بهره آن است که با افزایش این نرخ صاحبان نقدینگی و سرمایه، از ورود با انگیزه‌های سرمایه‌گذاری به بازارهای ارز، طلا، خودرو، مسکن و... صرف‌نظر خواهند کرد و در نتیجه آن افزایش قیمت‌ها در این بازارها رخ نخواهد داد و در نهایت تورم کاهش خواهد یافت.

*مخالفان چه میگویند؟

ریسک رکود و نکول  _ در شرایطی که آمار میانگین رشد اقتصادی در سال‌های اخیر نزدیک به صفر بوده است و یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش مولد تأمین سرمایه است، افزایش نرخ سود بانکی تأمین سرمایه برای بخش مولد را سخت‌تر می‌کند، چه آن‌که آمارهای اقتصادی این موضوع را تأیید می‌کند که افزایش نرخ بهره تسهیلات، سبب کاهش تقاضای بخش مولد از تسهیلات بانکی و همچنین افزایش آمار نکول تسهیلات می‌شود.

آدرس غلط ندهید_ اقتصاددانان متهم اصلی تورم را جهش نرخ ارز میدانند، در توضیح جهش نرخ ارز هم مسائلی مانند سیاست تجارت خارجی، مدیریت تراز پرداخت‌ها، شیوه رژیم نرخ ارزی و بازیگری بانک مرکزی در بازار ارز تأثیرگذار است، بنابراین بانک مرکزی باید تغییراتی را در خصوص مدیریت نرخ ارز اعمال کند و تغییر نرخ سود بانکی آدرس صحیحی نیست.

ریسک افزایش تورم _ بخشی از تسهیلات کلان و یا حتی خود بانک‌ها عامل اصلی ایجاد تقاضا در بازارهای ارز، طلا و خودرو هستند راه‌حل آن افزایش نرخ بهره نیست زیرا اساساً ورود این حجم از تسهیلات به هر بازاری خودش چنان تورمی درست خواهد کرد که ریسک افزایش نرخ بهره را پوشش می‌دهد.

افزایش نرخ رشد نقدینگی _ بسیاری از بانک‌ها برای اعطای سود سپرده بانکی اقدام به خلق پول میکنند، به‌تعبیر دیگر مابه‌ازای سود پرداختی به سپرده‌های بانکی درآمدی نداشتند و این شکاف را با خلق پول جبران کردند، این موضوع با افزایش سود سپرده‌های بانکی شدت خواهد گرفت، درواقع حتی اگر با افزایش نرخ سود بانکی تا حدی از نرخ تورم کاسته شود، این یک اقدام موقتی خواهد بود و با توجه به افزایش نرخ رشد نقدینگی از محل افزایش سود بانکی احتمال دارد تورم در آینده با شدت بیشتری رخ دهد.

در جدول زیر نرخ سود سپرده یکساله بانکی در دهه اخیر آمده است:

سال

سپرده سرمایه گذاری یک ساله (درصد)

۱۳۹۰

۱۷

۱۳۹۱

۱۷

۱۳۹۲

۱۷-۲۱.۵

۱۳۹۳

۲۲-۲۴

۱۳۹۴

۱۸-۲۰

۱۳۹۵

۱۵-۱۵/۵

۱۳۹۶

۱۵

۱۳۹۷

۱۵

۱۳۹۸

۱۵

۱۳۹۹

۱۶

۱۴۰۰

۱۸

خبرنگار: گلاره کحالی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =