به مرگ گرفت تا به تب راضی شوید!

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه شورای رقابت با این تصمیمات افراد را به مرگ گرفته تا در آینده به تب راضی شوند و برخی از خودروها را با شروطی در بورس عرضه کند و همچنین مانع از آزادسازی کامل عرضه در بورس‌کالا شود.

*حمله رو به ‌جلو شورای رقابت

نیما میرزایی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص تصمیم اخیر شورای رقابت که با تاخیر نیز همراه بود، به بیداربورس گفت: این تصمیم با حواشی و همچنین شوک منفی سنگین به بازارسرمایه همراه بود که این امر نشان‌دهنده این است که افراد تصمیم‌گیر در این شورا به نوعی قصد داشتند که حمله رو به جلو داشته و در واکنش به اعتراضات یکپارچه و گسترده‌ی فعالین بورس از جمله تهدید به شکایت از شورای رقابت و دیگر اقدامات، از خود واکنشی نشان دهند.

به عقیده او شورای رقابت با این تصمیمات افراد را به مرگ گرفته تا در آینده به تب راضی شوند و برخی از خودروها را با شروطی در بورس عرضه کند و همچنین مانع از آزادسازی کامل عرضه در بورس‌کالا شود.

*مصوبه شورای رقابت تعدیل خواهد شد

وی ادامه داد: موارد ذکر شده گمانه‌زنی است و در نهایت باید منتظر نتیجه ماند اما به عقیده من این مصوبه نشدنی است و در نهایت با ورود بزرگان دولتی تعدیل خواهد شد و از طرفی با پیگیری‌های سازمان بورس و وزارت اقتصاد این تصمیم به سران سه‌قوه ارجاع داده و در آن‌جا ضمن درنظر گرفتن منافع سهامداران پرتعداد بازارسرمایه تعیین‌تکلیف می‌شود.

میرزایی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر خودرو به عنوان لیدر بازارسرمایه عمل می‌کند، عنوان کرد: بحث خودرو موجب شده که سایر گروه‌های بازارسرمایه نیز روند منفی را در پیش بگیرند و  اخباری که در خصوص عرضه خودرو در بورس مخابره می‌شود با اعتماد ترک‌خورده سهامداران به یکدیگر گره خورده و باید دید که آیا سازمان بورس و سایر دست‌اندرکاران موفق میشوند از این چالش عبور کنند یا خیر.

این کارشناس بازارسرمایه معتقد است با توجه به روحیه رییس سازمان بورس و استمرار و پیگیری‌های مکرری که انجام می‌دهد این موضوع مشابه سایر محصولاتی که ورودشان به بورس‌کالا قطعی شد و در جریان است در نهایت ختم بخیر خواهد شد.

او در خصوص عرضه بلوکی خودروسازان اظهار کرد: پیش‌نیاز عرضه خودروسازان بحث تعیین تکلیف سودآوری آن‌ها و عرضه در بورس‌کالا است اما اگر سناریوی شورای رقابت ادامه‌دار باشد بحث واگذاری خودروسازان با چالش روبه‌رو خواهد شد و مشکلات فعلی این صنعت نیز در سال‌های آتی گسترده‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه عزم و نیت دولت فعلی بر کاهش مشکلات صنعت خودرو است به نظر می‌رسد از طریق واگذاری اقدام کند و این مصوبه هم دیر یا زود تعدیل خواهد شد، ضمن اینکه منافع سهامداران هم باید لحاظ شود.

میرزایی با اشاره به اینکه احتمالا یک شوک منفی کوتاه مدت داشته باشیم، گفت: باید دقت کنیم که طرفین در حال مسئولیت دادن به مدیران خودروسازی هستند و در روزهای اخیر بر این موضوع تاکید هم شده و به عقیده من مجمع ایران‌خودرو می‌تواند نقش راه پیش روی واگذاری را شفاف‌تر کند و بخشی از ابهامات موجود در این روزهای بازارسرمایه را کمتر کند.

*زور دولت بر شورای رقابت می‌چربد؟

این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه موضوع خودروهای وارداتی برای دولت بسیار مهم است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت بر درآمد حاصل از واردات خودرو در بودجه سال آینده به شدت حساب کرده و با توجه به این موضوع احتمال لغو عرضه خودروهای وادراتی در بورس‌کالا بسیار پایین است.

او همچنین بیان کرد: حاشیه قیمت وارد شده هر خودرو به اضافه سود بازرگانی واردکنندگان تا قیمت نهایی فروش در بورس‌کالا بیش از 200 درصد فاصله دارد که در حجم ماشین‌های وارداتی که احتمالا بیش از 100 هزار دستگاه هستند عدد بسیار بالایی است و به صورت تقریبی میتوان گفت 100 همت برای دولت درآمد خواهد داشت.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =