سهام دلاری رشد می‌کند یا سهام ریالی؟

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه در صورتیکه اخبار خوبی از نتایج مذاکرات به بازار مخابره شود می‌توان انتظار داشت فشار روانی فروش بر بازار ارز وارد شود و در بازارسرمایه نیز شاهد رشد سهام ریالی باشیم؛ اما اگر خلاف این موضوع رخ دهد و اخبار منفی از همگرایی در مذاکرات مخابره شود، می‌توان انتظار داشت که موج جدیدی از افزایش نرخ ارز صورت گیرد که این امر با فاصله بسیار کوتاه چند روزه می‌تواند منجر به رشد قیمتی سهام دلاری شود.

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص سفر رافائل گروسی به ایران عنوان کرد: سفر گروسی و نتایج مذاکرات وی با مسئولان کشور، با توجه به اتفاقات اخیر در حوزه بازار ارز و فعل و انفعالات سیاسی اهمیت بیشتری پیدا کرده و گفته می‌شود بازار ارز نیز به دقت نتایج این سفر را دنبال می‌کند.

*موج جدید افزایش نرخ ارز در راه است؟

به گفته او در صورتیکه اخبار خوبی از نتایج مذاکرات به بازار مخابره شود می‌توان انتظار داشت فشار روانی فروش بر بازار ارز وارد شود و در بازارسرمایه نیز شاهد رشد سهام ریالی باشیم؛ اما اگر خلاف این موضوع رخ دهد و اخبار منفی از همگرایی در مذاکرات مخابره شود، می‌توان انتظار داشت که موج جدیدی از افزایش نرخ ارز صورت گیرد که این امر با فاصله بسیار کوتاه چند روزه می‌تواند منجر به رشد قیمتی سهام دلاری شود.

*جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس افزایش می‌یابد؟

وی با یادآوری این موضوع که در اسفند ماه با توجه به شرایط پایان سال مالی، اغلب شرکت‌ها به طور سنتی با افزایش عرضه‌ همراه هستند، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز این مفروض همچنان وجود دارد، اما آنچه اهمیت پیدا می‌کند این است که با توجه به عقب ماندگی قابل توجه بازار سرمایه از بازارهای رقیب و کاهش سنگین ارزش دلاری بازار علی‌رغم افزوده شدن شرکت‌های جدید نسبت به دو سال اخیر، جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس در بین جامعه ریسک پذیر را افزایش می‌دهد.

حسین‌نیا ادامه داد: باتوجه به موارد ذکر شده می‌توان انتظار داشت که با وجود افزایش عرضه‌ها به دلایل یاد شده در روزهای پایانی سال، افزایش تقاضا نیز به دید بهره‌برداری از فرصت ایجاد شده موجب توازن نسبی و بهبود شرایط نسبت به سال‌های گذشته خواهد شد.

*صنعت خودرو از زیان‌دهی خارج می‌شود؟

این کارشناس بازارسرمایه با بیان این موضوع که خودروسازان در ماه‌های اخیر جز صنایع محوری بازار بودند، گفت: فروش محصولات خودروسازها در بورس‌کالا، ورود مجدد شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری و همچنین فروش سهام تو دلی و بلوک دولتی باعث نوسانات زیادی در این صنعت شده است.

به گفته او فاصله قیمتی زیاد میان نرخ‌های بازار و کارخانه‌ای خودرو و همچنین نسبت‌های تحلیلی همچون p/s این شرکت‌ها می‌تواند با تغییر رویکرد نهادهای تصمیم‌گیر درباره فرمول قیمت‌گذاری آن‌ها به سودآوری مناسب و خروج از زیان‌دهی منجر شود.

وی همچنین اضافه کرد: روز گذشته نیز با مصاحبه اعضای شورای رقابت و ارزیابی مثبت سهامدارن، شاهد افزایش تقاضای نسبی در این گروه در مقایسه با کلیت بازار بودیم، البته بحث قیمت‌گذاری و سیاست‌های شورای رقابت خود جای بحث مفصل دارد ولی همچنان این گروه می‌تواند مورد توجه سهامداران قرار بگیرد.

حسین‌نیا با بیان اینکه با وجود تمرکز بالای دولت، بانک‌مرکزی و سایر ارگان‌های موثر در تنظیم بازار ارز شاهد شرایط ناپایدار در قیمت دلار هستیم، اظهار کرد: این مساله به انتظارات و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دامن می‌زند اما آنچه مسلم است رشد شتابان بازارهای رقیب بورس در برابر تغییرات نرخ ارز است، اما بازار سرمایه به تناسب ذات خود که شرایط آرام، ارتباطات سیاسی و اقتصادی را می پسندد از دایره جذابیت سرمایه‌گذاری خارج بوده و از سویی دیگر تصمیم‌گیری‌های کلان با دید کنترل تورم و پوشش کسری بودجه نیز عامل فشار مضاعف بر بورس شده است.

او در ادامه اظهار کرد: در روزهای اخیر برخی اخبار مبنی بر تعدیل شرایط یاد شده به گوش می‌رسد که باید دید در نهایت چه می‌شود؛ در عین حال نباید جو بی اعتمادی ایجاد شده در سال‌های گذشته را نیز در از ذهن نگه‌داریم .

*بازدهی مناسب بازارسرمایه در ماه‌های آتی

وی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود آنچه گفتیم در ارزش‌گذاری شرکت‌ها علاوه بر فاکتورهای سودآوری، بحث ارزش روز دارایی‌ها و ارزش جایگزینی نیز مطرح است که با شرایط فعلی اقتصادی همخوانی ندارد و این مساله می‌تواند نیروی محرکه خوبی برای رشد آتی بازار باشد و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شاهد بازدهی مناسب بازار سرمایه باشیم .

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =