قیمت نفت بیش از یک درصد افزیش یافت

قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی هفته، روز جمعه، پس از انتشار آمار اشتغال در ایالات متحده بیش از یک درصد افزایش یافت. این در حالی است که هر دو شاخص در طی هفته گذشته به دلیل افزایش نرخ بهره آمریکا بیش از ۳ درصد کاهش داشتند.

به گزارش بیدار بورس به نقل از رویترز، در آخرین روز معاملاتی هفته، جمعه ۱۰ مارس، قیمت نفت برنت ۱.۱۹ دلار معادل ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۸۲ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۹۶ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش در قیمت ۷۶ دلار و ۶۸ سنت معامله شد.

اگرچه قیمت نفت در معاملات روز گذشته بیش از یک درصد افزایش یافت، اما قیمت هر دو شاخص نفت خام طی هفته گذشته تحت تاثیر انتظارات افزایش بیشتر نرخ بهره در بزرگترین اقتصاد جهان و مختل شدن چشم انداز رشد جهانی بیش از ۳ درصد کاهش یافت.

این در حالی است که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، نسبت به افزایش بیشتر و بالقوه سریعتر نرخ بهره هشدار داد. نشست بعدی سیاست پولی بانک مرکزی برای ۲۱ تا ۲۲ مارس برنامه‌ریزی شده است.

به گفته فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس، «قیمت نفت به دلیل نگرانی‌های دوباره از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به شدت در حال نوسان است و تقویت دلار همچنین نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران می‌کند.»

از سوی دیگر، سهام جهانی که اغلب همگام با قیمت نفت حرکت می‌کنند، به پایین‌ترین حد خود در دو ماه اخیر رسیده است.

بر اساس نظرسنجی رویترز، داده‌ها حکایت از افزایش اشتغال در ایالات متحده در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه دارد. این نکته احتمالا از افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو برای مدت طولانی‌تری حکایت دارد که به گفته تحلیلگران بر قیمت نفت تاثیر می گذارد.

در سمت عرضه، تولیدکنندگان بزرگ نفت عربستان سعودی و ایران که هر دو عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت هستند، روز جمعه پس از روزها گفت‌وگوهای فاش نشده قبلی در پکن، روابط خود را از سر گرفتند.

بر اساس داده‌های شرکت بیکر هیوز، تعداد سکوهای نفتی ایالات متحده در این هفته با ۲ کاهش به ۵۹۰ رسید که پایین‌ترین میزان از ژوئن بود.

همچنین، گزارش شده است که ایالات متحده به طور خصوصی از برخی از بازرگانان کالا خواسته است تا در تلاش برای تقویت عرضه، نگرانی های خود را درباره حمل و نقل نفت روسیه با محدودیت قیمتی کنار بگذارند.

کد خبر 27795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =