سال ۱۴۰۲، سال بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سال ۱۴۰۲، سال بورس است و بازار سهام خود را به سایر بازارهای موازی خواهد رساند؛ اظهار کرد: بازار سرمایه در نیمه نخست سال آتی با رشد همراه خواهد گشت و در ادامه سال در صورت عدم گشایش سیاسی با توجه به نیاز دولت به تأمین کسری بودجه و افزایش فروش اوراق مجددا وارد فاز استراحت می‌شود.

نوشین ناصری، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک رفاه کارگران با بیان اینکه بی‌ثباتی اقتصادی در سالی که گذشت منجر به تجربه نوسانات شدید در تمامی بازارهای کالایی و همچنین نرخ ارز و تورم شد به بیدار بورس، گفت: طی ماه‌های گذشته قیمت در بازارهای موازی به شدت رشد داشت؛ بگونه‌ای که بازارهای دلار، طلا، سکه و حتی مسکن رشد قابل توجهی داشته‌اند.

وی خاطر نشان شد: از سوی دیگر با محدودیت‌های ایجاد شده در عرضه خودرو در بازار به منبعی برای جذب نقدینگی از سایر بازارها تبدیل شده است. در این میان بورس تنها بازاری بوده که نه تنها از رقبا که از تورم هم عقب مانده است.

** سال ۱۴۰۲، سال بورس

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سال ۱۴۰۲، سال بورس است و بازار سهام خود را به بازارهای دیگر خواهد رساند؛ اظهار کرد: عوامل متعددی بر عملکرد بازار سرمایه در سال آینده موثر خواهد بود که می‌توان به سیاست‌های دولت در خصوص شرکت‌های فعال در بازار سرمایه (همچون نرخ خوراک و سوخت، نرخ دلار جهت عرضه توسط شرکت‌های صادرات محور، نحوه فروش خودروسازان)، سیاست نرخ بهره و میزان کسری بودجه و همچنین نتیجه نهایی مذاکرات در خصوص بازگشت به برجام اشاره کرد.

ناصری ادامه داد: با این حال، بازار سهام برای تجربه رشد دوباره و جذب نقدینگی تازه نیازمند تامین برخی مقدمات است؛ یکی از مهمترین مقدمات ورود دوباره سرمایه‌گذاران به بورس، اعتمادسازی و ترسیم چشم‌انداز واقع‌نگر برای مردم است.

** روابط با همسایگان حوزه خلیج فارش به نفع بازار سهام

وی با اشاره به اینکه اقداماتی همچون ایجاد بازار دوطرفه و حذف دامنه نوسان نیز می‌تواند نسبت به از میان برداشتن صف‌های طولانی خرید و فروش و بازگشت ثبات به بازار کمک کند؛ افزود: البته شاید بتوان توافق با عربستان را نیز یکی از  مهمترین رویداد سیاسی طی سال جاری دانست که منجربه ریزش دلار از سقف ۶۰ هزار تومان و ورود به کانال ۴۰ هزار تومان کرد اما بنظر می‌رسد سیاست گسترش همکاری با کشورهای عربی طی سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

**بازار سرمایه منتظر برجام نیست

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام با عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات تاثیر قابل توجهی نخواهد داشت؛ توضیح داد: چرا که شرکت‌ها در حال‌حاضر خود را با شرایط موجود تطبیق داده‌اند و حتی رشد نرخ دلار ناشی از این شرایط منجربه رشد سودآوری بسیاری از آنها خواهد شد.

** کدام صنایع از برجام بهره مضاعف خواهند برد؟

ناصری ادامه داد: البته در صورت گشایش سیاسی و در نتیجه آن بهبود شرایط اقتصادی صنایعی همچون خودرو، بانک، حمل و نقل و ... شرایط بسیار خوبی خواهند داشت همچنین صنایع کامودیتی محور نیز با کاهش در هزینه‌های خود و بهبود در نرخ فروش همراه خواهند شد.  

** عاقبت بورس در سال پیش‌رو

وی در پایان پیش‌بینی کرد که بازار سرمایه در نیمه نخست سال آتی با رشد همراه شود و در ادامه سال در صورت عدم گشایش سیاسی با توجه به نیاز دولت به تأمین کسری بودجه و افزایش فروش اوراق مجددا وارد فاز استراحت شود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =