۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
پیشبینی صعود شاخص و بازدهی دلاری سهامداران در سال جاری

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به دورنمای تورم و رشد ۴۰ درصدی دلار در سال جاری، پیش بینی کرد روند صعودی شاخص ادامه‌دار باشد و سهامداران بازدهی دلاری کسب کنند.

به گزارش بیداربورس، محمد خبری‌زاد با انتشار مطلبی با عنوان "سبقت بورس از تورم؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سهام سال ۱۴۰۲ را با رشد آغاز کرده که ادامه روند آبان‌ سال گذشته است. روند رو به‌رشد بازار سرمایه با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده اما یک روند ثابت در بازار شکل گرفته که به نظر می‌رسد تداوم یابد.

سال گذشته پیش‌بینی می‌شد این روند نهایتا تا ابتدای سال جاری شاخص کل را به سقف تاریخی سال ۹۹ برساند و این پیش‌بینی محقق شد. با توجه به اینکه بازار سرمایه سال گذشته رشد آنچنانی نداشت در حال جبران مافات سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است.

در دو سال اخیر بازارهای رقیب رشد زیادی داشتند و حتی دوستان محتاط‌تر که این وضعیت را با سقف‌های ۹۹ شاخص مقایسه می‌کنند، معتقدند بازار به آن سقف‌ها رسیده است اما در این مدت دلار تقریبا ۵. ۲ برابر شده و در کنار آن مسکن، خودرو و ... شاهد رشد دو تا سه برابری بود اما بازار سرمایه تازه به سال ۹۹ رسیده است.

با توجه به دورنمای تورمی که وجود دارد و رشد نرخ دلار در سال جاری که به نظر می‌رسد در کمترین حالت ۴۰ درصد است روند صعودی بازار ادامه‌دار خواهد بود. ممکن است شاخص کل اصلاحاتی داشته باشد یا دچار دست‌اندازهایی شود اما بطور کلی سال مطلوبی برای بازار و جزو اولین گزینه‌ها از لحاظ برتری بازدهی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲خواهد بود.

در مورد اثر مهار تورم بطور کلی بازار سرمایه پیرو تورم است و سال جاری نیز باید دید سیاست به چه سمتی می‌رود اما تا وقتی روابط سیاسی باز نشده باشد و تحریم‌ها برداشته نشود شرایط فرقی نمی‌کند. تا وقتی این مشکلات حل نشود نهایت موفقیت می‌تواند این باشد که تورم بیش از سال قبل نشود. سال گذشته تورم بر اساس آمار رسمی بیش از ۴۰ درصد بوده و امید است سال جاری به کمتر از ۴۰ درصد برسد. بنابراین دورنمای تورمی همچنان وجود دارد و دورنمای سودسازی شرکت‌ها نیز بسیار بهتر شده است.

دست‌اندازهایی وجود دارد اما در کل دورنمای سودسازی و قیمت‌های جهانی نیز در کنار دورنمای تورمی وجود دارد که همه این موضوعات مثبت است. بر فرض اینکه قیمت دلار در همین کانال باقی بماند، دورنمای قیمت‌های جهانی آنقدر مثبت است که بازار سرمایه به روند رو به رشد ادامه دهد. تنها ممکن است گاهی با اصلاحاتی مواجه شود. سال جاری کلیت بازار روی نمادهای بنیادی از تورم پیشی خواهد گرفت و افرادی که روی بازار سرمایه‌گذاری کردند، می توانند سرانجام بازدهی دلاری کسب کنند.

کد خبر 28387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =