۱۴۰۲؛ سال طلایی بورس/ عوامل رشد بازار سهام مهیا است

یک کارشناس بازار سرمایه سال ۱۴۰۲ را سال طلایی بورس نام‌گذاری کرد و گفت: تحلیل‌های انجام شده حاکی از آن است که همه متغیرها و عوامل رشد بازار سرمایه برای امسال فراهم است.

به گزارش بیدار بورس از ایرنا، مجید محمد علیزاده آرانی - کارشناس بازار سرمایه  به روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: جذابیت بازارهای موازی ارز، سکه، مسکن، خودرو و سوءاستفاده از رانت‌های سرگردان در این بازارها توسط برخی از سودجویان منجر به ایجاد برخی نوسانات در بورس و ورود سرمایه‌های سرگردان به بازارهای موازی شد.

وی با اعلام اینکه عدم شرایط پایدار و ثبات سیاسی، پیچیدگی‌های خاص برجام و عدم شفافیت اطلاعاتی دیگر عامل تاثیرگذار در معاملات سال گذشته بورس بود، اظهار داشت: عدم عملکرد صحیح بازارگردانی سهام شرکت‌ها موجب اعتراض اکثریت سرمایه‌گذاران شد و در این راستا بازارگردان به جای تسهیل و روان‌سازی عملیات بازار سرمایه زمینه‌ساز نوسان‌گیری در این بازار سرمایه شد.

به گفته علیزاده آرانی، عدم ثبات رویه و تغییرات لحظه‌ای در مقررات، دستورالعمل‌های بازار سرمایه و اعمال سلیقه شخصی کارشناسان نظارتی در توقف و بازگشایی نمادها، تأیید و عدم تایید روزانه معاملات سهام بی تاثیر در عقب‌ماندگی معاملات بورس نسبت به سایر بازارها نبود.

این کارشناس بازار سرمایه به عدم وجود سیستم‌های کنترلی و نظارتی منسجم و هماهنگ جهت افزایش اعتماد و اطمینان به سازوکارهای قانونی و صحیح بازار تاکید کرد و اظهار داشت: ظن و گمان دستکاری معاملات به وسیله معاملات الگوریتمی، نوسان‌گیری اشخاص حقوقی و عدم بهره‌برداری و استفاده یکسان و یکنواخت برای مشتریان حقیقی و حقوقی از امکانات و زیرساخت‌های معاملاتی تاثیرگذار در نوسانات شاخص بورس در سال ۱۴۰۱ نبوده است.

وی با اعتقاد بر اینکه اعتماد و اطمینان به سرمایه‌گذاری به مرور به دست می‌آید و به یکباره از دست خواهد رفت، خاطرنشان کرد: اعتماد، اطمینان و جریان پول عامل اصلی در رشد بازارها تلقی می‌شود.

علیزاده آرانی تاکید کرد: تا زمانی که اعتماد به سرمایه‌گذاری در بازار وجود نداشته باشد، شاهد جریان ورود نقدینگی نخواهیم بود و با سلب اعتماد از بازارها خروجی پول و نقدینگی از بازار محرز خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: متأسفانه در سال ۱۳۹۹ و نیز سلب اعتماد و اطمینان از بازار باعث خروج پول از بازار در اکثر روزها و هفته‌ها شد که در این زمینه هیچ عاملی قوی‌تر از هوشمندی پول و سرمایه نباشد.

وی با تاکید بر اینکه پول همواره مسیر خود را به راحتی پیدا می‌کند و جریان‌های نقدینگی را با خود همراه می‌کند، تاکید کرد: عقب‌ماندگی بازار سرمایه به چنین عواملی مربوط می‌شود که البته باید دلایل رشد بازار ارز و بازارهای موازی را مورد توجه قرار داد تا بتوان علت عقب‌ماندگی بازار سرمایه را بهتر درک کرد.

علیزاده آرانی به ناهماهنگی‌های ایجاد شده برای عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: متاسفانه در خصوص برخی عوامل مانند عرضه خودرو به بورس هماهنگی‌های لازم اقتصادی وجود نداشته و بازخواستی برای گفتمان‌های متضاد و متناقض انجام نشده است.

** وجود قوانین و مقررات شکننده؛ عامل ضرر و زیان جبران ناپذیری بر پیکر اقتصاد

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: تعدد نهادهای موازی و قوانین و مقررات شکننده باعث ضرر و زیان جبران ناپذیری بر پیکر اقتصاد شده است که شورای رقابت از این قاعده مستثنی نبوده و باعث ایجاد ضرر فراوان بر تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است.

وی معتقد است که در کل عرضه خودرو به بورس کالا می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های مالی و تبدیل زیان انباشته شرکت‌های خودروساز به سودآوری منجر به جلوگیری از ورشکستگی آنها خواهد شد.

** نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۲

علیزاده آرانی به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه از جمله بورس کالا نقش تسهیل کننده و روان‌سازی معاملات فیزیکی و حتی معاملات مشتقه را در جهان ایفا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های معاملاتی بورس کالا، فرآیندهای اجرایی معاملات و آموزش‌های معاملات در بورس کالا، شرایط اقتصادی، تامین مالی پروژه‌ها و شرکت‌ها بهبود پیدا می‌کند و نیز شاهد شفافیت مزایده‌ها، مناقصات کلان اقتصادی و کاهش هزینه‌ها خواهیم بود.

** وجود متغیرهای تاثیرگذار در رشد بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۲

وی روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: تحلیل‌های انجام شده حاکی از آن است که همه متغیرها و عوامل رشد بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۲ فراهم است.

علیزاده آرانی به عقب‌ماندگی بورس طی ۲ سال گذشته از بازارهای موازی تاکید کرد و افزود: با توجه به خروج سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای، ناآشنا و کم تحمل از بازار سرمایه امیدواریم که سال ۱۴۰۲ سال طلایی بورس باشد؛ اما لازمه این اتفاق آن است که بحران‌ها سیاسی و اقتصادی و اجتماعی دامن‌گیر بورس نشود.

کد خبر 28629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =