پیش‌بینی رشد۳۰ درصدی شاخص و نقش دولت در افزایش تولید شرکت‌های بورسی

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به عوامل تداوم رونق بورس و نقش دولت در افزایش تولید شرکت‌های بورسی، پیش بینی رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی شاخص کرد.

به گزارش بیدار بورس، احسان عسگری با اشاره به روند صعود شاخص بورس از ابتدای سال به ایرنا اعلام کرد: اتفاقاتی که در سال ۹۹ رخ داد ترسی را در ذهن فعالان بازار سرمایه و افرادی که در آن مقطع زمانی متحمل ضرر و زیان شده بودند، ایجاد کرد. این امر باعث شد بازگشت اعتماد سهامداران نیازمند ۲ سال زمان باشد تا ترس افراد برای سرمایه‌گذاری در بورس به فراموشی سپرده شود.

بازار سرمایه اکنون در حال وفق دادن با نرخ دلار و تورمی است. بازار سهام از نظر بازدهی نسبت به بازارهای رقیب بسیار عقب مانده و به نظر می‌رسد از ارزندگی بالایی در مقایسه با سایر دارایی‌ها برخوردار باشد. انتظار می‌رود شاخص بورس بتواند در صورت ثبات بازار ارز در سطوح فعلی و عدم اتخاذ برخی تصمیمات در سیاست‌گذاری‌ها ادامه دهنده روند رو به رشد باشد.

تداوم روند صعودی بازار سهام بستگی به متغیرهای اثرگذار مانند وضعیت سیاسی منطقه، برجام، قیمت جهانی نفت، قیمت دلار، سیاست‌گذاری‌های دولت در حوزه قیمت‌گذاری دستوری دارد. زیرا این مسایل می‌توانند تعیین کننده مسیر بازار برای یک سال آینده باشند. ارزیابی‌ها حاکی از آن است با توجه به متغیرهای فعلی، شاخص بورس از قابلیت رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی برخوردار است اما این پیش‌بینی وابسته به آن است اتفاق خاصی در متغیرهای اثرگذار بر بازار رخ ندهد.

** اقدامات دولت برای توسعه ابزارها و نهادهای مالی

سازمان بورس همیشه نقش را به عنوان حامی سهامداران به نحو مطلوب ایفا کرده و در دوره‌های مختلف مشکلات سرمایه‌گذاران جزو دغدغه‌های مسئولان حاضر بود. در شرایط فعلی سازمان بورس به همراهی دولت سیزدهم اقدامات مناسبی جهت توسعه ابزارها و نهادهای مالی انجام داد که منجر به فعالیت نزدیک به هزار نهاد مالی دشد و این عدد در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بود.

به نظر می‌رسد در دوره‌های قبل مانند سال ۹۸ بخش دولتی باعث شد تعداد بی‌شماری از سرمایه‌گذاران تازه وارد به سمت سرمایه‌گذاری در بورس پیش بروند و اقدام به خرید مستقیم سهام کنند. توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری منجر به تشویق سهامداران برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس خواهد شد و افرادی که دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارند می‌توانند با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کنند.

** نقش صندوق‌ها در سرمایه‌گذاری‌های کارآمد

این صندوق‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری‌های کارآمد تلقی می‌شوند که می‌توانند مانع از رفتارهای هیجانی سهامداران برای خرید سهام شوند و دیگر شاهد اتفاقاتی که طی سال ۹۹ در بازار رخ داد، نخواهیم بود. امید است در بودجه اتفاقات مناسبی برای بازار سرمایه و در حوزه نرخ ارز شرکت‌ها، خوراک و انرژی شرکت‌ها، عدم قطعی گاز و برق شرکت‌ها رخ دهد. دولت با انجام چنین اقداماتی، می‌تواند نقش پررنگی در این حوزه و به منظور افزایش تولید شرکت‌های بورسی ایفا کند.

عمده اشتغال را شرکت‌های صنعتی و صنایع بزرگ تشکیل می‌دهند که اکنون در بورس حضور دارند. دولت به عنوان حامی بخش تولید و بازار سرمایه می‌تواند با تصمیمات باعث توسعه اشتغال و رشد اقتصادی شود تا از این طریق ضمن جذابیت سرمایه‌گذاری برای سهامداران، توسعه ابزارها و نهادها ایجاد شود.   انجام چنین اقداماتی کمک کننده به رشد و توسعه بازار سرمایه و ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌ها به بورس خواهد بود. این امر باعث رشد و توسعه اقتصادی، کاهش بیکاری و مهار تورم می‌شود.

کد خبر 29008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =