۴ شرط احداث نیروگاه توسط سیمانی‏‏‌ها و انتقاد از رویه ارز حاصل از صادرات

مدیرعامل شرکت بورسی با اشاره به چالش تامین انرژی برای صنعت و ۴ شرط ایجاد نیروگاه‌های کوچک از سیاست‌های دولت در قبال ارز حاصل از صادرات انتقاد کرد.

به گزارش بیداربورس، علی‌اصغر گرشاسبی مدیرعامل سیمان تهران با بیان اینکه تامین انرژی اصلی‌ترین دغدغه صنعت سیمان بشمار می‌رود به دنیای‌ اقتصاد اعلام کرد: استفاده از زباله‌ها به عنوان سوخت کوره‌های سیمان می‌تواند بسیار راهگشا باشد و شرکت‌ها هم از این طرح استقبال می‌کنند اما اختیار اجرای چنین طرحی با توجه به نهادهای متولی و پیچیدگی‌های مالکیت زباله‌ها وجود ندارد.

ایجاد نیروگاه‌های کوچک نیازمند همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت است. راه‌اندازی این نیروگاه‌ها برای صنعت سیمان بسیار هزینه‌بر است و تنها در صورتی که اولا وزارت نفت و وزارت نیرو برای تامین مالی از طریق تسهیلات مساعدت کنند، توجیه دارد. دوم اینکه سوخت مورد نیاز این نیروگاه‌ها باید توسط وزارت نفت تامین شود و سوم اینکه شرکت‌های سیمانی در زمان محدودیت‌های برق بتوانند از برق تولیدی بطور کامل برای تولید استفاده کنند که در شرایط حاضر وزارت نیرو زیر بار این شرط نمی‌رود و معتقد است باید شرکت‌ها برق را در اختیار شبکه قرار دهند.

نکته چهارم اینکه وزارت نیرو باید متعهد شود برق تولیدی را در فصول دیگر سال با قیمت مناسب از شرکت‌های سیمانی خریداری کند. هر کدام از این موارد انجام نشود، عملا اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست. بازار سیمان وضعیت آرامی را سپری می‌کند و به‌رغم افزایش تقاضا، خبری از افزایش بهای سیمان در بازار نیست. در بودجه ۱۴۰۲ بهای گاز با رشد سه برابری، ۱۴۰۰ تومان و بهای برق هم تا ۶ برابر سال گذشته تعیین شده که البته این ارقام توسط مجلس تایید نشده و در نهایت به دولت واگذار شده است. بنابراین احتمال تعدیل این ارقام وجود دارد.

سال گذشته به دلیل طولانی شدن زمان محدودیت‌های برق و گاز شرکت‌ها مجبور به استفاده از ذخایر کلینکر شدند. عمده کارخانه‌ها فاقد کلینکر ذخیره هستند و همین امر در صورت اعمال محدودیت‌های جدید در تابستان می‌تواند با کاهش عرضه بازار را دچار آشفتگی کند. سال گذشته به دلایلی همچون محدودیت‌های سوخت و برق، ۱۶ تا ۲۰ میلیون تن کمتر از ظرفیت اسمی سیمان تولید شد در حالی که صادرات این میزان سیمان ۵۰۰ میلیون دلار برای شرکت‌ها ارزآوری به همراه دارد.

اگر دولت به دنبال تحقق رشد تولید و کنترل تورم است، باید برای مسئله تامین انرژی چاره‌ اندیشی کند. از سوی دیگر کنترل تورم در صنعت سیمان از گلوگاه دولت می‌گذرد به این معنا که دولت با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی شرکت‌های سیمانی که متاثر از دخالت در قیمت‌گذاری سیمان بوده، باید در نرخ برق و گاز، عوارض و حقوق دولتی معادن این صنعت تجدید نظر اساسی کند تا از این طریق تولیدکننده بتواند سیمان را با قیمت متعادل بدست مصرف‌ کننده برساند.

متاسفانه حواشی مختلفی توسط برخی افراد عمدتا سیاسی در مورد شرکت در طول سال رخ می دهد. حتی از برخی آلودگی ها ناشی از سوخت مازوت در فصل زمستان انتقاد می‌کردند در حالی که سال‌ها است استفاده از سوخت مازوت تحت هر شرایطی برای سیمان تهران ممنوع شده و از طرفی تمامی مسائل بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی محیط‌ زیست با جدیت در سیمان تهران دنبال می‌شود.

صادرات سیمان وضعیت آرامی را سپری می‌کند و عمده مشکل در شرایط حاضر رساندن سیمان به مبادی صادراتی و بنادر است. چرا که حمل‌ و نقل از شرایط قابل قبولی برخوردار نیست. در حالی که واردات قطعات برای کارخانه‌های سیمان با ارز آزاد انجام می‌شود اما ارز حاصل از صادرات با نرخ بسیار کمتری از صادرکننده دریافت می‌شود و همین امر افت انگیزه صادرات را به همراه دارد.

کد خبر 29169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =