۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
تورم مواد غذایی در انگلیس رکورد زد

یک نهاد رسمی در انگلیس اعلام کرد، قیمت مواد غذایی در سوپرمارکت‌های این کشور در سال منتهی به ماه آوریل ۱۵.۷ درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش سالانه و رقم‌ بی‌سابقه از سال ۲۰۰۵ تاکنون به شمار می‌رود.

به گزارش بیداربورس به نقل از رویترز، کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا (BRC) امروز اعلام کرد، قیمت مواد غذایی در سوپرمارکت‌های انگلیس در سال منتهی به ماه آوریل ۱۵.۷ درصد افزایش یافته است که بیشترین افزایش سالانه و رقم‌بی‌سابقه از سال ۲۰۰۵ تاکنون به شمار می‌رود اما احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد.

به طور کلی نرخ تورم در میان اعضای کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا از ۸.۹ درصد در ماه مارس به ۸.۸ درصد کاهش یافته است؛ چراکه افزایش قیمت اقلام غیرخوراکی به دلیل کاهش شدید تخفیف‌های پوشاک، کفش و مبلمان کند شده است.

گران شدن دانه‌های قهوه و بسته‌بندی و تولید غذاهای آماده، تورم مواد غذایی را افزایش داده اما قیمت کره و روغن نباتی شروع به کاهش کرده است.

تورم مواد غذایی در انگلیس رکورد زد

هلن دیکینسون، مدیر کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا گفت: «ما در ماه‌های آینده شاهد کاهش قیمت مواد غذایی و همینطور قیمت عمده‌فروشی خواهیم بود.»

معیار رسمی تورم قیمت مصرف‌کننده انگلیس در اکتبر گذشته به ۱۱.۱ درصد رسید که بالاترین رقم در بیش از ۴۰ سال گذشته به شمار می‌رود. از آن زمان به بعد، از آنچه بانک مرکزی انگلیس انتظار داشت با کندی بیشتری کاهش یافت و در ماه مارس بالای ۱۰ درصد باقی ماند.

معیار دفتر آمار ملی انگلیس در مورد تورم قیمت مواد غذایی  که متفاوت از BRC محاسبه می‌شود، با ۱۹.۱ درصد، بالاترین نرخ تورم از سال ۱۹۷۷ بود که از قیمت بالاتر بیسکویت، کیک و شیرینی خبر می‌داد.

شرکت «کنتار»، شرکت تحقیقات بازار هفته گذشته اعلام کرد، نرخ تورم خواروبار در ۴ هفته منتهی به ۱۶ آوریل به ۱۷.۳ درصد کاهش یافته است؛ این رقم در ماه قبل برابر با ۱۷.۵ درصد بود.

آمارهای کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا بر اساس قیمت‌های اول تا هفتم آوریل است.

صندوق بین‌المللی پول ماه گذشته پیش‌بینی کرد، اقتصاد انگلیس امسال ۰.۳ درصد کوچک شود که کاهش بزرگی برای یک اقتصاد بزرگ محسوب می‌شود.

کد خبر 29280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =