بورس در حال سوخت‌گیری

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بعد از ریزش شاخص در سال ۱۳۹۹ هنوز اعتماد به سرمایه‌گذاران بازنگشته است و با یک شک شروع به خروج سرمایه‌های خود از این بازار می‌کنند، اظهار کرد: برای اصلاح در بازار سرمایه که در چند روز اخیر اتفاق افتاد، نمی‌توان هیچ دلیلی بنیادی متصور شد؛ اما با توجه به نزدیک شدن عدد شاخص کل به مقاومت جدی خود بر عدد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی می‌توان اصلاح بازار بورس را منطقی و لازم در نظر گرفت.

محمد مهدی زارع پور- کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اینکه با توجه به رشد خوب بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر، هنوز گروهی از سرمایه‌گذارن در سود مناسبی هستندبه بیدار بورس، گفت: اگر چه بازار سرمایه بسیاری از ضررهای سال ۹۹ را جبران کرده است، اما در حال حاضر شمار زیادی از سهامداران به سبب اتفاقات سال ۹۹ و ریزش تاریخی بورس همچنان به بازار بدبین هستند اعتماد کمتری به آن دارند.

** ترس سال ۹۹ هنوز در بازار موجود است

او ادامه داد: نگرانی که در حافظه تاریخی سهامداران وجود دارد سبب می‌شود، سرمایه‌گذاران واکنش هیجانی سریع بروز دهند. به بیان دیگر، بسیاری از سرمایه گذاران با شنیدن یک خبر منفی به منظور پوشش ریسک خود، بسیار سریع «دست به ماشه» می‌شوند و صف فروش تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد حجم صف فروش روزهای اخیر که شوکه کننده بوده، در پی چنین اتفاقی رخ داده است.

** شایعه عامل ریزش بازار؟

این کارشناس بازار سرمایه با مدنظر قرار دادن خروج حجم نقدینگی از بازار در روز گذشته (۱۹ اردیبهشت) تصریح کرد: اگر چه حجم خروج نقدینگی در این روز کمتر بود، اما شایعاتی مبنی بر محدود کردن دامنه فعالیت و حوزه اختیارات حقوقی‌ها وجود داشت که به نظر این موارد درست نیستند و تنها یک شایعه است.

به گفته زارع پور، برخی از اقدامات اخیر سازمان بورس از جمله کاهش حد نصاب خرید سهام صندوق‌های با درآمد ثابت، کاهش ضریب اعتبار بدهی کارگزاری‌ها به مشتریان و هشدارهای مکرر مسئولان مبنی بر احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه در این اصلاح بی‌تاثیر نبوده است.

** ابطال واحدهای صندوق سهامی از دیگر عوامل ریزش شدید بازار 

این کارشناس بازار با مدنظر قرار دادن عوامل موثر بر شرایط فعلی شاخص بورس، گفت: نکته دیگر صف فروش سنگین سهام‌های بزرگ بنیادی و شاخص در روزهای اخیر بود که می‌توان ابطال زیاد واحدهای صندوق سهامی را یکی از دلیل آن برشمرد و فروش بیشتر از حد انتظار این صندوق در شرایط حاکم بر بازار سرمایه را نیز از جمله ریزش شاخص طی روزهای اخیر دانست.

** اعتماد از دست رفته به بازار بازخواهد گشت؟

او با بیان اینکه در شرایط فعلی، بازار سرمایه در حال احیای اعتماد از دست رفته خود است، خاطرنشان کرد: در این شرایط، مسوولان سازمان بورس باید به رسالت اصلی خود بپردازند و با نظارت و آموزش مناسب، رشد و کارایی بیشتر بازار سرمایه را موجب شوند.

به عقیده وی در شرایط کنونی، از تغییر قوانین در ابعاد مختلف بازار صرف‌نظر شود تا بازار سرمایه به سمت بلوغ بیشتر برود و سایه ریسک تغییر قوانین از سر این بازار برداشته شود و با پیگیری بیشتر از قیمت‌گذاری دستوری جلوگیری شود تا سرمایه گذاران راحت‌تر بتوانند روند بازار و سهام ارزنده را تشخیص دهند.

** تفاوت رشد شاخص در سال ۱۳۹۹ با ۱۴۰۲

زارع‌پور، تفاوت میان رشد شاخص در سال ۱۴۰۲ با سال ۱۳۹۹ را از دیگر نکات حاِئز اهمیت در شرایط فعلی بازار برشمرد و افزود: در سال ۹۹ نرخ بهره در حال کاهش بود، اما در زمان فعلی نرخ بهره بانکی در حال افزایش است. عقب ماندگی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ به نسبت بازارهای موازی دیگر از جمله بازار مسکن، طلا، خودرو، دلار و ... از دیگر تفاوت‌ها است؛ در شرایط فعلی، سودآوری مناسب صنایع در سال منتهی به ۱۴۰۱ و ادامه روند در سال جاری نیز  باعث تفاوت بازار کنونی با بازار سال ۹۹ شده است.

** ریزش بازار هیچ دلیل بنیادی نداشت

این کارشناس بازار سرمایه در انتهای گفت‌وگوی خود تصریح کرد: برای اصلاح در بازار سرمایه که در چند روز اخیر اتفاق افتاد، نمی‌توان هیچ دلیلی بنیادی متصور شد؛ اما با توجه به نزدیک شدن عدد شاخص کل به مقاومت جدی خود بر عدد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی می‌توان اصلاح بازار بورس را منطقی و لازم در نظر گرفت تا چند روز پس از اصلاح بار دیگر با سوخت‌گیری جدید روند رو به رشد خود را ادامه دهد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =