ادامه ترس سهامداران و نیاز بورس به چهار قوی برای بازگشت به رونق و رشد

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ادامه ترس سهامداران، بازگشت بورس و شاخص به رونق و صعود را مشروط به چهار محرک دانست.

به گزارش بیدار بورس، مریم محبی درباره وضعتی بازار سهام که با عقب نشینی چندهزار واجدی شاخص در روزهای قبل مواجه شد با انتشار مطلبی با عنوان چهار محرک برای بازگشت بورس در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سرمایه در هفته سوم اردیبهشت، شاهد موج منفی پیش‌بینی‌ نشده به همراه خروج‌های سنگین بود که منجر به ترس شدید سهامداران شد اما با توجه به وجود سهام ارزنده، روند منفی‌ ادامه‌دار نبود و بازار مجددا به وضعیت طبیعی بازگشت.

این موضوع از طرفی نشان می‌دهد بازار سرمایه در جای مناسبی قرار دارد و منفی‌ها می‌توانند منطقی باشند. از طرف دیگر  گویای تداوم سایه ترس بر سر بازار و آسیب‌پذیری بورس است. دلیل حذف سریع این ترس هم ناشی از دو مورد کاهش قیمت دلار و احتمال سفر پادشاه عمان به ایران و شروع مجدد مذاکرت برجامی بود که تکذیب شد.

با این حال به نظر می‌رسد همچنان سایه ترس بر سر بازار باشد و انتظار نمی‌رود بازار بتواند بزودی روند مثبت ابتدای سال را مجدد ادامه دهد و احتمالا تمایل بیشتری به روند تعادلی خواهد داشت.

در این میان دو اتفاق مهم مجامع شرکت ها و برگزاری نمایشگاه بورس در ماه آینده پیش روی بازار سرمایه است. سال گذشته نمایشگاه بورس به دلیل  تحریم سازمان بورس، کارگزاری‌ها و ... رونق چندانی نداشت اما در سال جاری تلاش همگی بر این است که نمایشگاه پرقدرت‌تر برگزار شود.

به نظر می‌رسد این‌ عوامل بتوانند نشانه مثبت به بازار ارائه دهند اما این نشانه ها آنچنان جان‌دار و اثرگذار نخواهند بود و بورس نیازمند چند محرک قوی بوده و در قدم اول به گشایش‌های اقتصادی نیاز دارد تا قادر به جذب پول باشد. موضوع بعدی که برای بازار مشکل‌ساز شده، وضع و لغو مدام قوانین است که نشان می‌دهد بازار سرمایه همچنان آسیب‌پذیر بوده و دستوری عمل می‌شود.

بنابراین اقتدار و استقلال بازار، دومین محرک برای بازگشت به روند صعودی بوده و رئیس سازمان بورس می‌تواند در این مسیر قدم بردارد و اجازه ندهد نهادهای مستقل و غیرمستقل دولتی و حکومتی در بازار مداخله کنند.

سومین محرک نیز نشانه‌های مثبت برجام است. به این معنی که روابط بین‌الملل بهبود یابد و شرکت‌ها بتوانند عملکرد اقتصادی بهتر و سودآوری داشته باشند.

مورد آخر نیز جذاب‌سازی بازار سهام در مقایسه با دیگر بازارها بوده و این اقدام باید با در نظر گرفتن شرایط مثبت مانند کاهش رانت‌های خبری و دسترسی افراد به خبرهای تاثیرگذار است. بنابراین انحصار خبری در بازار باید از بین برود.

کد خبر 29873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =