رنگ سبز بورس ادامه‌دار خواهد بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حمله طالبان به مرزهای شرقی ایران و ترس ناشی از آن در ریزشی شدن بازار سرمایه، اظهار کرد: بورس با کوچکترین نااطمینانی در کشور عکس‌العمل منفی نشان میدهد اما همانطور که پیش‌بینی میشد بعد از آرامش در مرزهای کشور رنگ سبز به بازار سهام بازگشت.

علی عباسیان – کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حمله طالبان به مرزهای ایران و تاثیر آن بر بازار سرمایه به بیدار بورس، گفت: بازار سرمایه، بازار ترسوی است و با کوچکترین نااطمینانی دچار افت می‌شود بنابراین میتوان گفت بازار سرمایه بعد از درگیری در مرزهای شرقی کشور دچار ریزش شد.

وی ادامه داد: بعد از اتمام درگیری‌ها مجدد بازار به راه خود ادامه داد و همان‌طور که پیشبینی می‌شد روند صعودی گرفت.

** توافق ایران و عربستان به نفع بورس

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه چرخش ایران به سمت چین و توافق با عربستان امید توافق‌های بعدی را زنده خواهد کرد، تصریح کرد: اینگونه توافق‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد و سرمایه‌گذاران حقیقی با خوشبینی در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

** رشد نرخ دلار و تاثیر آن بر روی بازار سهام

عباسیان در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار، عنوان کرد: عوامل متعددی برای تعیین این نرخ  مطرح است که مسلما توافقات برجامی تاثیر بسزایی در این مورد خواهد داشت اما خیلی ساده لوحانه است بگوییم با افزایش نرخ ارز بازار صعود خواهد کرد؛ چرا که این صعود صرفا رشد اسمی خواهد بود.

** عوامل تاثیرگذار در سودآوری حقیقی‌ها

او عواملی همچون ثبات اقتصاد کلان، ثبات در تصمیم گیری‌های سیاست‌گذارها، ثبات نرخ ارز، توافقات بین المللی، بالانس تراز تجاری، مدیریت صحیح دولتی و خصوصی سازی و... را از دلایل رشد حقیقی‌ها در بازار سهام نام برد و اظهار کرد: موارد بالا برای بازار سرمایه در بلند مدت و سودآوری هر چه بیشتر حقیقی‌ها الزامی است.

** بورس عاملی برای کاهش تورم!
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکثر بازارهای موازی اشباع شده‌اند، افزود: در حال حاضر بازار مسکن و طلا دارای حباب است و جذب نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد عمل کند و رقابت‌پذیری در بازار پررنگ‌تر شود اما پیش نیاز این جذب نقدینگی اعتماد مردم به بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: دخالت دولت و اعمال نرخ‌های دستوری بزرگترین تهدید بازار سرمایه محسوب میشود که با رفع این موانع می‌توان به جذب نقدینگی کمک کرد.

عباسیان در پایان اظهار کرد: حتی بورس میتواند نقدینگی سرگردان را جذب کند و باعث کاهش نقدینگی در دست مردم و کاهش تورم شود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =