بازار سرمایه چشم انتظار پسا توافق

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ ارز و تورم از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه هستند، گفت: در شرایط سیاسی کنونی نمی‌توان نظری داد اما برخی فعالین حوزه بازار ارز و سهام بر این باورند که پس از توافق گشایش  اقتصادی رخ می‌دهد.

وحیده موسوی - مدیر سبدگردانی شرکت مشاورسرمایه‌گذاری فاینتک در پاسخ به اینکه چرا هیجان فروش در بازار سهام پس از بحث گسترش روابط دیپلماتیک بالا گرفت؟ به بیدار بورس، گفت: این روزها باتوجه به وضعیت بورس اوراق بهادار تهران باید اذعان کنیم که بازار در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد و این بلاتکلیفی از ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بازار نشأت می‌گیرد.

** بازار سرمایه همچنان به برجام واکنشی دارد؟

او عنوان کرد: از ریسک‌های غیرسیستماتیک که بگذریم، به نظر می‌رسد ریسک تغییر ارزش دارایی یا سرمایه‌گذاری به علت نوسانات نرخ ارز که یکی از ریسک‌های مالی به حساب می‌آید از جمله عوامل مهمی است که فعالان این بازار همچنان به آن توجه خاص دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عوامل زیادی نرخ ارز را کنترل می‌کند که یکی از این عوامل در شرایط حال اقتصاد ایران، روابط سیاسی و دیپلماتیک با امریکاست. افزود: مسئله برجام و توافق مسئله‌ای است که طی ده سال گذشته به طور مستقیم و غیر مستقیم بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار داده، از این رو توجه به این مقوله مسلما حائز اهمیت است.

موسوی ادامه داد: در شرایط کنونی و باتوجه به اتفاقات پیش آمده در حوزه دیپلماتیک، به نظر می رسد بحث تعامل با امریکا به واسطه میانجیگری‌های صورت گرفته در برخی موارد همچنان داغ باشد.

** خوش‌بینی بورس به برجام!

وی خاطر نشان کرد: اینکه مذاکرات و توافق سرانجام به کدام نقطه ختم شود در هاله‌ای از ابهام است، لیکن برخی فعالان بازار ارز و سهام زودتر از اخبار موثق، پیش‌بینی‌هایی صورت داده‌اند که با توجه به عملکرد هفته‌ی گذشته، رفتار معامله‌گران این بازارها نشان‌دهنده خوش‌بینی به شرایط توافق است.

مدیر سبدگردانی شرکت مشاورسرمایه‌گذاری فاینتک در خصوص اینکه واقعا این پیش‌بینی درست باشد یا خیر، گفت: در حال حاضر نمی‌توان نظری داد لیکن به نظر، برخی فعالین حوزه بازار ارز و سهام بر این باورند که پس از توافق گشایش  اقتصادی رخ می‌دهد و دولت می‌تواند در حوزه اقتصاد و مدیریت منابع، ارزآوری و کنترل تورم، موفق عمل کرده و نرخ ارز را به بهترین شکل ممکن کنترل نماید.

** دولت ترمز دلار را در چه بازه‌ای خواهد کشید؟

به گفته وی اینکه دولت در نظر داشته باشد تا چه نرخی، نرخ ارز را کنترل نماید و آیا منظور از کنترل توسط دولت، الزاما کاهشی شدن نرخ ارز، یا ثبات یا گاها در این مسیر افزایش نرخ ارز است که بسته به شرایط (کدام برای دولت مطلوتر است)، ملموس نیست.

موسوی با اشاره به اینکه در حوزه بازار سهام به واسطه نگاه فعالان این حوزه در پیش‌بینی کاهشی شدن نرخ ارز پس از توافق، و کاهش تورم، شاهد هیجان بازار در سمت فروش بودیم. اظهار کرد: در اینجا مقوله کاهش نرخ تورم مطرح می‌شود و فعالان این بازار بر این باورند دولت توانایی مدیریت مولفه‌های کلان اقتصادی پس از توافق را به بهترین شکل ممکن دارد.

** کاهش نرخ ارز و تورم بازار سهام را کم رونق کرد

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بحث افزایش صادرات و کاهش بهای تمام شده چندان نمود پیدا نکرده، افزود: این امر شاید از این مسله نشات می‌گیرد که از دید برخی تحلیل‌گران این حوزه، با وجود سود باکیفیت و افزایش مقدار محصول بنگاه‌های اقتصادی، میزان کاهش بهای تمام شده به نسبت فروش چندان قابل توجه ارزیابی نگشته است.

وی خاطر نشان کرد: با تمام اوصاف به نظر می‌رسد بحث بدبینی نسبت به حاشیه سود شرکتها و خوش‌بینی نسبت به کاهش نرخ ارز و تورم و توانمندی دولت در مدیریت صحیح اقتصاد کشور و باز شدن درهای اقتصاد جهانی و بهره‌مندی از بازار آزاد باعث گردیده شاهد بازار سهامی کم رونق، کم حجم و پرنوسان در بُعد منفی باشیم.

** بورس منتظر عملکرد دولتمردان

موسوی با بیان اینکه توافق در برجام و بوجود آمدن شرایط مثبت دیپلماتیک می‌تواند در خرد و کلان اقتصاد بسیار تاثیرگذار باشد برکسی پوشیده نیست، افزود: اینکه تصمیم دولتمردان و سیاست مداران در پسا توافق چه باشد، عملکرد اقتصادی چگونه باشد، توان مدیریت کشوری آزاد حداقل در برخی تبادلات اقتصادی در چه حد باشد و آمادگی فکری، ذهنی، عملی و واقعی برای آن وجود داشته باشد قابل پیش‌بینی نیست اما با این وجود عملکرد هیجانی فعالان حوزه سهام در سمت فروش حاکی از توقع چشم اندازی متفاوت از ده ساله گذشته برای اقتصاد ایران است.

او در پایان گفت: باید نظاره‌گر آینده بود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =