۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
اقدام جدید چین در کاهش ارزش دلار

چین در آخرین اقدام خود برای کاهش ارزش دلار و حرکت به سمت بین‌المللی شدن یوان، قرار است چندین سهام شرکت‌های فهرست شده در هنگ کنگ چین را به ارز اصلی خود قیمت‌گذاری کند.

به گزارش بیدار بورس به نقل از اژیا، سهام علی‌بابا و تنسنت در میان ۲۴ سهامی قرار می‌گیرند که بر اساس مدل پیشخوان دوگانه در بورس هنگ کنگ (HKEX) با یوان و دلار هنگ کنگ قیمت‌گذاری و معامله می‌شوند.

این طرح در ابتدا سرمایه‌گذاران خارجی دارای ذخایر یوان را هدف قرار می‌دهد اما بعدها سرمایه‌گذاران سرزمین اصلی را از طریق پیوند سهام هنگ کنگ و چین شامل می‌شود.

ذخایر یوان فراساحلی تنها در هنگ کنگ حدود ۸۳۳ میلیارد یوان (۱۱۷ میلیارد دلار) تخمین زده می‌شود.

مدیران صندوق می‌گویند: این گام نشان دهنده تمایل پکن برای گسترش استفاده از یوان در خارج از چین و فراهم کردن راه دیگری برای سرمایه‌گذاری با یوان است، بنابراین خطر خروج سرمایه به دنبال ارزهای با بازده بالاتر مانند دلار آمریکا را کاهش می‌دهد.

دینگ ونجی، استراتژیست سرمایه‌گذاری سرمایه جهانی در شرکت مدیریت دارایی چین (ChinaAMC) گفت: چین برای جلوگیری از خطرات ژئوپلیتیکی و کاهش اتکا به دلار، بین‌المللی شدن یوان را تحت فشار قرار می‌دهد و برای این منظور، نیاز به استفاده گسترده‌تر از پول چین است.

دینگ افزود: این طرح یک نقطه عطف مهم است و انتظار دارد که این مدل در آینده فراتر از سهام به اوراق قرضه و حتی دارایی‌های جایگزین گسترش یابد و منابع دارایی در خارج از کشور به یوان را تقویت کند.

کد خبر 30841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =