دلایل ناخوشی بورس در هفته های اخیر و شرط جذابیت بازار در تیرماه

سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت چند روز اخیر بورس، پیش بینی کردند اگر ارزش معاملات به بیش از ۱۰‌ هزار میلیارد تومان برسد، تیر ماه دلچسبی می توان انتظار داشت.

به گزارش بیدار بورس، سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت چند روز اخیر معاملات، پیش بینی کردند بورس برای بازگشت به دوران رویایی به زمان بیشتری نیاز داشته باشد و ترس نقدینگی هوشمند نیز باید برای سرازیرشدن به بازار از بین برود.

مریم محبی: روزهای گذشته بخصوص روزهای ابتدایی آخرین هفته فصل بهار زمزمه‌هایی از انتشار صورت‌های مالی ایران‌ خودرو سایپا فضای کم‌طراوت بازار را غبارآلود کرد و یکشنبه پیش از انتشار صورت‌های مالی این دو خودروساز تابلوی معاملاتی خودرویی‌ها قرمز پوش‌ شد.

بر همین اساس با وجودی که یکشنبه شب صورت‌های مالی آنها منتشر شد و اغلب اهالی بازار سرمایه انتظار داشتند بازار دوشنبه را با صف‌های فروش سنگین در گروه خودرویی‌ها آغاز کند اما بیش از پیش به این خبر واکنش نشان داده و رمق دوباره‌ای برای واکنش به این گزارش‌ها ندارد.  

با توجه به ورود آرام آرام به سه‌ ماهه دوم سال و فصل مجامع، می توان شرایط بهتری برای بازار سرمایه متصور بود. البته نمی‌توان از اثر نرخ ارز و اتفاقات بین‌المللی بر روند بازار سرمایه در ماه‌های آینده چشم‌پوشی کرد.

محمدصادق میرزایی: روزهای ابتدایی هفته‌جاری فشار تقاضا از قدرت بیشتری در نبرد با فشار عرضه برخوردار بود. اواسط هفته فشار عرضه‌ها بطور نسبی بر بازار غالب شد. با وجودی که شاخص‌ کل روزهای متعادلی را پشت‌سر می‌گذارد. دیروز برخلاف پیش‌بینی برخی سرمایه‌گذاران مبنی‌بر سرخ‌ پوش شدن بازار ناشی از تشکیل صف‌های فروش هیجانی بخصوص در گروه خودرویی، بازار شرایط نسبتا پایداری را پشت‌سر گذاشت.

بطور معمول انتشار صورت‌های مالی گروه خودرویی بخصوص "خودرو و خساپا" رفتار هیجانی چندانی از این دو نماد در بازار رقم نزد. به‌نظر می‌رسد این دو نماد در قیمت‌هایی معامله می‌شوند که کشش چندانی برای افت بیشتر نداشته باشند.

می‌توان انتظار داشت بر اساس قانون نامه‌نگاری‌هایی از سوی دولت انجام پذیرد و شرایطی برای جبران زیان این شرکت‌ها بوجود آید و مجددا روزهای خوشی برای این گروه از بازار داشت. بنابراین بازار دوران اصلاحی با غلظتی از نوسانات کم‌رمق را سپری می‌کند. البته اگر ارزش معاملات طی روزهای آینده به بیش از ۱۰‌ هزار میلیارد تومان برسد، می‌توان تیرماهی دلچسب همچون سرزندگی فروردین ماه انتظار داشت.

امیرعلی امیرباقری: تورم انتظاری یکی از عوامل اصلی رشد اخیر بازار از اسفند سال‌گذشته تا اواسط اردیبهشت بود. از اواسط دومین ماه فصل بهار با توجه به تغییرات نرخ ارز و اخبار مثبت بین‌المللی دوران اصلاحی بازار آغاز شد. به‌نظر می‌رسد تعادل نسبی ایجاد شده در بدنه بازار را نباید به حقوقی یا تدبیر مشخصی نسبت داد و ارزندگی قیمت‌ها برای میان‌ و بلندمدت را می‌توان عامل تعادل نسبی روزهای اخیر بازار دانست.

همچنین دیروز بازار به انتشار صورت‌های مالی ایران‌ خودرو و سایپا واکنش خاصی نشان نداد که دلیل آن می‌تواند تحلیلی باشد که روزهای گذشته از وضعیت نه‌چندان جالب این گروه داشت. پیش‌بینی می‌شود بازار برای بازگشت به دوران رویایی به زمان بیشتری نیاز داشته باشد و ترس نقدینگی هوشمند نیز باید برای سرازیرشدن به بازار ازبین برود.

کد خبر 30891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =