گزارش رئیسی از گذشته و حال اقتصاد و تورم، برجام، رابطه با عربستان و...

رئیس جمهور با اعلام علت حضور در انتخابات و کاهش ۲۰ درصدی تورم در ۶ ماه، دلایل اصلی ایجاد تورم را اعلام کرد و درباره برجام و رابطه با عربستان و مصر توضیح داد.

به گزارش بیداربورس، ابراهیم رئیسی در دومین سالروز انتخابات ریاست جمهوری برای نهمین مرتبه در برنامه زنده تلویزیون حاضر شد تا در مورد مسائل سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی به مردم گزارش دهد.

**شرایط دو سال پیش از جنگ بدتر بود

براساس این گزارش، وی اعلام کرد: در انتخابات احساس کردم شرایط خاص و ناامیدی بر مردم و جامعه غالب شده و به نوعی اوضاع را بر وفق مراد نمی دیدم. به همین دلیل وارد عرصه شدم. شرایط دو سال پیش مردم طبق گفته صاحب منصبان آن زمان از شرایط جنگ بدتر و محصول اقدامات دشمنان بود اما عملکرد دولت قبل هم نقش داشت.

اگر در آن شرایط وارد عرصه نمی‌شدم به تکلیف عمل نکرده بودم. بنابراین برای ایجاد امید و مشارکت مردم به صحنه آمدم و تلاش برای افزایش مشارکت و تبدیل نا امیدی مردم به امید بود تا با فراهم کردن و تغییر شرایط به نفع زندگی مردم شاهد نشاط باشیم. اگر به آن زمان بر می‌گشتم دوباره همین تصمیم را می‌گرفتم و در انتخابات شرکت می‌کردمو بنابراین پشیمان نیستم. هر چند با سختی های فراوانی مواجه هستیم اما آمدیم تا گره گشایی کنیم.

**تورم در عرض ۶ ماه اول دولت ۲۰ درصد کم شد!

دولت در شروع ۴۸۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشت و وضعیت ذخایر کالاهای اساسی قرمز بود و بسیاری از کارگاه ها دچار رکود شده بود اما این دولت ذخایر مواد خام و اولیه برای تولید کالاهای اساسی را به سطح قابل قبولی رساند و طی ۶ ماه تورم را ۲۰ درصد کاهش داد و توانست رشد اقتصادی صفر درصد را به ۴.۵ درصد در اسفند ۱۴۰۰ برساند و با متفاوت شدن تمام شاخص‌ها، مردم امیدوار شدند.

شرایط نامناسب خرداد ۱۴۰۰ تا اسفند تغییر کرد اما اردیبهشت سال گذشته تمام پمپ‌بنزین‌ها را هک کردند تا زمینه نارضایتی مردم را ایجاد کنند و از طرفی اصلاحات اقتصادی آغاز و مسئله ارز ترجیحی مطرح بود. برخی می‌گفتند امکان فروش نفت وجود ندارد اما ثابت کردیم این امکان وجود دارد. 

**عربستان هیچ وقت دشمن نبود

ایران ۱۵ همسایه دارد و اگر کشوری بخواهد همکاری کند خواهد پذیرفت مگر اینکه کشوری مثل آمریکا که نخواهد ارتباط برقرار کند. بخش زیادی از قدرت ایران ناشی از رویکردها و فعالیت های اقتصادی بوده و معطل گذاشتن برای جلب نگاه مثبت چند کشور، سودی ندارد.  

در سفر به پکن رئیس‌جمهور چین از تمایل عربستان برای برقراری ارتباط با ایران خبر داد که از این موضوع استقبال شد. عربستان هم اعلام حضور کرد و گفتگوها انجام شد. مصر هم همینطور. سلطان عمان از تمایل مصری‌ها برای از سرگیری رابطه خبر داد.

اختلافات زیادی با عربستان داشتیم اما هیچ وقت عربستان را دشمن خود ندانسته و نمی‌دانیم. باید دشمن را به درستی بشناسیم که رژیم صهیونیستی است.  

**برجام مثل دولت قبل فقط دنبال نمی‌ شود

مذاکره‌کنندگان خواسته‌هایی اعلام کردند و اتحادیه اروپا هم خواسته‌های ایران را منطقی دانست که با اغتشاشات همزمان شد و تلاش کردند موضوعات را از این طریق پیش ببرند اما امروزه نادم هستند.

دولت میز مذاکرات را ترک نکرد و مشکلی ندارد اما مثل دولت قبل فقط پرونده برجام را دنبال نمی‌کند. برجام و لغو تحریم‌ها در دستور کار هست اما مهم‌تر از آن این است که ایران آنچنان قوی شود که تحریم‌ها بی‌اثر شده و با هیچ تکانه‌ای تکان نخورد.

اگر بخواهند رفتار عادلانه عزتمندانه با جمهوری اسلامی داشته باشند، مذاکرات ادامه می یابد و به نتایج نیز خواهد رسید. در مسائل هسته‌ای باید نگاه عادلانه داشته باشند. چون ایران نقض پیمان نکرد و فعالیت ها ۱۵ بار از سوی آژانس تایید شد.

علت معطلی تولید و بنگاه‌های اقتصادی به‌ علت نگاه نادرستی بود که عده‌ای از تصمیم گیران به تولید داشتند اما این دولت چنین نگاهی نداشت و ندارد. زندگی مردم را به این حرف‌ها و موضوعاتی چون مذاکره گره نزده اما در عین حال مذاکرات را با رویکرد عزت و منافع ملی پیش می‌برد.

**دلایل اصلی ایجاد تورم و وعده ساخت یک میلیون مسکن

تورم درد مزمنی است که سال‌ها با آن درگیریم. مهمترین عامل تورم، کسری بودجه است و سال گذشته تلاش شد کسری بودجه نباشد. دوم رشد نقدینگی است. با این حال تورم در پایان سال قبل از ۴۳ به ۳۱ درصد رسید.

ناترازی بانک‌ها هم از دیگر عوامل افزایش تورم هستند. مردم به بانک‌ها که محل امنی هستند اعتماد کنند اما بانک‌ها هم باید کاری کنند تا مورد اعتماد مردم قرار گیرند. اقدامات و برنامه‌های برای رفع ناترازی بانک‌ها را در دستور کار قرار دارد. همچنین جلوی بانک‌های دارای اضافه برداشت، گرفته شده‌ است.

انتظار تورمی از دیگر عوامل تورم است. انتظاراتی به وجود می‌آید و فضایی ایجاد می‌شود تا مردم را نگران کنند. تمام تلاش دولت برای مهار تورم است. مقایسه وضع خرداد با اردیبهشت نشان می‌دهد رشد تورم کم شده و در حال تبدیل به رشد نزولی است.  تولید افزایش پیدا کرده و درآمدهای دولت بیشتر شده اما این باید در سفره مردم، نمود پیدا کند.

اگر وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را نمی‌دادم هم قانون و هم نیاز ایران بر ساخت یک میلیون مسکن تاکید می‌کرد ولی تعهد ساخت ۲۴۰ هزار خانه روی دست دولت مانده که پول‌های این خانه‌ها را قبلا از مردم گرفته‌ اما جای دیگر هزینه کرده‌اند. طرح‌هایی با عمر ۱۵ ساله، مردم را ناامید کرده و عده ای می گویند طرح ها به اسم ما بوده. اگر به اسم شما بوده چرا آنها را تکمیل نکردید؟

**مبارزه بدون شوخی با فساد و یک نمونه اصلاح ساختاهای فسادزا

در مناظرات انتخاباتی یکی از نامزدها، پاکت حاوی اسامی ابربدهکاران بانکی را داد و خواهان اعلام شد. در این دولت‌ اسامی همه ابربدهکاران، شفاف اعلام شد تا همه مردم در جریان قرار گیرند. در دولت هم مثل دستگاه قضائی مصمم به مبارزه با فساد هستم اما بحث ساختارهای فسادزا مطرح است که سامانه‌هایی با حضور همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها فعال شده است.

یک نمونه اصلاح ساختار مربوط به واگذاری خودرو بود و تاکید بر این بود که خودرو خارج از نوبت و برخلاف معمول به دستگاه‌های دولتی واگذار نشود اما این اتفاق افتاد و وقتی تخلف ثابت شد، دو نفر عزل و همه قراردادهای غیرقانونی را باطل اعلام کردم.

کد خبر 30944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =