عمان: ایران و آمریکا در آستانه توافق تبادل زندانیان هستند

یک رسانه آمریکایی با استناد به اظهارات وزیر خارجه عمان، ایران و آمریکا را در آستانه توافق بر سر تبادل زندانیان دانست.

به گزارش بیدار بورس، تارنمای رسانه‌ای «المانیتور» به نقل از وزیر خارجه عمان نوشت که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا فاصله اندکی تا توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی دارند.

«سید بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان، در مصاحبه ای با المانیتور گفت که جدیت واشنگتن و تهران همزمان با تلاش مذاکره کنندگان آنها برای دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته‌ای احساس می شود.

به نوشته المانیتور پس از هجده ماه مذاکره، در سپتامبر گذشته مقامات آمریکایی اعلام کردند که ایران خواسته های جدیدی را مطرح کرد که ورای توافق اولیه ۲۰۱۵ هسته ای است و پس از آن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به شکست خورد.

المانیتور به نقل از تحلیلگران می نویسد که در چنین شرایطی سرنوشت سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز که به اتهام جاسوسی در زندان اوین هستند، در خطر قرار دارد و بعید به نظر می رسد که دولت بایدن بدون اطمینان از آزادی این افراد به توافقی در موضوع هسته ای ایران رضایت دهد.

المانیتور مدعی شده: به عنوان بخشی از توافق میان تهران و واشنگتن، ایران آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی های خود را که در بانک های کره جنوبی هستند و ذیل تحریم های آمریکا مسدود شده اند، خواستار است. بر مبنای یک سازوکار پیشنهادی به ایران اجازه داده می شود که تنها برای اهداف بشردوستانه به این دارایی های خود دسترسی داشته باشد. کشورهایی نظیر عمان، قطر و انگلیس در مقاطع مختلف در تسهیل این گفتگوها نقش داشتند.

وزیر خارجه عمان در خصوص توافق احتمالی ایران و آمریکا در موضوع زندانیان گفت: می توانم بگویم که آنها (به توافق) نزدیک هستند.

البوسعیدی همچنین درباره آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران افزود که دو طرف باید چارچوبی زمانی داشته باشند که چگونگی سازماندهی این اقدام را مشخص کند. تصور می کنم آنها در حال تهیه چنین چارچوبی هستند.

یک دیپلمات اروپایی آگاه از مذاکرات میان ایران و آمریکا نیز گفت که توافق بر سر تبادل زندانیان نزدیک است. سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز در این باره اعلام کرد که این دور از تبادل زندانیان بیش از دو سال است که در دستور کار قرار دارد و اکنون بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به توافق نزدیک شده ایم.

المانیتور معتقد است که برخی تحولات دیپلماتیک در هفته های اخیر به این گمانه زنی ها دامن زده است. از جمله آنها می توان به دیدار روز دوشنبه علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و مدیران سیاسی کشورهای اروپایی طرف توافق هسته ای ایران در ابوظبی اشاره کرد. همچنین اندکی پس از آنکه تهران، «اولیویه واندکاستیل» بلژیکی را در تبادل زندانیان با میانجی گری مسقط آزاد کرد، «هیثم بن طارق السعید» سلطان عمان در اواخر ماه مه به ایران سفر کرد. همچنین چند روز پس از سفر سلطان عمان، ایران یک زندانی دانمارکی و دو زندانی اتریشی را، در راستای توافقی که عمان واسطه آن بود، آزاد کرد.

المانیتور می نویسد در آنچه برخی آن را تلاشی برای تنش‌زدایی می دانند، آمریکا دسترسی ایران به حدود ۲.۷ میلیارد دلار از بدهی خود از عراق بابت صادرات گاز و برق را تایید کرد. وزارت خارجه آمریکا اما در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن این تصمیم، آن را یک مجوز معمول برای معاملات بشردوستانه و دیگر معاملات غیر تحریمی عنوان کرد.

البوسعیدی در مصاحبه روز چهارشنبه ضمن مثبت ارزیابی کردن فضای پیرامون موضوع هسته ای ایران، افزود که مسقط بر این باور است که ایران برای دستیابی به توافق جدی است. وزیر خارجه عمان تاکید کرد تا زمانی که طرف مقابل (آمریکا) نیز با حسن نیت متقابل عمل کند، آنها (ایران) مایل به انجام مذاکره هستند.

کد خبر 30999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =