نظر عضو شورای عالی بورس درباره اوضاع بازارسهام و پیش بینی دوره کوتاه افت !

عضو شورای عالی بورس، وضعیت فعلی و نوسان اخیر بازار سرمایه را متناسب با اقتصاد کلان و دیگر بازارها دانست و مدعی شد افت بازار کوتاه‌ مدت خواهد بود.

به گزارش بیداربورس، احسان دشتیانه درباره وضعیت بورس و افت و خیز سه ماه اخیر شاخص که با کاهش ارقام از ۲.۵ به ۲.۱ میلیون واحدی همراه شد به ایلنا، گفت: نوسان و افزایش و کاهش، ذات بازار بوده و هر بازاری پس از هر ریزشی، صعودی و پس از هر صعودی، روند کاهشی را تجربه می‌کند.

وی افزود: مهم این است که روند کلی بازار متناسب با اقتصاد باشد و بازار سرمایه از سایر بازارها عقب ماندگی یا فاصله زیاد و یا جهش قابل توجهی  نداشته و متناسب با بازارهای دیگر باشد. بنابراین وضعیت فعلی و نوسان بازار سرمایه متناسب با اقتصاد کلان بوده و اتفاقات سال ۹۹ رخ نداده است!

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در مورد علت عدم واکنش بورس به رویدادهای سیاسی اخیر و افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه هم توضیح داد: ریسک سیاسی با بازار سرمایه دو نوع رفتار و برخورد دارد.با کاهش ریسک سیاسی، سرمایه‌گذاری و امنیت افزایش می بابد و منجر به تقویت بازار سرمایه‌ می‌شود اما ‌از سوی دیگر ترس از ریزش شدید دلار و اثر بر روی کامودیتی‌ها، باعث هراس و نزولی شدن شاخص می شود. بنابراین باید دید کدام یک از این دو رفتار بر بازار حاکم و غالب می‌شود.

دشتیانه ادامه داد: سهامداران و فعالان بدانند افت بازار در اثر هیجان کاهش نرخ ارز ناشی از توافق، کوتاه‌ مدت است. چون نرخ ارز و ارزش پول ملی تابع توافق نیست و اثر لحظه‌ای دارد اما در بلند مدت اقتصاد مسیر خود را طی می‌کند.

به گفته وی، دلار از آبان تاکنون از ۲۸ به ۵۰ هزار تومان و شاخص بورس از ۱.۳ به ۲.۲ میلیون واحد رسیده اند. بنابراین دو بازار با فاصله کوتاه مدت به دنبال هم حرکت کرده‌اند.

کد خبر 31184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =